Min situation ...

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Liliana
Geografisk sted: Malmö

Min situation ...

Indlæg af Liliana » 29.11.2008 12:55:18

Min mand skal tilbagesendes tilo algeriet, da han har fået afslag på asyl i sverige. Han er gået frivilligt med til det, og derfor ikke får adgang forbudt til sverige. Vi er gift på muslimsk, da vi ikke kunne gifte os normalt, da hans pas var löbet ud.
Jeg er 29 år, han 28 år. Jeg bor lige nu i DK, med min 5-årig datter (som jeg har fuld foräldremyndighed over). Min mand er ikke hendes far. Men er gravid i uge 28 med min mand og venter på et barn til slutningen af februar.
Min mand har sin famillie i sverige (hans foräldre, bror, halvbror og halv söster).
Vi har i planer, når han kommer tilbage til algeriet, at han skal lave sin pas og papir i orden. Bliver ansat af en firma der körer tingene rundt i europa. Skal derfor ansöge om schengen visa i 6 måneder. Og får en invitation fra frankrig.
Så kommer han til danmark. Havde i tankene at blive gift med ham der. Kan det lade sig göre? Inden hans visa udlöber, flytte til sverige (jeg vil dog beholde min bolig i dk). Modtage det penge som mamaledig i et par måneder (ved belöbet er 180 svenske kroner pr. dag) og leve af opsparing. Kan det lade sig göre? Efter det 70 dage vil jeg så ansöge om FS i DK. Men kan vi så flytte til dk der? eller skal fortsat bo i sverige?
Jeg tänker også på om jeg kan beholde min datters institutions plads i den periode vi er borte fra dk?
Skal jeg have arbejde lige med det samme vi flytter til dk? (er medlem af en a-kasse).
Skal min mand haver en opholdskort i sverige för vi flytter til dk? Hvis ja hvor lang tid tager det sådan ca. för man får en?
I må undskylde for alle det spörgsmål, men er bange for at vores plan går i vask.
Hjälper det ham, at få en opholdkort både i sverige og dk, når vi får et barn sammen? Og han har famillie i sverige?

Tusind tak for hjaelp.

Liliana

fundiver199

Re: Min situation ...

Indlæg af fundiver199 » 29.11.2008 13:35:14

At I snart får et barn sammen, eller at din mand har familie i Sverige, har ingen betydning for jeres situation eller muligheder.

Det er til gengæld helt rigtigt, at din mand bør forlade Sverige "frivilligt", så han ikke får indrejseforbud, og at I herefter skal se at blive gift på en måde, som anerkendes af de danske og svenske myndigheder. Dette kan ske ved, at din mand kommer tilbage til Europa med orden i sine papirer, eller ved at du rejser ned til Algeriet og besøger ham, hvorefter I gifter jer der. Det sidste vil være den hurtigste løsning, så det er det, jeg ville anbefale jer at gøre.

Jeg er ret sikker på, at du ikke kan beholde en daginstitutionsplads til dit barn i Danmark, hvis du bor i Sverige. I den situation skal du i stedet søge en institutionsplads i Sverige. Derimod kan du godt beholde din danske bolig, men for at kunne dokumentere, at du reelt har haft bopæl i Sverige, så bør du sørge for, at din danske bolig er fremlejet til en anden person, medens du bor i Sverige. Dette er jo også en økonomisk fordel, og da I næppe vælter jer rundt i penge, så gælder det vel også om at spare, hvor spares kan.

Når du skal føde til februar er der vel ikke udsigt til, at du kommer i arbejde og tjener penge lige foreløbig. Spørgsmålet er derfor, om den mest fremkommelige løsning for jer ikke er, at du flytter til Sverige i en længere periode og søger familiesammenføring til din mand efter de nationale svenske regler. Her er der nemlig - endnu - ikke noget forsørgelseskrav. Men der er faktisk fremsat et lovforslag, som vil indføre et sådant. Så det er muligt, at I bliver nødt til at skynde jer lidt, hvis I vil benytte jer af den mulighed.

Jeg er meget usikker på, hvordan de danske myndigheder vil se på en sag, hvor en dansker flytter tilbage til Danmark for at leve af offentlig forsørgelse, og denne dansker også under sit ophold i det andet EU-land levede af offentlig forsørgelse (barselspenge).

Jeg tør simpelthen ikke "garantere" dig for, at din mand vil få en opholdstilladelse i Danmark, hvis I gør sådan, og mit umiddelbare bud er derfor, at den sikreste løsning for jer er at flytte til Sverige og vel at mærke blive derovre, indtil du kan begynde at arbejde igen.

Jeg mener nemlig at kunne huske fra et tidligere indlæg, at du har modtaget sociale ydelser i Danmark indenfor de sidste 12 måneder. Og i så fald er familiesammenføring i Sverige efter de nationale svenske regler nok den eneste mulighed, som står åben for jer p.t.

Jeg kan godt se, at jeres situation er vanskelig, men skal jeg være ærlig, så var det altså heller ikke specielt gennemtænkt, at du blev gravid og valgte at føde barnet i en situation, hvor din mand opholdt sig som asylsøger i Sverige og du selv levede af offentlig forsørgelse i Danmark.

I har i hvert fald dermed gjort det hele meget mere vanskeligt for jer selv, end det havde behøvet at være. Jeg ved godt, at nogle mennesker er imod både prævention og abort af religiøse eller andre årsager. Men netop en situation som den, I nu har bragt jer selv i, viser vel ret tydeligt, hvorfor det nogle gange er nødvendigt eller i hvert fald hensigtsmæssigt selv at bestemme, hvornår man vil have børn, fremfor blot at lade naturen råde.

Liliana

Takker

Indlæg af Liliana » 29.11.2008 16:29:47

Men hvordan ser det ud, hvis vi har en opsparing og lever af det i sverige indtil jeg finder et arbejde i dk?
Ja jeg ved det ikke er en nem situation, men min datter på 5 krävede at jeg ikke kunne arbejde på grund af hendes lettere handicap. Nu slutter det så da jeg skal på barselsdagpenge fra januar.
Hvis vi kan leve for mine barselsdagpenge i sverige og resten for opsparede kan det så ikke lade sig göre, at han kan blive i sverige og vi kan söge efter EU-regler? Min bolig i dk, kan jeg beholde min adresse også på? Den bolig vi skal bo i sverige er på min svigemors navn. Og derfor skal hun udleje den til os. Og vi så måske fremlejer den til hans foräldrer i dk. I den periode vi er i sverige.
Hvordan ser det så ud?

På forhånd tak igen.

Liliana

Liliana

Glemte lige

Indlæg af Liliana » 29.11.2008 16:33:55

Jeg fik noget der hedder tabt arbejdsfortjeneste. Dvs, det er hverken kontanthjälp eller dagpenge. Men simpelthen blev bedömt af vores läge at jeg ikke kan arbejde, da jeg skal passe min datter hjemme og går til undersögelser osv.

ZB

Re: Min situation ...

Indlæg af ZB » 29.11.2008 21:26:13

fundiver199 skrev:
Jeg er ret sikker på, at du ikke kan beholde en daginstitutionsplads til dit barn i Danmark, hvis du bor i Sverige. I den situation skal du i stedet søge en institutionsplads i Sverige. Derimod kan du godt beholde din danske bolig, men for at kunne dokumentere, at du reelt har haft bopæl i Sverige, så bør du sørge for, at din danske bolig er fremlejet til en anden person, medens du bor i Sverige. Dette er jo også en økonomisk fordel, og da I næppe vælter jer rundt i penge, så gælder det vel også om at spare, hvor spares kan.
i min kommune kan man få orlov i børneinstitutionerne hvis man beder om det, du kan jo prøve at tjekke det...

Liliana

Til ZB

Indlæg af Liliana » 29.11.2008 21:33:13

Hvilken kommune bor du i? :)

M.v.h.
Liliana

ZB

Indlæg af ZB » 29.11.2008 22:09:35

hvidovre

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.11.2008 09:57:05

Det, som er jeg mest usikker på, er hvis I søger i Danmark efter EU-reglerne, og du til den tid stadig lever af offentlig forsørgelse. Der er ganske vist faldet en dom ved EF-domstolen, som siger, at man altid har lov til at vende "hjem" efter udført tjeneste og tage sin familie med sig, også selvom man f.eks. er blevet syg og derfor ikke kan arbejde længere.

Men denne dom omhandlede en person, som havde arbejdet i et andet EU-land. Og som hovedregel skal man altså både være selvforsørgende og kunne forsørge sin familie for at kunne benytte sig af EU-reglerne.

For at være sikker på at få en opholdstilladelse i Danmark efter at have boet i Sverige, skal du derfor enten have arbejdet, medens du boede i Sverige, eller du skal have et job (eller studieplads) når du vender tilbage til Danmark.

Det er muligt, at I vil kunne få en opholdstilladelse alligevel, selvom du hverken har arbejdet i Sverige eller har et job, når I flytter videre til Danmark, men jeg tør simpelthen ikke stå inde for det. Bl.a. fordi jeg tvivler på, at der findes nogle fortilfælde overhovedet, og I vil i hvert fald bevæge jer helt ud på kanten af reglerne.

Og det er helt klart, at de danske myndigheder ikke "frivilligt" giver en opholdstilladelse til et par, som ikke har nogen indkomst. Kan de finde en begrundelse for at sige nej, så vil de helt sikkert gøre det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.11.2008 10:05:40

P.S. Ser lige, at du nu skriver, at I vil blive i Sverige, indtil du finder et job i Danmark. Og ja, så ser det hele langt mere fornuftigt og sikkert ud.

I vil så bare stadig have det problem, at din mand også skal have en opholdstilladelse eller et gyldigt visum for at bo sammen med dig i Sverige. Og her vil I ikke kunne søge efter EU-reglerne, hvis du skal leve af barselspenge. I vil kunne søge som selvforsørgende, men gør I det skal du have et betydeligt beløb stående på bankkontoen. Præcis hvor meget ved jeg ikke, men jeg har hørt tale om beløb på cirka 300.000 DKK.

Og så er vi lidt tilbage ved det, som jeg startede med at skrive, nemlig at de nationale svenske regler måske er den bedste løsning for jer. Her stilles der nemlig ikke noget forsørgelseskrav overhovedet. Men til gengæld må din mand ikke opholde sig i Sverige, medens ansøgningen behandles, og det kan forventes at tage cirka 6 måneder.

Hvilket jo så bl.a. betyder, at I ikke kan være sammen, når jeres barn bliver født. Hvis det er vigtigt for jer, så er der næppe anden mulighed, end at du bliver nødt til at rejse med din mand tilbage til Algeriet i en periode.

Liliana

Er det virkelig så meget?

Indlæg af Liliana » 30.11.2008 18:06:10

Tro det er bedst at kontakte migrationsverket og beskrive situationen og derefter kontakte udläningestyrelsen i dk.
Hvor länge er der tale om at vi skal väre selvforsögende för vi kan söge om FS i dk?
Ved du om jeg skal stille en pengegaranti ved min mands indrejse til dk? Ved han skal mellemlande i Frankrig. Kan vi blive gift i dk mens han er der på schengen visa? Og hvis der skal stilles pangegaranti, bliver det så indraget på grund af vi bliver gift?
Hvis man bliver gift i dk, bliever tilknytningskrave også däkket bedre. Men skal man stadig stille bankgaranti?
Ja jeg har ingen anden udvej end at find arbejde lige after barsel. Sådan er det. men det er jeg også villig til.

Liliana

fundiver199

Re: Er det virkelig så meget?

Indlæg af fundiver199 » 30.11.2008 18:39:13

Liliana skrev:Tro det er bedst at kontakte migrationsverket og beskrive situationen og derefter kontakte udläningestyrelsen i dk.
Det er helt sikkert altid en god idé at kontakte de relevante myndigheder. Men husk, at den sagsbehandler, som du kommer til at tale med, ikke nødvendigvis kender reglerne, og heller ikke nødvendigvis ser det som sin opgave at hjælpe dig. Det er faktisk meget sandsynligt, at vedkommende snarere ser det som sin opgave at forsøge at bidrage til, at det IKKE lykkes for dig at få din mand til hverken Sverige eller Danmark (især Danmark).

Så måske var det en nok så god idé i stedet eller i hvert fald som supplement at kontakte en flygtningeadvokat og/eller ÆUG´s telefonrådgivning.
Liliana skrev:Hvor länge er der tale om at vi skal väre selvforsögende för vi kan söge om FS i dk?
Hvis I søger efter EU-reglerne, efter at have boet sammen i Sverige, så skal du bare have et job, når I flytter tilbage til Danmark, eller have haft et job i Sverige, medens I boede der. Èn af delene burde være nok til at sikre din mand en opholdstilladelse. Der er således ikke noget krav om, at du skal have selvforsørgende i 12 måneder eller andet.
Liliana skrev:Ved du om jeg skal stille en pengegaranti ved min mands indrejse til dk? Ved han skal mellemlande i Frankrig.
Det kommer an på, hvilken gruppe af lande, som Algeriet hører under, hvilket du selv kan undersøge på Udlændingeservice hjemmeside. Umiddelbart vil jeg tro, at svaret er ja, det skal du. Og chancen for at slippe for bankgaranti er nok = 0, når din mand tidligere har søgt om asyl i Sverige. For det får de danske myndigheder givetvis at vide af de svenske. Faktisk er det muligt, og måske endda sandsynligt, at det forhold, at din mand tidligere har søgt om asyl i Sverige, simpelthen vil føre til afslag, hvis han forsøger at få et Schengenvisum til Danmark.
Liliana skrev:Kan vi blive gift i dk mens han er der på schengen visa?
I kan sagtens blive gift i Danmark, hvis din mand er her på et Schengenvisum. Som jeg dog altså slet ikke er sikker på, at han overhovedet vil få, hvis I søger om det.
Liliana skrev:Og hvis der skal stilles pangegaranti, bliver det så indraget på grund af vi bliver gift?
En bankgaranti bliver ikke inddraget, fordi I bliver gift. Men den BLIVER inddraget, hvis din forlovede/mand ikke forlader Schengenområdet helt, inden visummet udløber.

Hvis I allerede er gift, når din mand søger om Schengenvisum, skal der som udgangspunkt ikke stilles nogen bankgaranti. Eller alternativt kan I søge om familiesammenføring med det samme, i stedet for først at søge om Schengenvisum. Så også derfor kan jeg kun gentage mit råd, at det er langt smartere, hvis du tager med din mand til Algeriet, og I så bliver gift der.

Faktisk er dette måske endda jeres eneste mulighed, da det nok er lovlig optimistisk at håbe på, at din mand bliver lukket ind i Europa igen på nogen som helst anden måde end ved familiesammenføring med dig, når han allerede èn gang har søgt om asyl i Sverige.
Liliana skrev:Hvis man bliver gift i dk, bliever tilknytningskrave også däkket bedre. Men skal man stadig stille bankgaranti?
Hvor man er blevet gift har næppe nogen betydning for, om man opfylder tilknytningskravet. Men der gælder slet ikke noget tilknytningskrav eller krav om bankgaranti, hvis I søger familiesammeføring i Sverige. Eller hvis I - efter at have boet i Sverige - søger i Danmark efter EU-reglerne. Så det er slet ikke der, jeres problem ligger.
Liliana skrev:Ja jeg har ingen anden udvej end at find arbejde lige after barsel. Sådan er det. men det er jeg også villig til.
Jeg håber, at I finder ud af hele, og at det løser sig for jer, selvom det måske ser lidt sort ud lige nu. Jeg ønsker jer i hvert fald held og lykke med jeres fælles fremtid. Men jeg vil også opfordre jer til, at I tænker jer godt om og følger de gode råd, som I får her og andre steder, så I undgår at begå flere fejl.

F.eks. er der ingen grund til at I spilder jeres tid med at forsøge at få et Schengenvisum til din mand, hvis min mistanke om, at dette sandsynligvis vil være umuligt, er korrekt. I bliver derfor nødt til fremover at optræde både intelligent og lidt beregnende overfor "systemet", hvis tingene skal lykkes for jer.

Liliana

Takker for svarene

Indlæg af Liliana » 30.11.2008 20:03:57

Men ser det også sort ud for ham, hvis han får en schengen visa, som ansat for en firma der körer rundt med tingene i hele verden? Tänker på en firma der har lastbile körene. Og får invitation af en firma i Frankrig?
Hvad hvis vi bor i Algeriet i et stykke tid? Bliver vores tilknytningskrave så ikke opfyldt? Bliver det så närmere for os at komme tilbage til dk hvis vi bor der nede först?
Undslyld for alle det spörgsmål, men er helt forvirret med det hele.
Hvor kan man finde sådan en advokat som du skriver?

M.v.h.
Liliana

Liliana

svenske regler

Indlæg af Liliana » 01.12.2008 23:38:27

hvis vi søger efter det svenske regler, må jeg så ikke modtage i den periode min mand venter på FS i algeriet modtage barselsdagpenge? Og hvis vi søger efter det regler er jeg så berettiget til at modtage barselsdagpenge som svensker boende i sverige eller handler det stadig kun om 3600 kr?. Kan man får hjælp til husleje, dagsinstitution osv.?
Og hvornår kan jeg søge om FS? Når min barsel er slut?

Takker igen.

M.v.h.
Liliana

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.12.2008 08:55:10

Hvis I søger under de nationale svenske regler, kan du sagtens søge om bistandshjælp ("försörjningsstöd"). Om du kan få barselspenge, osv. bør du nok spørge kommunen eller Försäkringskassan om, evt. ØresundDirekt.

Visum er svært at få, hvis man tidligere har misbrugt visum til at søge asyl. Har man tidligere søgt asyl er der jo begrundet mistanke om, at hensigten netop ikke er at vende hjem igen, men at blive i landet.

Liliana

Skaanebo

Indlæg af Liliana » 02.12.2008 10:48:11

Takker igen. Vil skrive lidt senere til dem og høre mig frem til det.
Synes ikke altid at de er søde at svare, sender bare spørgsmålene videre til andre også hører man ikke fra dem.
Ved du om den regel der skulle træde i kræft i sverige om at åbne sin egen forretning er trådt i kræft? Hvis man f.eks. har en pizzeria eller butik?
Med venlig hilsen

Liliana

Besvar