Udrejse under 6 mdr
Udrejse under 6 mdr
Jeg er dansk statsborger og er ved at tage min kandidat. Som et forløb af min uddannelse, vil jeg gerne læse på et udlands universitet.
Jeg er dog gift med en tredjelandsborger, som har fået opholdsret jf. EU-retten. Hendes opholdsret er tidsbegrænset og udløber om et år.
Jeg har gentagne gange kontaktede Statsforvaltningen, hvor jeg får forskellige svar.
Den ene dag får jeg at vide, at jeg godt kan tage afsted uden det har en konsekvens for min kones ophold, så længde det er under 6 mdr.
Den anden dag, får jeg at vide at hun vil miste sin ret til sit ophold.
- Jeg har ikke lyst til at rejse, hvis jeg kan risiker vores liv sammen.
Vil det få en betydning for hende, hvis jeg rejser ud og bor i USA f.eks i 4 mdr.
Venlig hilsen
Aladdin
Jeg er dog gift med en tredjelandsborger, som har fået opholdsret jf. EU-retten. Hendes opholdsret er tidsbegrænset og udløber om et år.
Jeg har gentagne gange kontaktede Statsforvaltningen, hvor jeg får forskellige svar.
Den ene dag får jeg at vide, at jeg godt kan tage afsted uden det har en konsekvens for min kones ophold, så længde det er under 6 mdr.
Den anden dag, får jeg at vide at hun vil miste sin ret til sit ophold.
- Jeg har ikke lyst til at rejse, hvis jeg kan risiker vores liv sammen.
Vil det få en betydning for hende, hvis jeg rejser ud og bor i USA f.eks i 4 mdr.
Venlig hilsen
Aladdin
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Udrejse under 6 mdr
Hvis du ikke melder dig som fraflyttet til udlandet, har det ingen betydning. Det er vigtigt at du - og din ægtefælle, hvis hun skal med - bevarer jeres tilmelding til folkeregisteret. Du har ikke pligt til at framelde dig, hvis opholdet varer under 6 mdr.
Det betyder så at du ikke bør regne med at fremleje jeres bolig mens du er væk, for det vil kræve at du melder flytning.
Det betyder så at du ikke bør regne med at fremleje jeres bolig mens du er væk, for det vil kræve at du melder flytning.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg bliver registeret på et universitet og dermed får en adresse i USA. Det vil de danske myndigheder være klar over, og vil de så ikke på den måde "straffe" os?
I ansøgningen til tidsubegrænset ophold jf. EU-retten OD2/D, kan jeg læse at der står:
* Midlertidige ophold uden for Danmark der tilsammen ikke overstiger 6 måneder om året.
Her siger statsforvaltningen at med ophold menes der ferie, og ikke at flytte adresse? Er det rigtigt nok?
I ansøgningen til tidsubegrænset ophold jf. EU-retten OD2/D, kan jeg læse at der står:
* Midlertidige ophold uden for Danmark der tilsammen ikke overstiger 6 måneder om året.
Her siger statsforvaltningen at med ophold menes der ferie, og ikke at flytte adresse? Er det rigtigt nok?
Ja, du må ikke folkeregistreres som udrejst. Det behøver du jo heller ikke at gøre, hvis din ægtefælle bliver boende på adressen i DK, og dit ophold varer 180 dage eller derunder.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
De danske myndigheder får da ikke oplysning fra USA om at du er registreret på et universitet der. Studieophold ER af natur 'midlertidigt'. Man kan sagtens have adresse et sted uden at man har bopæl/domicil der, og man er IKKE 'udrejst af Danmark', blot fordi man midlertidigt bor et andet sted. Det er man først når man opgiver sin danske bopæl uden plan om at vende tilbage til DK foreløbig.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tusind tak for hjælpen. Det er en stor lettelse at læse overstående.
Så for at skære det ud i pap, så vil i mene at så længe jeg ikke melder mig udrejst, så vil det ikke få en betydning for min kone og min situation, hvis jeg tager et 3-4 mdr ophold i USA?
Venlig hilsen
Aladdin
Så for at skære det ud i pap, så vil i mene at så længe jeg ikke melder mig udrejst, så vil det ikke få en betydning for min kone og min situation, hvis jeg tager et 3-4 mdr ophold i USA?
Venlig hilsen
Aladdin