Flytte fra DK til Spanien - permanent ophold i DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Moller1

Flytte fra DK til Spanien - permanent ophold i DK

Indlæg af Moller1 » 22.01.2018 09:29:33

Hejsa,

Jeg er Dansk statsborger, og grundet helbredsmæssige årsager, vil jeg gerne prøve og bosætte mig i Spanien, for at se om det kan have en helbredende effekt på mig.

Min samlever, har Permanent opholdstilladelse her i Danmark, og har boet her i 25 år - over halvdelen af sit liv.

Kan hun tage med mig uden at miste sin opholdstilladelse ?? Vi har været samboende i over 15 år - og vi overvejer at blive gift, hvis det kan betyde noget ??

OG kan vi tager tilbage igen uden problemer, hvis vi beslutter at tage hjem igen ??

På forhånd mange tak :-)

skaanebo

Re: Flytte fra DK til Spanien - permanent ophold i DK

Indlæg af skaanebo » 22.01.2018 10:09:37

Nej, permanent opholdstilladelse forbliver kun permanent, så længe man bliver boende i DK, så hun vil miste sin danske opholdstilladelse ved fraflytning.

Og ved tilbageflytning skal der søges om ny opholdstilladelse under de til enhver tid gældende regler.

Hvorfor søger hun ikke blot om danskstatsbotgerskab, når hun har boet i DK så længe?

Moller1

Indlæg af Moller1 » 22.01.2018 10:14:40

Ok - hvad så hvis vi rejser frem og tilbage mellem Spanien og Danmark hver 3 måned.... Altså feks. vi er 1 uge i Danmark hver 3 måned ??

Så burde der vel ikke være noget i vejen for det eller ??

Tak for svar :-)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.01.2018 10:58:17

Hun skal tilbringe mindst 180 dage om året i DK for at bevare sin folkeregisteradresse i DK. Det er ikke nok blot at være hjemme en dag og så rejse ud igen.

Moller1

Indlæg af Moller1 » 22.01.2018 11:17:16

Ja, det er heller ikke nemt kan jeg godt se !!

Hvis nu vi gifter os her i DK - og tog afsted ! Ville det så være en formalitet, at få sin opholdstilladelse igen, når hun var gift med mig, og vi var gift i Danmark ?? Og hun har mig som forsørger, og ikke ville modtage offentlige ydelser.

Har du nogen fornemmelse af det ?

Beklager de mange spørgsmål - men lidt af en jungle at finde rundt i, hvordan jeg kan rejse med min kone, uden det får konsekvenser for hende, når nu jeg forsøger hende, og rejser af helbredsmæssige årsager.

Er der overhovedet nogen måde at gøre det på ordenlig ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.01.2018 11:51:46

Igen det letteste ville være, at hun søger om dansk statsborgerskab og dermed frit kan rejse som hun vil.

Alternativt bliver hun i DK, og du rejser til Spanien, hvor hun så kan besøge dig. Hun skal blot være hjemme i DK i mindst 180 dage om året.

Du kan læse om lovgivningen på nyidanmark.dk. Der er intet, som er ligetil længere blot fordi, man er gift eller sambo med en dansker.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.01.2018 14:39:44

Hvis du vil prøve det af uden at din samlevers opholdstilladelse kommer i fare, kan du, hvis det er økonomisk muligt, vælge at prøve det af i 3 til 5 ½ måned, for så behøver I ikke framelde jer folkeregisteret, men skal altså bevare jeres bolig, og kan ikke fremleje hele boligen. Du har også, som EU-borger, pligt til at bive registreret som sådan, hvis du bliver længere end 3 måneder, og din samlever skal også registreres, så I ikke får bøvl ved en evt. paskontrol.

Hvis du får offentlig pension, skal du huske dette: https://www.borger.dk/pension-og-efterl ... landsrejse

Hvis I har levet sammen min. 18 mdr. kan din samlever få EU-opholdskort i Spanien, hvis du fx har pension eller på anden måde forsørger jer begge. Det udstedes for 5 år, og derefter har hun permanent EU-opholdsret i Spanien. Skulle I vælge at returnere til DK efter min. tre måneders ophold, vil du nu være en EU-borger, som har ret til at få din samlever med, og hun vil få udstedt et dansk EU-opholdskort på 5 år, som efter de 5 år ombyttes med et permanent.

Dvs. at konsekvensen af at I flytter permanent ikke nødvendigvis er voldsom, men den nuværende permanente opholdstilladelse ryger i samme øjeblik, I meddeler det danske folkeregister, at I udrejser af DK for at bo i et andet land.
mh
Rådgiver for ÆUG

Moller1

Indlæg af Moller1 » 23.01.2018 12:06:28

Hej mh,

Men skal jeg forstå dit skriv ved. hvis vi vælger at flytte til Spanien, og melde os begge 2 fra her hjemme i DK, vil der ske følgende ??
___________________________________________________________________________________________________
1 Ja- Dewi min sammenlever mister sin permanente opholdstilladelse ved udflytning

2 Vi flytter til Spanien - jeg kan bevise i form af fast indtægt, fra forsikring (ikke offentlig yderlser), at jeg kan forsørger os begge to

3 Så vil Dewi få udsted et 5 årige opholdstilladelse i Spanien - som bliver permanent efter 5 år (som i DK?)

4 Vi finder så ud af efter 2 år, at vi gerne vil tilbage til DK igen - jeg kan uden problemer tage Dewi med hjem igen ??

5 Hun vil få et midlertidig opholdskort på 5 år med mig om forsøger - som så vil blive udbyttet med et Permanent efter 5 år igen, og kan bo på permanent ophold igen, som hun gjorde tilbage i tiden igen ??

Er det korrekt forstået ??
___________________________________________________________________________________________________
- Jeg vil sige, at vi påtænker os at gifte os - gør det tingende nemmere ?

På forhånd tusinde tak mh !

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.01.2018 12:19:17

Ja - se svar på pb.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar