Min situation ...

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.12.2008 11:11:01

At de sender dig rundt mellem forskellige instanser skyldes jo, at det er forskellige myndigheder, der udbetaler barselspenge, bostadsbidrag, försörjningsstöd. Det er ikke samme sted, man bare kan søge og få pengene.

Dit andet spørgsmål er besvaret særskilt i den tråd, du har oprettet om det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.12.2008 12:51:50

skaanebo skrev:Visum er svært at få, hvis man tidligere har misbrugt visum til at søge asyl. Har man tidligere søgt asyl er der jo begrundet mistanke om, at hensigten netop ikke er at vende hjem igen, men at blive i landet.
Bingo. Det var også det, jeg forsøgte at sige, blot med en del flere ord. Realistisk set tror jeg ikke, at en afvist asylsøger får lov til at komme ind i Europa igen, andet end efter regler, hvor han simpelthen har et retskrav på det. Og det vil i praksis for dette par sige familiesammenføring efter enten svenske eller EU-regler.

Liliana
Geografisk sted: Malmö

Kan vi så være sikkre på ...

Indlæg af Liliana » 02.12.2008 13:58:00

Hvor sikkre kan vi så være at får familliesammenføring efter svenske regler?
Og samt kan jeg søge om det mens jeg er på barsel i sverige? eller er jeg nødt til at vente til oktober 2009? :roll:
Igen på forhånd tak for svarene.

M.v.h.
Liliana/Lilka

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.12.2008 15:03:22

Hvor sikre er I på jeres kærlighed? Du får kun opholdstilladelse til din mand, hvis der er tale om ægte kærlighed :wink:

I kan søge hvornår det skal være, men regn med at det tager 6 måneder at sagsbehandle

Liliana

Dvs. jeg kan søge mens jeg er mamaledig ...

Indlæg af Liliana » 02.12.2008 15:38:40

Og søger gennem svenske regler?
Men kan de sige nej til FS, når jeg modtager hjælp fra sverige og søger efter svenske regler?
Har læst på försikringkassans hjemmeside (Försäkran om samlevnad för gifta * og sambo)(*registrerad partner räknas här som gifta) , at man også kan være samlevende og have tanker på at blive gift når manden kommer. Er det rigtigt? Hvilken papir skal vi så udfylde?

Har tænkt mig, at skrive til migrationsverket, men det er vist best at skrive et andet navn i afsenderen? Nåh ja og det skriver at det kan tage op til 21 dage at svare ... er det så en god idee at tage til migrationsverket i malmø og tale med dem der? Og hvor meget kan jeg tillade mig at sige til dem af hele historien?

Liliana

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.12.2008 15:44:26

Når I søger efter Sveriges nationale regler, er der ingen forskel på, om I er gift eller blot ønsker at bo sammen som kærester. Det skyldes svensk kultur - masser af svenskere gifter sig aldrig, men er blot samboer. Det er altså samme skema, uanset om man er gift eller blot kærester.

Og din økonomi spiller ingen rolle overhovedet, når I søger. Det handler alene om jeres kærlighed til hinanden.

Du har intet at skulle frygte hos Migrationsverket. Hvis de selv siger, at de er 21 dage om at besvare e-mails, ville det nok gå hurtigere, hvis du mødte op, eller blot ringede til dem og bedte dem om at instruere ambassaden i Libanon om, at din mand faktisk godt kan indlevere skema efter de nationale svenske regler

Liliana

skannebo

Indlæg af Liliana » 02.12.2008 16:18:38

Men kan jeg modtage hjælp til at betalle mine regninger, som boligstøtte, børneinstitution? Og vil modtage mamaledig som svenskerne gør? eller er det den lave sats på 3600 kr om måneden (dvs. 180 se kroner om dagen), da jeg ikke har arbejdet i sverige? Har jeg så samme rettigheder og mine børn som svenskere har?
Og hvad når vi bliver familliesammenført? Skal jeg have direkte arbejde, selv om jeg er stadig på mamaledig?
Hvilke dokumenter skal man så vedlægge når man er ikke gift med sambo? Troede at sambo er når man bor sammen og ikke når man har planer om at bo sammen og blive gift.
Undskyld alle det spørgsmål, men jeg vil have ham hurtigst muligst ved vores side igen og undgå flere problemer.

Liliana

Liliana

nåh ja ...

Indlæg af Liliana » 02.12.2008 16:19:26

glemte at skrive at min mand er fra Algeriet. Dvs. tredjelande.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.12.2008 16:58:55

Som dansker kan du frit bosætte dig i Sverige eller et hvilket som helst andet land i Norden og være fuldstædig ligestillet med landets egen befolkning, jf. nordiske konventioner. Du må altså ikke blive forskelsbehandlet i forhold til andre svenskere i Sverige, når du bor i Sverige.

Du kan med andre ord sagtens søge om økonomisk hjælp i Sverige. Hvor meget og hvilken sats, tør jeg ikke sige. Det skal du nok første søge om.

Der er ingen sammenhæng mellem din økonomi og ansøgning om "anhöriginvandring".

Hvis I ikke er gift, vil I blive bedt om at fremvise dokumentation for jeres forhold, fx fotografier, flybilletter, osv., der viser, at I kender hinanden indgående og har besøgt hinanden ofte. Dette skal medbringes til den samtale, I hver især bliver indkaldt til.

Liliana

Hmmm

Indlæg af Liliana » 02.12.2008 17:34:31

Nu har vi kun billeder fra den dag vi blev gift muslimsk. Ellers har jeg kun billeder i telefonen. Samme har han.
Plus det sms'r vi har skrevet sammen (men han har taletidkort, jeg har abonnement). Men der kommer nok nogle breve, postkorts og opkald til algeriet.
Takker igen for svarene.

Liliana

Liliana

Er barnet ikke også en bevis på realt forhold?

Indlæg af Liliana » 02.12.2008 19:05:16

Det er den størreste bevis for mig, på vores kærlighed. han kommer jo til at stå som far til mit kommende barn ... kan det ikke også bruges? han skrev under på fælles forældremyndighed. og jeg har papir på det. som skal sendes til statsamtet.
kan man måske bruge veninder til at skrive hvad de ved om vores forhold også? :?:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.12.2008 19:16:38

Der er ingen grund til at være så nervøs, hvis I er almindeligt forelskede, og ikke ude i noget proforma eller arrangeret ægteskab.

I vil hver især blive kaldt til en samtale, hvor I skal redegøre for jeres forhold og fortælle om jeres hverdag, jeres fremtidsplaner, hvor indgående I kender hinanden og jeres respektive familier.

Hvis Migrationsverket bliver mistænksom, skal de nok selv bede om yderligere dokumentation

Liliana

Ok det lyder godt

Indlæg af Liliana » 02.12.2008 19:30:43

Skal vist undersøge hvordan jeg kommer til at stå økonomisk der. :D
takker skaanebo. :wink:

Liliana

Liliana

Til Skaanebo

Indlæg af Liliana » 11.12.2008 12:03:14

Nu har vi underögt lidt. Vil lige sige at vi havde min mand hjemme i 6 dage, så det var dejligt mens det varede. Idag skal han rejse tilbage. Han vil lave papir i orden, imens jeg venter på min dansk statsborgskab som skal väre i hus för april. Har også undersögt om vores dreng (som vi venter) vil også får dansk statsborgskab. Og fik så at vide, at inden jeg får det og drengen er födt vil de sende en skema til mig om der er kommet flere börn der skal omfattes af ansögningen. Hvis han bliver födt når jeg har dansk statsborgskab får han automatisk samme.
Ja vi har så valgt langt om länge at söge efter det svenske regler, håber til den tid at man stadig kan.
Fik talt med en advokat og han sagde at jeg vil kunne får 180 kr pr. dag som mamaledig, samt söge om hjälp til boligstötte, el. Fik også talt med imamen (muslimsk praest), at når min mand får sin nye pas, skal han tage kopi af den og sende den til ham. Så vil imamen sende vilelsespapir til SKAT også vil vores ägteskab väre lovligi Sverige. Ligesom når man bliver gift i kirken.
Men ja nu ser vi frem til 1 års adskillelse. Ikke nemt, men vil forsöge at holde mig oppe.
Har forsögt at skrive mine spörgsmål på öresunddirekt, men fik meget grämme svar. Närmest rasistiske. :( Så jeg vil pröve at undgå den side fremover. Og fik skrevet til rådgivningen her på siden, men de har sikkert meget travlt.
Vil önske god jul og godt nytår til dig og din famillie. Samt jer andre der läser det her.
Håber snart vi alle kan väre sammen med vores anden halvdel.

M.v.h.
Liliana

skaanebo

Re: Til Skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.12.2008 15:10:52

Liliana skrev: Har forsögt at skrive mine spörgsmål på öresunddirekt, men fik meget grämme svar. Närmest rasistiske. :( Så jeg vil pröve at undgå den side fremover.
Det lyder da godt nok underligt, for ØresundDirekt er et offentligt informationskontor, hvor flere myndigheder er samlet under ét tag, og offentlige myndigheder fremkommer normalt ikke med racistiske ytringer, og da slet ikke på skrift. Men de har et forum, der ligner ÆUG's, måske var det der, du skrev? For det besvares af helt almindelige mennesker, og der skal såmænd nok være nogle racister imellem, akkurat som det også sker her på ÆUG's forum engang imellem...

Held og lykke med det hele, det skal nok gå, skal du se, I må bare være lidt tålmodige.

Besvar