EU-regler i overblik

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
thoeger
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

EU-regler i overblik

Indlæg af thoeger » 01.12.2008 18:35:33

Hej forum, og tusind tak til ÆUG og alle de brugere, som har gjort det meget nemmere at gennemskue hele Cirkus Rønn. Jeg er gift med en amerikaner, som bor i USA nu, og vil meget gerne hente hende til DK via EU-reglerne. Nu vil jeg så gerne høre furom, om jeg har forstået dem rigtigt, og om nogle kan svare på et par ekstra spørgsmål:

*Er der krav om, at jeg skal have arbejde i Sverige, eller skal jeg bare bo der, og kan jeg i givet fald f.eks. studere i Danmark imens? Dert var mit indtryk, at jeg skal arbejde, men nu læser jeg nogen sige, at det ikke er et krav?

*Hvis jeg skal arbejde, er der så kommet nogen klarhed over hvor længe? Og er der nogen klarhed over, hvor længe jeg skal jeg opholde mig i udlandet, hvis jeg ikke arbejder - er der nogen, der har den fjerneste idé om det?

*Hvilke krav skal jeg leve op til, når jeg kommer hjem - som jeg læser EU's regler kan de ikke stille de store krav om bolig, men bliver der overhovedet stillet nogle, og hvilke?

*Er der andre *fælder* man skal være opmærksom på? Og findes der eventuelt nogle "officielle" kilder på nogle af oplysningerne, som man kan slå eventuelt genstridige embedsmænd i hovedet med (i overført forstand, naturligvis :wink: )?

fundiver199

Re: EU-regler i overblik

Indlæg af fundiver199 » 02.12.2008 12:44:19

thoeger skrev:Er der krav om, at jeg skal have arbejde i Sverige, eller skal jeg bare bo der, og kan jeg i givet fald f.eks. studere i Danmark imens? Dert var mit indtryk, at jeg skal arbejde, men nu læser jeg nogen sige, at det ikke er et krav?)
Der er 6/10 2008 sket nogle ret så vidtgående ændringer i den måde, som Danmark administrerer EU-reglerne på. Og de ændringer betyder, at du alene skal have boet i Sverige og kunne sandsynliggøre, at du ikke kun boede der proforma. Andre krav stilles der ikke. Så f.eks. må du altså gerne læse i Danmark imens.
thoeger skrev:*Hvis jeg skal arbejde, er der så kommet nogen klarhed over hvor længe? Og er der nogen klarhed over, hvor længe jeg skal jeg opholde mig i udlandet, hvis jeg ikke arbejder - er der nogen, der har den fjerneste idé om det?)
Hvad angår længden af ophold i udlandet, så er det netop her, at der stadig hersker mest usikkerhed. Vi ved, at Udlændingerservice tidligere har godkendt helt ned til 2 uger som værende nok, men vi ved ikke, hvad de kan finde på fremover. Indtil vi evt. hører om folk, som har fået afslag, er det dog min personlige holdning, at 10 uger med sikkerhed er nok.
thoeger skrev:Hvilke krav skal jeg leve op til, når jeg kommer hjem - som jeg læser EU's regler kan de ikke stille de store krav om bolig, men bliver der overhovedet stillet nogle, og hvilke?
Hvad angår bolig skal du bare have folkeregisteradresse på en lovlig bopæl i Danmark.
thoeger skrev:Er der andre *fælder* man skal være opmærksom på? Og findes der eventuelt nogle "officielle" kilder på nogle af oplysningerne, som man kan slå eventuelt genstridige embedsmænd i hovedet med (i overført forstand, naturligvis :wink: )?
Den eneste "fælde", jeg kan komme i tanke om, er ikke at kunne dokumentere, at man reelt har boet i et andet EU-land. Hvad angår officielle kilder, så er selve Opholdsdirektivet ikke specielt vanskeligt at læse. I hvert fald ikke for folk med gymnasieuddannelse eller højere. Og da det er på næsten 50 sider, kan det nok bruges til at dunke en genstridig embedsmand oven i hovedet med :-)

thoeger
Kontakt:

Indlæg af thoeger » 02.12.2008 16:26:39

Tak for dit svar, fundiver199!

Angående tidsrummet; så er der så vidt jeg ved faldet dom fra EU-domstolen på, at 10 uger i hvert fald er nok. Hvis de har godkendt ned til 2 uger, kunne man måske håbe på, at 4 ugers fuldtidsarbejde i udlandet skulle være nok.

Men du nævner US's praksis flere steder, dels med hensyn til krav om at arbejde eller ikke arbejde, dels med hensyn til tidsrummet. Er det en praksis der findes nogle skriftlige kilder på"- forordninger, pressemeddelelser etc. - eller er det netop kun praksis?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.12.2008 19:53:14

Den dom, som du nævner, er fra 2003, og handler om en person, som havde arbejdet 10 uger i et andet EU-land end sit hjemland, men boet der i flere år. Der hersker efter min mening helt reelt en vis usikkerhed om, hvad man kan udlede af denne dom, fordi:

1) Den er afsagt efter de gamle regler, d.v.s. før Opholdsdirektivet blev vedtaget i 2004.

2) Det som følge heraf er varigheden af mandens arbejde i et andet EU-land, som er blevet bedømt af EF-domstolen, og ikke varigheden af hans ophold i det andet EU-land.

Der er en ny sag i gang ved EF-domstolen mellem en borger og den tyske stat, og når dommen i den sag engang er afsagt, så er vi nok en hel del klogere.

Hvad vi allerede ved er dog, at Opholdsdirektivet ikke opererer med nogle tidsgrænser overhovedet. Skal man tage direktivet helt bogstaveligt, så er man derfor at betragte som EU-borger 1 sekund efter, at man har flyttet sin folkeregisteradresse til et andet EU-land. Men omvendt er det jo klart, at det ikke var det, der var meningen med direktivet, så derfor befinder vi nok lidt i et juridisk ingenmandsland.

Hvad der er vigtigt at forstå her er derfor, at den danske regering på den ene side vil gøre alt, hvad den kan for, at så få danske statsborgere som muligt kommer ind under de langt mere lempelige EU-regler. Og på den anden side helst ikke vil risikere at løbe ind i et sagsanlæg for traktatbrud.

Så det er altså i spændingsfeltet mellem disse to modsat rettede hensyn, og under hensyntaget til, at ingen i virkeligheden ved præcist, hvor grænsen går, at Udlændingeservice skal administrere reglerne.

thoeger
Kontakt:

Indlæg af thoeger » 02.12.2008 22:31:20

Tak! Det virker som om du har virkeligt godt styr på regler og fortolkninger.

Findes der noget overblik over, hvor mange der endnu har søgt til Danmark under det direktiv, og hvad praksis har været? Om nogen er blevet afvist, i givet fald for hvad osv.?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.12.2008 22:57:07

De danske myndigheders nye praksis har været gældende siden slutningen af september, og EU-sager kan tage op til 6 måneder, før der foreligger en afgørelse, så du er nok lidt tidligt ude med at spørge efter erfaringer med de nye fortolkninger

thoeger
Kontakt:

Indlæg af thoeger » 03.12.2008 00:38:57

Ja, det kan jeg godt se.
En ting mere, og undskyld jeg er sådan en spørge-Jørgen, men jeg har virkelig forsøgt at læse mig frem til tingene på nettet, men det er - som i ved - ikke nemt.

Hvis jeg søger opholdskort etc. for min hustru, så vil hun altså ikke have arbejdstilladelse i DK før dette er givet? dvs vi kan risikere at vente op til et halvt år før hun kan tage arbejde her i landet? Som jeg læser teksten på kommissionens hjemmeside, så er det jo en ret for hende at komme med, og hun burde ikke skulle vente på en administrativ afgørelse, men som jeg forstår folk her på forum, så er det stadig op til US at afgøre, om jeg overhovedet lever op til at kunne kaldes "arbejdskraft"...?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.12.2008 09:44:18

Ja, de danske myndigheder må være op til 6 måneder om at behandle din kones sag, og i den tid kan hun af gode grunde ikke arbejde,da hun ikke har noget dansk personnr. eller skattekort. Derfor kunne det også være en fordel for jer, hvis hun har arbejde i det andet EU/EØS-land, at I bliver boende, så hun kan beholde sit arbejde der, og først flytter til Danmark, når afgørelsen er i hus.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 08.02.2009 01:00:17

Hopper lige med på et svar her, selv om det måske er lidt sent.

Det er korrekt, at der ikke er fastsat nogen mindstegrænse for, hvor længe man skal have opholdt sig i gæstelandet, for at kunne påberåbe sig reglerne om arbejdstagernes frie bevægelighed. Modsat kan man sige at der er en slags loft, idet du har ret til at opholde dig i et andet medlemsland i 3 måneder, alene med dit pas som bevis på, hvem du er. Dermed kan den danske regering altså ikke forlange, at du skal have været i et andet EU land i mere end 3 måneder, for at kalde dig unionsborger med de rettigheder det giver dig.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar