dobbelt statsborgerskab, problem..

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lm

dobbelt statsborgerskab, problem..

Indlæg af Lm » 27.11.2008 17:11:00

Endnu et spørgsmål..

Er der forskel på, om man søger under EU-retten, som tilbagevendende dansk statsborger eller Britisk statsborgere? Når jeg søger som engelsk statsborger, er der nemlig flere krav: forsørgelseskrav, bolig osv. Men hvorfor, går det ikke alt sammen ind under EU-retten?

Også noget andet. Statsforvaltningen har oplyst mig, at vil jeg søge familiesammenføring med mit britiske statsborgerskab, skal jeg først ansøge om et opholdsbevis i Danmark. Men jeg ER allerede dansk statsborger og har også oplyst dem om det, men det er stadig ikke godt nok. Kan det virkelig passe?

Desuden synes de, at det var et problem, at jeg ikke allerede boede i dk og sagde at de ikke kunne udstede min mand et opholdsbevis før jeg var flyttet til dk.

Håber nogen kan give mig noget vejledning, da jeg føler, at de er lidt forvirrede inde på statsforvaltningen.
LM

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.11.2008 18:02:50

Ja, det lyder kompliceret, når du er en af de få med dobbelt statsborgerskab.

Der burde ikke være noget boligkrav når du gør brug af EU-retten og søger, uanset om du er dansk eller britisk. Boligkrav, tilknytningskrav, osv. gælder alene ved søgning under de nationale danske regler.

Om det kan passe, at du skal søge opholdsbevis, når du også har dansk statsborgerskab, skal jeg ikke kunne sige, men hvis du alene havde et britisk statsborgerskab er det korrekt, og statsforvaltningen har vel næppe før haft en sag med en ansøger med dobbelt statsborgerskab. Der kan vel ikke ske noget ved at søge om opholdsbevis som brite.

Og ja, det er vist kun tilbagevendende danskere som søger via Udlændingeservice, der får 6 måneder til at finde en bolig i Danmark og kan søge fra udlandet. Når du søger som borger fra et andet EU-land som Storbritannien skal du flytte adresse til Danmark først.

Hvorfor søger du ikke bare som tilbagevendende dansk statsborger, når du nu frit kan vælge?

Lm

Indlæg af Lm » 30.11.2008 21:16:58

Ja, jeg har også søgt hos udlændinge service. Men fik at vide i udlændinge service, at der er meget lange ventetider og de henviste mig derfor til statsforvaltningen, hvor de mente der var kortere ventetider.

Hos statsforvaltningen fik jeg dog at vide, at der også var lang ventetid, ca. 6 måneder. Men jeg troede faktisk, at de var forpligtet til at svare inden 3 måneder? Men kan det være rigtigt at der også er forsørgelseskrav?

Ved du om min mand mister sin opholdstilladelse i Sverige, hvis jeg flytter min adresse? Mvh Lm
LM

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.11.2008 22:42:21

Ja, hvis du vil gøre brug af EU-retten skal du være selvforsørgende.

Og det tager ganske rigtigt op til 6 måneder, før man får svar på sin ansøgning. Det er den tidsfrist, som EU har sat.

Hvis du flytter din adresse til Danmark, risikerer din mand ganske rigtigt at miste sin opholdstilladelse i Sverige, men myndighederne i Sverige vil næppe opdage noget de første måneder, og han kan jo ikke få adresse i Danmark, når han ikke har en dansk opholdstilladelse, så han må jo beholde sin adresse i Sverige. Melder han derimod flytning til Folkbokföringen som udrejst fra Sverige, vil hans opholdstilladelse blive inddraget øjeblikkeligt.

Lm

Indlæg af Lm » 02.12.2008 16:34:29

Ok tak for hjælpen, jeg vil lige overveje om det så er værd også at søge hos statsforvaltningen, da det jo kan være lidt risikabelt mht hans svenske opholstilladelse..
LM

Besvar