Positivlisten - dansk ægtefælle matcher/fravigelse af 24-års-reglen - erfaringer?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kaa

Positivlisten - dansk ægtefælle matcher/fravigelse af 24-års-reglen - erfaringer?

Indlæg af Kaa » 19.08.2016 00:30:52

Hej allesammen og tak for tidligere hjælp :)

Jeg skriver nu, fordi min mand og jeg er blevet gift per 24.06. Han er nu rejst tilbage til Indien.

Vi havde egentlig besluttet at skulle over Sverige, når vi regner med at ansøge om FS næste år, da min mand er under 22 år gammel eller alternativt vente længere. Jeg er dog, mens jeg læste reglerne for sammenføring i Danmark igen faldet over følgende formulering på Nyidanmark:

"Ligeledes gælder der en særlig praksis i tilfælde, hvor hensynet til det danske samfunds interesse i at fastholde kvalificeret arbejdskraft taler for det. 24-års-kravet kan derfor fraviges, hvis ægtefællen i Danmark arbejder inden for et erhverv, som er på positivlisten. Læs mere om positivlisten."

Da jeg er uddannet socialrådgiver og regner med at være i job, når vi søger FS, vil jeg på tidspunktet være beskæftiget (formentlig 37 timer/ugen) indenfor et erhverv på positivlisten, og til min store glæde betyder det vel, at dette er gældende for os? Selvfølgelig såfremt, det ikke bliver fjernet inden.

De andre kriterier kan vi møde næste år, så det er her, der er et "wildcard".

Jeg har i den forbindelse 2 spørgsmål:

Er der nogen, der har gennemgået dette forløb? Jeg bemærker, at der står "kan derfor fraviges", og jeg er derfor i tvivl om, hvorvidt det er en garanti for, at man kan omgå 24-årsreglen, eller om det er en form for skønssag. I så fald, er der nogen, der kan dele deres erfaringer med de helt specifikke kriterier?

For det andet - Jeg har kunnet læse mig frem til, at Positivlisten opdateres jævnligt. Er der nogen, der kender frekvensen for dette og eventuelle datoer? Nu har jeg holdt øje med listen på Nyidanmark, og det ser ud til, at den opdateres hvert halve år. Er det korrekt?

Sansuna

Re: Positivlisten - dansk ægtefælle matcher/fravigelse af 24-års-reglen - erfaringer?

Indlæg af Sansuna » 13.01.2018 11:55:11

Hej
Fandt du nogensinde ud af om det virkelig passede med fragivelse af 24årsreglen, hvis man arbejder indenfor positivlisten ?

Nirosan

Re: Positivlisten - dansk ægtefælle matcher/fravigelse af 24-års-reglen - erfaringer?

Indlæg af Nirosan » 16.01.2018 09:51:26

Hejsa

Det er korrekt, at du kan søge om familiesammenføring, såfremt dit arbejde er omfattet af positivlisten. Det er vigtigt, at du får skriftligt dokumentation fra din HR afdeling eller chef, hvor det fremgår, at dit arbejde er omfattet af en jobkode, som er omfattet på positivlisten.

Besvar