Tysk/engelse ægtefælles flytning til Danmark?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sofmon

Tysk/engelse ægtefælles flytning til Danmark?

Indlæg af sofmon » 11.01.2018 06:06:15

Kære ÆUG,

En særlig situation.
Jeg har i de sidste 2,5år været udlandsdansker og boet i USA.
For 2 år siden blev jeg gift med min tysk/engelske (dobbelt statsborger) mand i USA. Jeg har været økonomisk forsøger.
Pga. hans visa situation måtte han rejste tilbage til England for et halvt år siden og har boet ved hans familie. Han venter på green card/visa før han kan komme til USA igen.
I mellemtiden er jeg blevet gravid. og for at kunne være i samme land når babyen melder sin ankomst til dette forår flytter vi til Danmark.
Jeg vil derfor skulle sige mit job op i USA og flytte tilbage til Danmark med permanente udsigter.

Da jeg vil være 7 måneders gravid ved ankomst i Danmark, vil jeg ikke kunne nå at finde job i Danmark inden fødslen og derfor leve af opsparing og evt. barselspenge fra staten.

Mit spørgsmål er så:
- Er der nogle problemer i at få min tysk/engelske mand flyttet til Danmark når han ikke har tjent penge de sidste 2,5år?
- Kan han nemt få dansk statsborgerskab?
- Hvad skal jeg være opmærksom på inden vi flytter?
- Koster det os penge at få sygesikring til ham?
- Er der en min./max periode han kan opholde sig i dk inden evt. søgning af dansk statsborger?
- Vil der være ting som ændre sig når vi har et barn sammen?

Jeg håber at I kan hjælpe med mine spørgsmål i denne særlige situation.

På forhånd tak!
Sof

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tysk/engelse ægtefælles flytning til Danmark?

Indlæg af mh1 » 11.01.2018 08:06:45

Din ægtefælle er EU-borger, så der burde ikke være noget problem overhovedet, hvis I er selvforsørgende (nogle oplever dog stivnakkede sagsbehandlere i Statsforvaltningen).
Læs her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... et-EU-land

Og her: http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6026

HUSK at det er statsforvaltningen, han skal til.

Erder nogle problemer i at få min tysk/engelske mand flyttet til Danmark når han ikke har tjent penge de sidste 2,5år?
Måske. I skal være selvforsørgende.

- Kan han nemt få dansk statsborgerskab?
Nej, det varer længe. Læs her:
http://uim.dk/love-og-regler/love-og-re ... indfodsret

- Hvad skal jeg være opmærksom på inden vi flytter? Du skal have tilstrækkelige midler til at forsørge jer alle i mindst et år. Dvs. du skal have en opsparing på 12 x 17.306 kr = 207.672 kr (12 gange integrationsydelse til 2 pers.).
Du kan IKKE søge integrationsydelse (som er det, du evt. højst kunne være berettiget til, da du har boet udenfor DK så længe, som du har), hvis du vil have din mand med til DK. ELLER din mand skal finde job, så han kan forsørge jer.

- Koster det os penge at få sygesikring til ham?
Ikke hvis du har tilstrækkelige midler, eller han finder job (ELLER er berettiget til pension fra USA, Tyskland eller England)

- Er der en min./max periode han kan opholde sig i dk inden evt. søgning af dansk statsborger?
Ikke, hvis han finder arbejde eller er berettiget til pension.

- Vil der være ting som ændre sig når vi har et barn sammen?
Det vil kunne betyde at han får bedre mulighed for at få lov at blive boende i DK, hvis I går fra hinanden.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar