Rådighedsbeløb i Sverige (EU-regler)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: Rådighedsbeløb i Sverige (EU-regler)

Indlæg af skaanebo » 07.01.2018 12:43:37

Nej, det er ikke ok. Men I kan jo skrive en anden kontrakt om leje af cykel eller en potteplante eller hvad I nu finder på for det resterende beløb.

Weygan

Indlæg af Weygan » 07.01.2018 13:13:05

Øv altså.. Så tæt på, og alligevel ikke..

Jeg har aldrig hørt om dette, er der et loft (pga. evt. skat) ved inneboende, som forhindrer hende i at kunne skrive et større beløb på kontrakten.

Jeg har lovet at vende retur til hende med svar på.

Hvad ville du råde mig til i dette tilfælde Skaanebo. Jeg er lidt øv over, at der er endnu et tilbud til mig, som ikke er efter reglerne :(
Senest rettet af Weygan 02.09.2018 20:16:55, rettet i alt 2 gange.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.01.2018 13:50:42

I Sverige er der ligesom i DK et loft for, hvad man må have i indkomst på leje af sin bolig uden at skulle betale skat af beløbet. At forsøge at snyde med dette, når I er tvunget til at aflevere jeres papirer til flere myndigheder, vil ikke være klogt.

Weygan

Indlæg af Weygan » 07.01.2018 14:04:11

Tak for svar Skaanebo,

Så er resultatet desværre meget enkelt; vil de have et for højt beløb i forhold til hvad man må. Må vi desværre afslå lejemålet. Øv. Men regler er regler, og vi skal ikke risikere at vi bliver ramt af det.

Jeg ringer og fortæller det til udlejer her lidt senere, og krydser fingre for, at hun går med til noget andet, ellers er der ingen anden vej end direkte tilbage at lede videre, øv.

Igen, tak for din hjælp Skaanebo (og mh) det er helt vildt værdsat! I er virkelig guld værd.
Senest rettet af Weygan 02.09.2018 20:18:11, rettet i alt 1 gang.

Pashton

Indlæg af Pashton » 07.01.2018 16:05:54

Skaanebo, jeg ville lige høre, skal det bare være en kontrakt med inneboende? Og vil 4000 dkk, inkl. El i så fald være okay? Plus alt det med kvm. I lejligheden og værelser osv osv. Hvordan skal det være? Skal man så have kvm på det værelse jeg lejer? For jeg tror virkelig ikke han har styr på noget af det og jeg vil selvfølgelig gerne have det ordnet snarest muligt men det skal være en ordentlig kontrakt denne gang.

Pashton

Indlæg af Pashton » 07.01.2018 16:06:23

Eller ved du muligvis om man kan få en advokat til at kigge på det eller lign. Og se om det er en korrekt kontrakt der bliver brugt?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.01.2018 16:12:48

Standardkontrakter kan købes hos papir- Og boghandlere i Sverige.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.01.2018 21:23:31

Det er jo da dem, som bærer risikoen for at du faktisk betaler den aftalte leje når der står noget andet sort på hvidt.

Hvis du ellers kan holde bøtte alle andre steder end her, så kan jeg ikke forestille mig hvordan det skulle give DIG problemer. Men du SKAL betale den del af huslejen som står på kontrakten ved bankoverførsel. Hvordan din udlejer vil have resten er op til jer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan

Indlæg af Weygan » 07.01.2018 22:02:37

Jeg har været i dialog med udlejer igen, hvor jeg sagde, at jeg desværre ikke kunne tage imod den. Der gik lidt tid, så ringede hun retur og fortalt at hun og hendes mand har talt sammen, og gerne ville hjælpe mig og min kone, og kan godt forstå vores situation. De havde fået et rigtig godt indtryk ad mig, da jeg var hos dem ligeså. Så de har været i dialog med en, som rådgiver dem om processen at udleje, da det er deres første gang, og har fundet frem til, at det godt kan lade sig gøre. Så vi laver en kontrakt til mig (på 1 år med automatisk fornyelse). Der står i kontrakten: "Alt 3: Tidsbegränsat avtal med automatisk förlängning"

- jeg ringer til Skatteverket i morgen, for at spørge om det er OK i forbindelse med svensk personnummer.

Jeg betaler første husleje + depositum kontant, og får en kvittering på det. Den næste husleje betales via bankoverførsel (kræver de også af mig, at jeg gør).

Jeg håber, at alt går vel i morgen!
Senest rettet af Weygan 31.08.2018 21:42:22, rettet i alt 3 gange.

Pashton

Indlæg af Pashton » 09.01.2018 13:42:51

Jeg har nu været i boghandleren i Sverige og fået købt en lejekontrakt som jeg håber er korrekt! Øverst står der, “Hyreskontrakt, möbleret rum”

Jeg spurgte eskpedienten, og forklarede at ejeren af lejligheden stadig bor der og jeg også gør, og hun mente at dette var den rette kontrakt.

Nu tænker jeg bare på noten med “mobleret rum”? Hvor vigtig er det? Altså der har været møbleret men har selvfølgelig også selv købt nogle ting til eget forbrug såsom køkkenredskaber osv?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.01.2018 13:55:04

I skriver/fotodokumenterer, hvilke møbler der indgår i huslejen.

Weygan

Indlæg af Weygan » 09.01.2018 21:46:12

Jeg blev valgt, fordi den familie som udlejer til mig de har stor respekt for grunden til vi flytter, og vil gerne hjælpe os så godt de kan. Faren af familien synes, at gøre så meget for sin kærlighed er prisværdigt. Derfor blev jeg/vi valgt, frem for en svensker. De vil gerne hjælpe os hele vejen, til vi kan tage til Danmark - uanset hvor mange år det end måtte tage.

Jeg har nu fået en kontrakt på 12.5 måned, som fornyer sig selv med 6 måneder ad gangen derefter, helt automatisk, hvis hverken jeg eller udlejer har opsagt hinanden. Lejen er inklusiv alt, og da jeg bor som inneboende skal jeg kun forsikre mig selv (og min bil), jeg skulle gerne være med i deres indboforsikring. Vi har skrevet det korrekte beløb i kontrakten som jeg faktisk betaler, således at jeg gør alt rigtigt.

SPØRGSMÅL: Vi planlægger at skrive min kone ind i en ny kontrakt til sommer også. Er det OK at gøre, mens hun er i Sverige på visum og vi påbegynder ansøgning hos Migrationsverket. Må vi skrive hendes navn i den nye kontrakt vi laver?

Når dette er på plads, så er næsten alt klart og planlagt.

De er nogle dejlige mennesker, som bare gerne vil hjælpe os. Det var helt ubeskriveligt hvor hjemme man følte sig hos dem, da vi sammen lavede hele kontrakten. Rigtig god kemi ligeså. Jeg glæder mig til at bo der!
Senest rettet af Weygan 31.08.2018 21:43:31, rettet i alt 4 gange.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.01.2018 11:35:45

Tillykke med det. Ny kontrakt skriver I, når I selv vil. Og selvfølgelig kan hendes navn indgå.

Pashton

Indlæg af Pashton » 12.01.2018 12:27:22

Stort tillykke med det Weygan! Håber alt går som planlagt!

Jeg ville lige høre, da jeg ringede til Skatteverket forleden, sagde hun at hun endnu ikke har fået kigget mine dokumenter igennem, og jeg ville modtage svar i dag eller på mandag. Så nu venter jeg bare. I mellemtiden har jeg fået købt den nye kontrakt og har sagt til udlejer hvordan situationen står til. Vi har aftalt at vi lige venter på svaret og dernæst udfylder den nye kontrakt og afleverer den!

Men jeg skal lige høre, kan se at du har sagt til Weygan at han skal skrive at kontrakten/værelset er til 2 personer. Men hvor skal man gøre det henne? Kiggede kontrakten igennem og kan bare ikke se et sted hvor det kan skrives på. Udover det, er der en husholdningsorden, hvori der står at der kan været skrevet 2 personer på adressen UDOVER ejer/udlejer. Hvilket vil sige, at jeg til tiden godt kan skrive min mand på når han kommer.

Udover dette, ville jeg lige være sikker på at:

1. Lejligheden er på 67 kvm. har et stort køkken, et soveværelse med altan, en stue, en forholdsvis stor gang, og et lille ekstra rum til jakker, sko m.m. Og vi satte huslejen til 4000 dkkr, da jeg kun er 1 person + at det er en bekendt + at jeg næsten har fået alting i lejligheden med i huslejen.
Vi kører det igennem EU-reglerne, men er jeg sikret at ansøgningen ikke bliver afvist pga lejligheden, da jeg er inneboende. Men ejeren er der egentlig ikke så tit, da han oftest er hos sin kæreste. Og jeg har i realiteten adgang til hele lejligheden, udover jeg ikke lige bruger stuen når han er der.

2. Inventarliste, som er med i huslejen, er det kun det jeg har fået på værelset, eller er det også ting som, ovn, køleskab osv som jeg også har adgang til?

3. Forsikring, ejeren har en forsikring på sin lejlighed samt bil osv osv.. Men da jeg inneboende skal jeg vel ikke have min egen forsikring skal jeg?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.01.2018 12:37:16

Der skal kun stå de møbler, der er i dit værelse.

Som inneboende vil du normalt ikke høre under udlejers indboforsikring, men skal have din egen. Tjek vilkårene i policen.

Besvar