3 landsborger med dk opholdstilladelse flytning til tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
chrisp
Geografisk sted: Harrislee
Kontakt:

3 landsborger med dk opholdstilladelse flytning til tyskland

Indlæg af chrisp » 06.12.2008 11:34:42

Hej forum.

Jeg er lidt forvirret så jeg håber nogen kan hjælpe. Alle indlæg her går tilsyladende på at man ER gift inden man flytter til tyskland eller sverige.
Mit spørgsmal: min kæreste er fillippiner og har arb og opholdstilladelse her i dk siden efterår 2006. Jeg bor i flensborg og kan hun nu rejse herned ligesom jeg og bare blive tilmeldt eller skal hun søge om opholdstilladelse gennem den tyske ambassade her i dk først, selv om hun har fået tilbudt arbejde her i tyskland ved ankomsten her.

På forhånd tak

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.12.2008 13:37:20

Hun kan ikke bosætte sig i et andet land, hvis I ikke er gift eller har været samboende i mindst 18 måneder forinden.

Alternativt må I undersøge, hvordan reglerne for arbejdskraftindvandring er i Tyskland. Her skal hun så formentlig have en særlig eftertragtet uddannelse og et godt betalt job på hånden, før hun kan søge om en tysk arbejdstilladelse.

Læs evt mere her

http://www.bamf.de/

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.12.2008 19:01:24

Som Skaanebo skriver, så gælder en arbejdstilladelse til et EU-land for en ikke-EU borger - f.eks. en filippiner - kun i det land, hvor den er givet. Hvis din kæreste gerne vil flytte til Tyskland eller Italien, så skal hun derfor søge om en helt ny arbejdstilladelse til dette land på fuldstændig samme måde, som hun i sin tid skulle for at komme til Danmark. Og om hun p.t. befinder sig i Danmark, på Filippinerne eller i USA er fuldstændig irrelevant for hendes muligheder.

Alternativt kan I gifte jer eller dokumentere, at I har boet sammen i 18 måneder, og så søge om familiesammenføring i Tyskland efter EU-reglerne. Og den vil I så helt automatisk få, hvis du bor i Tyskland og har midler nok til at forsørge hende.

Eller du kan flytte til Danmark, hvor hun jo allerede har en opholdstilladelse.

Dette er groft sagt de muligheder, som I har.

chrisp
Geografisk sted: Harrislee
Kontakt:

Indlæg af chrisp » 16.12.2008 12:33:35

Hej alle sammen. Mange tak for hjælpen. Vi bliver gift og flytter sammen til tyskland og så skulle det være løst.
Held og lykke til alle jer andre der bøvler med systemet her...

Chris Pedersen

Besvar