Visum på Titre de voyage dokument
Visum på Titre de voyage dokument
Hej allesammen (igen igen).
Det er lykkedes os at få et Titre De Voyage rejse dokument til min mand. Er der nogen som ved, om det er muligt at få visum ved ankomst til Sverige med dette dokument? Mine tanker var et besøgsvisum og søge FS når han er i landet. Er det muligt?
JH
Det er lykkedes os at få et Titre De Voyage rejse dokument til min mand. Er der nogen som ved, om det er muligt at få visum ved ankomst til Sverige med dette dokument? Mine tanker var et besøgsvisum og søge FS når han er i landet. Er det muligt?
JH
Re: Visum på Titre de voyage dokument
Der gives da ikke visum ved ankomst til Sverige. Hvis man er visumpligtig, skal man søge visum, inden man rejser.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Det er ikke alle EU-lande som lader Titre De Voyage (også kaldet Refugee Travel Document, RTD) komme ind uden visum. Sverige er så vidt jeg kan finde frem til IKKE et af dem. Han skal derfor søge om besøgsvisum inden han kan rejse til Sverige.
Den europæiske aftale om visumfrihed for flygtninge gælder så vidt jeg kan konstatere KUN mellem de lande, som er part i aftalen og for flygtninge som bor i et af de lande, og nok har Sverige ratificeret aftalen, men det har hverken Australien eller PNG, og hans RTD er næppe udstedt af Sverige?
Det er muligt at han lovligt ville kunne komme ind i Tyskland, men han vil ikke lovligt kunne rejse videre derfra til Sverige.
Den europæiske aftale om visumfrihed for flygtninge gælder så vidt jeg kan konstatere KUN mellem de lande, som er part i aftalen og for flygtninge som bor i et af de lande, og nok har Sverige ratificeret aftalen, men det har hverken Australien eller PNG, og hans RTD er næppe udstedt af Sverige?
Det er muligt at han lovligt ville kunne komme ind i Tyskland, men han vil ikke lovligt kunne rejse videre derfra til Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Hvis du er etableret i Sverige, kan han efter ankomst søge om EU-opholdskort, hvis du opfylder de få krav til at være 'vandrende arbejdstager', eller person med tilstrækkelige midler.
Ved ansøgning efter svenske regler er der nu både indkomst- og boligkrav, OG man kan normalt ikke søge om opholdstilladelse under visumbesøg, kun om at få forlænget sit visumbesøg. Det betyder så at der fx ikke er sygesikringsdækning, og at man skal rejse ud inden man kan søge om opholdstilladelse. Muligvis vil det at han har flygtningestatus være et problem også i forhold til ansøgning om forlængelse af visum, da der jo vil være berettiget tvivl om, hvorvidt han har tænkt sig at rejse ud igen.
Ved ansøgning efter svenske regler er der nu både indkomst- og boligkrav, OG man kan normalt ikke søge om opholdstilladelse under visumbesøg, kun om at få forlænget sit visumbesøg. Det betyder så at der fx ikke er sygesikringsdækning, og at man skal rejse ud inden man kan søge om opholdstilladelse. Muligvis vil det at han har flygtningestatus være et problem også i forhold til ansøgning om forlængelse af visum, da der jo vil være berettiget tvivl om, hvorvidt han har tænkt sig at rejse ud igen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg har ikke kunne skrive herinde af en eller anden grund, så prøver igen nu!
Tak for svar.
Som jeg har forstået det med Sverige er, at man kan søge Schengen, og skrive på ansøgningen man besøger sin mand/kone og så søge opholdskort når man er ankommet?
Tak for svar.
Som jeg har forstået det med Sverige er, at man kan søge Schengen, og skrive på ansøgningen man besøger sin mand/kone og så søge opholdskort når man er ankommet?
Step 1: søg visum på ambassade/Konsulat efter EU-régler. Det er gratis. Husk, derkan kræves returbillet og rejseforsikring.
Step 2: efter ankomst til Sverige skal der søges opholdskort hos Migrationsverket.
Step 2: efter ankomst til Sverige skal der søges opholdskort hos Migrationsverket.
skaanebo - tak for svar. Prøver, igen igen, at kontakte konsulatet her. De kan ikke udstede Schengen visum her i Landet, så det er vores næste udfordring, men der må være en vej for lande som ikke har udstyr til digitale fingeraftryk?
Hvis der ikke findes en svensk ambassade, findes der måske en anden ambassade fra et EU-land?