Engelsk pas
Engelsk pas
Hej!
Jeg har et spørgsmål angående opholdstilladelse.
Er man en EU-statsborger hvis man har et britisk og et australsk pas, men bor i Australien?
Tæller det så? Eller skal man have bopæl i England for at være EU-statsborger?
Jeg håber nogle kan hjælpe, Google har ikke lige været så nem.
Jeg har et spørgsmål angående opholdstilladelse.
Er man en EU-statsborger hvis man har et britisk og et australsk pas, men bor i Australien?
Tæller det så? Eller skal man have bopæl i England for at være EU-statsborger?
Jeg håber nogle kan hjælpe, Google har ikke lige været så nem.
Re: Engelsk pas
Det er statsborgerskabet, der er vigtigt her, ikke hvor man bor.
Hvis man har pas, har man statsborgerskab. Ved dobbelt statsborgerskab kan man derfor have pas fra begge de lande man er statsborger.
Så ja, hvis din kæreste har et engelsk pas, så er han engelsk statsborger. Han bliver vel EU-borger hvis han opholder sig i et andet EU-land.
Ligesom vi danskere ikke er EU-borgere, før vi opholder os i et andet EU-land (meget mærkelig regel efter min mening).
Det simpleste for at være 100 % sikker er at forhøre sig på den Engelske ambassade.
Så ja, hvis din kæreste har et engelsk pas, så er han engelsk statsborger. Han bliver vel EU-borger hvis han opholder sig i et andet EU-land.
Ligesom vi danskere ikke er EU-borgere, før vi opholder os i et andet EU-land (meget mærkelig regel efter min mening).
Det simpleste for at være 100 % sikker er at forhøre sig på den Engelske ambassade.
Der er ikke noget at spørge ambassaden om. En englænder, der flytter til DK er EU-borger, så længe Det Forenede Kongerige stadig er medlem af EU.
Men er han englænder hvis man bor i Australien, men blot har både engelsk og australsk pas?
For han er jo "mest" australsk, eftersom han har boet i Australien hele sit liv.
For han er jo "mest" australsk, eftersom han har boet i Australien hele sit liv.
Naturligvis er han englænder, uanset hvor i verden han bor. Du bliver jo heller ikke mindre dansk af at bo i fx Australien.
Jeg har bare læst, at hvis sådan en som ham, der aldrig har boet i England, erhverver sig et pas, så er han af EU, ikke opfattet som EU statsborger og kan derfor heller ikke bruge de regler til at være i Danmark. Der findes nemlig forskellige "Types of Nationality" og ved de fleste af de her typer, så synes jeg bare det ser ud til, at hvis man på baggrund af det ene eller andet får et pas, fx pga. at man er British Oversea Territory Citizen, så er man ikke betragtet som engelsk statsborger af EU, og det hele handler jo om at det skal være EU.
Må jeg igen forslå at du kontakter den Britiske ambassade. De har garanteret helt styr på hvem er er engelske statsborgere og reglerne omkring EU.
Du har hele tiden skrevet englænder og engelsk pas, men det er klart, at hvis man har en anden type britisk pas, så er det ikke det samme, der gælder.
Grønlændere med særligt grønlandsk pas er heller ikke EU-borgere, førend de skifter adresse og flytter til EU.
Grønlændere med særligt grønlandsk pas er heller ikke EU-borgere, førend de skifter adresse og flytter til EU.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Var det ikke en idé at lade personen med hhv. australsk og britisk pas SELV finde ud af, om han/hun har britisk statsborgerskab? Alt andet lige er vedkommende nok den, som vil være bedst til at finde ud af det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG