lovlig opholdstilladelse eller ej?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ThomasR
Geografisk sted: Flensborg
Kontakt:

lovlig opholdstilladelse eller ej?

Indlæg af ThomasR » 27.11.2008 22:30:07

jeg syntes at have hørt at partneren ikke nødvendigvis skulle have været i besiddelse af et gyldigt indrejse visum til eu, dk eller tyskland men bare befinde sig i eu når der søges fs er det rigtigt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.11.2008 17:04:59

Ja det er korrekt. En overtrædelse af visumreglerne forhindrer ikke, at man kan få familiesammenføring efter EU-reglerne. Hvilket fuldstændig svarer til, at det at have kørt bil uden kørekort heller ikke forhindrer, at man senere kan erhverve sig et kørekort på lige fod med alle andre. Hvis man i øvrigt opfylder betingelserne for at få kørekort.

Det er dog stadig ulovligt at køre bil uden kørekort, og det er også ulovligt at indrejse eller opholde sig i et land uden at have sine papirer i orden. Begge lovovertrædelser kan f.eks. give en bødestraf, og naturligvis bør man overholde loven, også når det drejer sig om visumregler.

Som konsekvens af Metockdommen kan man nu også i Danmark søge familiesammenføring efter EU-reglerne, selvom parret ikke tidligere har boet sammen i et andet EU-land så længe, at den udenlandske ægtefælle har nået at få en opholdstilladelse der. Dette har man hele tiden kunnet i f.eks. Sverige eller Tyskland, men ikke i Danmark eller Irland.

En svensker, som er bosat i Danmark og bliver gift med en amerikaner, medens hun bor i Danmark, kan derfor nu søge familiesammenføring til sin ægtefælle efter EU-reglerne på lige fod med en svensker, som allerede boede sammen med sin amerikanske ægtefælle i Sverige, inden parret flyttede videre til Danmark.

Og tilsvarende kan en dansker, som medens han bor i f.eks. Sverige bliver gift med en kineser, nu flytte tilbage til Danmark og søge familiesammenføring efter EU-reglerne, også selvom kineseren endnu ikke har nået at få sin opholdstilladelse i Sverige. Tidligere var parret nødt til at blive i Sverige, indtil kineseren havde fået sin opholdstilladelse, eller alternativt søge efter de danske regler.

EF-domstolen har derfor med sin kendelse i Metocksagen sikret, at der gælder ens regler i alle 27 EU-lande, hvilket præcist er, hvad EF-domstolen formodes at gøre. Endvidere har den fjernet nogle bureaukratiske hindringer for ansøgerne og dermed sikret, at flere end tidligere kan søge efter EU-reglerne.

Dette udhuler selvfølgelig nationalstaternes suverænitet, og da det ikke passer de danske politikere at afgive suverænitet til EU på netop dette område, har det medført en hel del politisk "støj" i Danmark.

ThomasR
Kontakt:

Indlæg af ThomasR » 29.11.2008 00:28:26

vil det sige at vi kan søge fs her i dk efter eu reglerne selvom jeg ikke har boet i et andet eu land endnu da min kommende kone har opholdstilladelse her i landet?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.11.2008 09:00:55

Kun hvis du er statsborger i et andet EU-land end Danmark. Er du dansk statsborger kan du kun bruge EU-reglerne i Danmark, hvis du vender tilbage til Danmark efter at have boet i et andet EU-land. Og du kan desuden kun bruge dem i direkte forbindelse med din tilbagevenden til Danmark.

Det er altså ikke sådan, at hvis man som 19-årig har været au-pair i Tyskland og herefter er flyttet tilbage til Danmark igen, så kan man som 30-årig søge efter EU-reglerne i Danmark. Man skal have boet sammen med sin ægtefælle i det andet EU-land, og herefter skal man indgive sin ansøgning i forbindelse med, at man flytter tilbage til Danmark.

Er man dansk statsborger og bosat i Danmark, så skal man søge efter de nationale danske regler. Ditto gælder, hvis man er svensk statsborger og bosat i Sverige, etc.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.11.2008 09:27:49

Måske fik jeg ikke udtrykt mig klart nok, men det nye efter Metockdommen er, at en EU-borger, som har udnyttet sin ret til primær fri bevægelighed, d.v.s. er flyttet til et andet EU-land end det, hun er statsborger i, nu ALTID kan søge familiesammenføring efter EU-reglerne.

Tidligere mente Danmark og Irland, at hun kun kunne søge efter EU-reglerne i direkte forbindelse med sin flytning. Og kun hvis ægtefællen allerede havde en opholdstilladelse i et andet EU-land. Danmark og Irland mente altså, at en svensker, som allerede boede i Danmark eller Irland, inden hun blev gift, skulle søge efter de nationale danske eller irske regler. Og det samme gjaldt efter den danske og irske regerings mening for en franskmand, hvis ægtefælle først lige var kommet til Europa og derfor ikke havde nået at få opholdstilladelse endnu i det EU-land, som parret boede i, før de flyttede til Danmark eller Irland.

EF-domstolen sagde imidlertid, at denne specielle danske og irske tolkning, som bl.a. havde baggrund i en kendelse, EF-domstolen havde afsagt i en anden sag i 2003, begrænser den fri bevægelighed og derfor må ændres.

For borgere, som udnytter retten til "sekundær fri bevægelighed", d.v.s. flytter tilbage til det land, hvor de er statsborgere, efter at have boet en periode i et andet EU-land, betyder Metockdommen alene, at det ikke er nødvendigt at blive i det andet EU-land, indtil ægtefællen har nået at få en opholdstilladelse.

Metockdommen betyder derfor, at den administrative papirgang bliver noget lettere for danskere, som vil kvalificere sig til at søge efter EU-reglerne i Danmark ved at bo en periode i et andet EU-land, og/eller at de kan nøjes med at bo i det andet EU-land i kortere tid end før.

Hvis man allerede ved, at man vil flytte videre til Danmark inden ægtefællens turistvisum udløber, behøver man slet ikke at søge om en opholdstilladelse i det EU-land, man er flyttet til. Hvis man ikke kan nå at flytte videre til Danmark, inden ægtefællens turistvisum udløber, må man stadig søge en opholdstilladelse i det EU-land, som man bor i. Men man behøver ikke at vente på, at myndighederne i dette land får den udstedt, hvilket kan tage op til 6 måneder. I stedet kan man når som helst flytte videre til Danmark eller et andet EU-land og så ganske simpelt søge en opholdstilladelse i dette land i stedet.

Den mest vidtgående ændring af den danske tolkning af reglerne er dog i virkeligheden, at også Danmark nu accepterer, at reglerne gælder for alle EU-borgere og ikke kun for dem, som arbejder i det land, hvor de har bopæl.

Det er derfor heller ikke længere nødvendigt at finde sig et job i et andet EU-land, men alene at bo der i en periode. Hvilket konkret betyder, at de mange grænsegængere, som bor i Sydsverige eller Nordtyskland men arbejder i Danmark, nu alle sammen uden videre kan flytte tilbage til Danmark og søge familiesammenføring efter EU-reglerne.

ThomasR
Kontakt:

Indlæg af ThomasR » 29.11.2008 10:44:53

tusind takker du har været en stor hjælp!

speedy56

Re: lovlig opholdstilladelse eller ej?

Indlæg af speedy56 » 17.08.2009 18:30:41

Hej
Jeg har tidligere læst at man kan søge FS efter EU reglen, selvom man har undladt at forlade landet ved visumudløb og altså opholder sig ulovligt. Kender en der fik en bøde ved udrejse af DK fordi visum var udløbet forlængst. Er man så afskåret fra at søge visum igen og FS, selvom man efterfølgende er blevet gift? Eller får man karantæne? Jeg tænker på FS efter de nationale regler. Kan nogen svare på dette

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.08.2009 18:49:40

En overtrædelse af visumreglerne giver i Danmark en karantæne på enten 3 eller 5 år, hvor man ikke kan få et nyt visum. Og det har ingen som helst betydning, om den, der har overtrådt visumreglerne, i mellemtiden har giftet sig med en person, der bor i Danmark.

Hvis man søger om FS efter de nationale danske regler undersøges det, om ansøger har en anmærkning i Schengenregisteret p.g.a. en gammel overtrædelse af visumreglerne.

Om en sådan anmærkning / karantæne automatisk vil føre til afslag på en ansøgning om FS, det er jeg dog ikke klar over. Men det har som minimum en negativ betydning for den samlede vurdering af sagen.

speedy56

Indlæg af speedy56 » 17.08.2009 19:25:11

Hvad hvis man får schengenvisum til f.eks grækenland kan man så blive nægtet indrejse i DK pga ovennænvte? Som jeg læser dit svar skal de ikke gøre sig forhåbninger, om af blive familiesammenført efter danske regler og så er Sverige vel eneste mulighed.

speedy56

Indlæg af speedy56 » 17.08.2009 19:32:35

Og er de så nødt til at blive i f.eks Sverige til karantæneperioden udløber eller kan de flytte til DK eller blander jeg tingene sammen igen :?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.08.2009 20:06:35

Ja du blander tingene ganske meget sammen. Din ven har givetvis fået en anmærkning i Schengenregisteret og en karantæneperiode på enten 3 eller 5 år, hvor han er erklæret uønsket i Danmark.

Han kan derfor ikke få et nyt Schengenvisum i hele denne periode, hverken til Danmark eller til nogen andre Schengenlande. Han kan højest gøre sig håb om at få et nationalt visum til et andet Schengenland, hvor man er villig til at se gennem fingre med hans visumforseelse i Danmark.

Danmark vil således blokere for, at han kan få et Schengenvisum (d.v.s. et visum gyldigt til alle Schengenlandene), hvis han søger om visum til et andet Schengenland end Danmark. En del af Schengensamarbejdet består således naturligt nok i, at de enkelte lande skal spørge hinanden om lov, før de udsteder et visum, som er gyldigt til alle landene. Det kaldes også for en Schengenhøring.

Som jeg allerede har skrevet, er det sagen totalt uvedkommende, at han i mellemtiden har giftet sig med en dansker.

Som jeg også allerede har skrevet, vil man kigge på hans visumforseelse, hvis han søger familiesammenføring med sin danske ægtefælle fra sit hjemland efter de nationale danske regler. Men jeg kan ikke sige, om visumforseelsen vil være nok til, at der automatisk meddeles afslag på en ansøgning om familiesammenføring.

Jeg ved det simpelthen ikke, og jeg tvivler på, at der er ret mange i forum, der ved det. Blandt andet fordi de færreste skribenter har kærester eller ægtefæller, som er så dumme at pådrage sig en karantæne ved at overtræde visumreglerne. Det er jo i høj grad ris til egen røv, og meget andet er der sådan set ikke at sige om det.

Jeg vil derfor foreslå, at din ven og hans danske ægtefælle spørger en advokat med speciale i familiesammenføringssager, om hvordan deres chancer er for at få familiesammenføring efter de danske regler, når din ven har dummet sig og har fået en karantæne for at have overtrådt visumreglerne.

Hvis din vens danske ægtefælle bosætter sig i et andet EU-land end Danmark, så kan din ven få udstedt et opholdskort efter EU-reglerne. Og her spiller hans gamle visumforseelse i Danmark ikke nogen rolle. Så umiddelbart er det nok den nemmeste eller i hvert fald sikreste vej for dem at gå.

speedy56

Indlæg af speedy56 » 18.08.2009 19:17:55

Tak for dit svar, og det er rigtig dumt det han har gjort, men han har IKKE fået at vide, at han har fået en karantæne eller nægtet indrejse i DK de næste 3-5 år. Det ville de vel have sagt. Han blev bare bedt om at betale et beløb i lufthavnen, bøde? og kunne bare tage afsted. Det var et visum udstedt til et andet schengenland end Danmark, men han udrejste fra DK, så ved ikke om det er de danske visumregler han har overtrådt. Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad det skulle hjælpe, at konen flytter til et andet EU-land, hvis han er afskåret fra at få et nyt visum f.eks til Sverige. Undskyld hvis jeg er lidt langsom opfattende, men der er så mange regler ar sætte sig ind i :cry:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2009 21:30:22

Det ændrer næppe sagen afgørende, at din vens Schengenvisum var udstedt af et andet land end Danmark. Det korte af det lange er stadig, at han har overtrådt betingelserne i sit visum, og at dette naturligvis er blevet noteret i Schengenregisteret.

Jeg er ikke klar over, præcis hvordan de fælles Schengenregler er omkring karantæne efter en sådan visumforseelse. Men der er bestemt ingen grund til at tro, at nogle myndigheder i Europa skulle være forpligtede til at meddele din ven, hvis han har fået en karantæne af den og den varighed.

Han er jo ikke bosat i noget EU-land og har derfor ikke nogen som helst rettigheder i EU - heller ikke til at få den slags at vide.

I virkeligheden gør det dog nok heller ikke den store forskel, om han har fået en formel karantæne af den og den varighed eller ej. For under alle omstændigheder er hans forseelse jo blevet registreret i Schengenregisteret. Og det vil i sig selv være grund nok til, at han efter al sandsynlighed får afslag, hvis han søger visum til et hvilket som helst Schengenland igen inden for èn eller anden tidshorisont.

At konen flytter til et andet EU-land end hendes hjemland har den betydning, at hun så har retskrav på, at hendes mand kan bo sammen med hende i det pågældende land, uanset hans tidligere visumforseelse eller andre forhold i hans fortid.

At være gift med en person, som kommer under reglerne i EU´s opholdsdirektiv, tilsidesætter kort og godt de normale visumregler i Schengen, og herunder også bestemmelser om karantæne m.m.

Jeg ved godt, at det lyder skørt, at en dansker har flere rettigheder i Sverige end i Danmark, og en svensker flere rettigheder i Danmark end i Sverige, men sådan er det altså.

Besvar