Opholdskort /opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

KadirEla

Opholdskort /opholdstilladelse

Indlæg af KadirEla » 01.01.2018 18:47:41

Hej min mand skal til at søge om opholdskort efter eu regler og muligvis også efter de svenske regler.
Jeg har min su + lån og forskellige ydelser fra forsakringskassan, og mere end 130000 sek i banken. Så rådighedsbeløbet er fint nok.

Men mht lejlighed kan der være problemer, da jeg kan læse at man skal have minimum 1 rum for 2 børn, og 1 for yderligere + 1 for 2 voksne, ifølge de svenske regler. Vi har 3 børn og er 2 voksne, og vores lejlighed er på 2 rum.
Vi er i fuld gang med at søge efter lejlighed, tror du/I det vil være et problem bare fordi vi mangler et rum i lejligheden?

Ifølge Eu reglerne, så har vi forsikringsproblem. Jeg har det blå sygesikringskort, som jeg fik inden jeg kom til sverige. Men jeg ved ikke hvor vidt det er gyldigt, da jeg studerer i danmark og bor i sverige. (Har altså ikke noget arbejde, så hvor vidt det er gyldigt ved jeg ikke).

Jeg vil så vide, kan det lade sig gøre at vi søger på begge regelsæt? Vil forsikring eller lejlighedsproblemet gøre at vi får problemer?
Hvad kan vi gøre for at løse dette?
Vi kunne måske redegøre overfor Migrationsverket at vi søges lejlighed, og muligvis snart får en.

Jeg er virkelig taknemmelig for jeres svar på forhånd.

mvh

skaanebo

Re: Opholdskort /opholdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 01.01.2018 19:23:00

Ja, hvis I ikke opfylder boligkravet i de svenske regler, er der ingen ide i at søge efter svenske regler.

Med hensyn til at søge efter EU-regler: Dit tidligere danske blå kort er ikke længere gyldigt. Du skal have et nyt fra Försäkringskassan i Sverige. Og du skal tegne særskilt sygeforsikring for din ægtefælle, en speciel forsikring, som kun kan tegnes få steder. Jeg har lige glemt, hvad forsikringsselskabet, der godtages i Sverige, hedder, men prøv at bruge søgefunktionen her på forum. Det er vist en forsikring, der hedder noget med "Silver".

P.S. Selskabet, som Migrationsverket godtager, er dette her: www.CignaGlobal.com

KadirEla

Indlæg af KadirEla » 01.01.2018 22:05:38

Tusind tak for hurtigt svar. Jeg har faktisk haft det blå kort i Sverige, men skal måske søge igen for en sikkerheds skyld. Ville det også være tilstrækkeligt?
Skal jeg bare sige at jeg vil søge til min ægtefælle? Han er jo ikke registreret nogen steder, har det nogen betydning?
Jeg skal undersøge det med forsikring også. Tusind tak.
Jeg tænkte bare på at vi kunne søge efter begge to og skrive at vi søger lejlighed, er det så bedst at bare lade det svenske ligge?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.01.2018 23:33:44

Hvis der står din korrekte, svenske adresse på dit blå kort, og hvis det er det seneste, du har modtaget, så er alt jo okay.

Hvis I søger om opholdskort hos Migrationsverket, kan I efterfølgende tage direkte hen på Skatteverket og få ham folkeregistreret.

Kravet for at søge efter EU-regler er dokumentation for din status som person med tilstrækkelige midler plus, at der er tegnet sygeforsikring for din ægtefælle.

Der er ingen ide i at søge om noget, hvis man ikke opfylder kravene. Så hvis I ønsker at søge efter svensk lov, så søg, når I opfylder boligkravet.

KadirEla

Indlæg af KadirEla » 02.01.2018 09:02:38

Tusind tak for svaret. Der står ingen adresse på mit blå kort, kun kortnummer og personnummer.
Jeg vil bare vide hvordan jeg skal søge om kort til min mand, hvordan gør jeg det? Jeg har kigget lidt på websiden med forsikring, silver dækker op til 1 m $ , gold dækker op til 2m$. Er det tilstrækkeligt med den første, det er lige ved grænsen?(10m svenske kroner)
Selvfølgelig hvis det blå kort fungerer og jeg kan få et til ham, så skal den jo ikke bruges.

Jeg venter på svar på lejlighed med 3 rum, hvis det lykkes at få den så opfylder vi også det svenske.

Mange tak for rådgivning

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.01.2018 09:20:49

Undskyld, jeg mente, hvis det blå kort er sendt til din nuværende adresse.

Ja, Silver er tilstrækkeligt.

KadirEla

Indlæg af KadirEla » 02.01.2018 11:13:47

det er helt i orden. Men SILVER dækker ikke "maternity" og "travel safety service", det gør gold. Betyder det noget?
Og så er der noget der hedder "select deductible". Det må være selvrisiko. Skal jeg vælge "0" ?

SILVER DÆKKER:

- OVERALL ANNUAL BENEFITS - $1.000.000 (uden selvrisiko - 87,62$ per måned)

- INPATIENT, DAYPATIENT & ACCOMODATION COSTS - PAID IN FULL FOR SEMI-PRIVATE ROOM

- TOTAL COVER FOR CANCER

GOLD DÆKKER:

- OVERALL ANNUAL BENEFIT - $2.000.000 (uden selvrisiko - 109,52 $ per måned)

- INPATIENT, DAYPATIENT & ACCOMODATION COSTS - PAID IN FULL FOR PRIVATE ROOM

- TOTAL COVER FOR CANCER

- ROUTINE INPATIENT MATERNITY COVER - 100% UP TO $7.000

- TRAVEL SAFETY SERVICE

har de sidste to ikke nogen betydning? den giver nemlig valgmuligheder nogle steder, så jeg vil være sikker på at den bliver rigtig.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.01.2018 11:20:51

Når din ægtefælle er en mand, er der næppe behov for "maternity" af nogen art :lol:

Som sagt, en anden har her på forum fortalt, at Silver blev godkendt af Migrationsverket. Men valget er naturligvis helt jeres eget. Hvis I føler jeg tryggere ved Gold, kan I jo bare vælge det.

KadirEla

Indlæg af KadirEla » 02.01.2018 11:38:51

Det er jo også det, måske vi allesammen skulle dækkes :lol:
Tak, så vælger jeg den hvis det bliver aktuelt. Tusind tak for svar.

KadirEla

Indlæg af KadirEla » 02.01.2018 12:05:02

Jeg har lige været i telefonisk kontakt med Försäkringskassan, de siger at man behøver et personnummer for att få det blå kort. Jeg håber ikke det passer

Er der nogen som har fået det udstedt til sin ægtefælle i Sverige, så er I meget velkomne til at skrive.
Senest rettet af KadirEla 02.01.2018 13:05:19, rettet i alt 1 gang.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.01.2018 12:06:46

Ja, det er korrekt, og det får man jo på Skatteverket.

Pashton

Indlæg af Pashton » 02.01.2018 14:18:23

Efter at have læst dette indlæg bliver jeg faktisk lidt forvirret.. håber at I kan hjælpe!

Jeg venter på svar fra Skatteverket for at få mit personnummer. Og efterfølgende havde min mand i sinde, at søge om opholdstilladelse/opholdskort igennem EU-reglerne, da jeg egentlig troede at jeg havde alting på plads udover personnummer.

Men nu læser jeg en masse om sygesikring, forsikring mm? Hvad er alt dette? Er der krav ift. EU-reglerne som jeg har overset?

Jeg troede nemlig bare at mit blå sygesikringskort fra Danmark passede? Og jeg fik at vide, at når jeg havde mit blå sygesikringskort behøvede min mand ikke nogen form for forsikring?

Jeg havde dog tænkt mig at få et grænsegænger-sygesikringskort og et svensk id-kort. Men nu virker det til at jeg måske ikke har alt på plads?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.01.2018 15:08:58

Det afgørende i den forbindelse er, om du er arbejdstager i Sverige, i DK eller person med tilstrækkelige midler. Det lyder som om, du er grænsegænger. I så fald er det Udbetaling Danmark, du skal have fat i for at få gult grænsegængerkort og blåt sundhedskort til både dig selv og din ægtefælle. For din ægtefælle skal have eget kort.

Pashton

Indlæg af Pashton » 02.01.2018 17:38:46

Ja, jeg vil også mene at jeg er grænsegænger. Jeg bor i Sverige og arbejder 2 steder i Danmark. Jeg har en regelmæssig indkomst, men dog har jeg også en opsparing på lidt over 100.000 dkk.

Vil det så sige, at det er fint at jeg får det sygesikring man kan få når man er grænsegænger?
+ gælder mit gamle blå sygesikring til mig eller skal jeg også have et nyt blåt sygesikring?

I forhold til min mand - ham kan vi vel først få blåt sygesikring til når han først har er kommet til Sverige eller har modtaget sin opholdstilladelse/kort? Eller er jeg helt galt på den?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.01.2018 18:13:29

Hvis du lige er flyttet, skal du have et nyt kort fra Udbetaling Danmark. Og hvis din mand er hos dig i Sverige, skal Udbetaling Danmark også lave et kort til ham, så længe han ikke arbejder i Sverige.

Besvar