Tyrkiet og vielse

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Vasen

Tyrkiet og vielse

Indlæg af Vasen » 26.10.2017 15:01:03

Hej
Jeg har et par spørgsmål vedrørende særeje/ægtepagt. Jeg stoler selvfølgelig på min forlovede og mit spørgsmål har intet at gøre med han er fra udlandet. Dog kender vi jo alle til hvor enige folk er imens man er forelskelset og alt går fantastisk, for at det ender med det komplet modsatte, hvis det skulle ende ulykkeligt og at man derfor skal skilles.

Jeg er danskstatsborger og jeg har ejendom i både Danmark og Tyrkiet. Altså skøde i Danmark og tabu i Tyrkiet, ejendommen i Tyrkiet er uden gæld og ejendommen i Danmark er med ret stor friværdi. Begge erhvervet inden indgåelse af ægteskab, og i øvrigt inden vi blev kærester også.

Min forlovede han er tyrkiskstatsborger og han har pt intet forhold til Danmark udover hans forhold til mig.

Ægteskabet vil blive indgået i Tyrkiet, både formel men også muslimsk vielse senere, når jeg er koncentreret.

Jeg ønsker selvfølgelig, at sikre min ejendomme, så både ejendommen i Danmark og i Tyrkiet forbliver mit, hvis det skulle ende ulykkeligt en dag, og vi derfor skal skilles.
- Hvilket jeg jo selvfølgelig ikke håber.

Hvordan gør jeg det bedst?
Skal jeg lave særeje både i Danmark og i Tyrkiet ?
Andre vigtige ting jeg bør vide?

Håber meget i kan hjælpe.

Mvh HV

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyrkiet og vielse

Indlæg af mh1 » 26.10.2017 20:49:14

Svaret afhænger af, hvor det er meningen I skal bo. Skal I bo i Tyrkiet, vil det være tyrkisk formueordning, der gælder. Ifølge den bliver alt, hvad I hver især ejer inden ægteskabet ‘personlig ejendom’, og skal ikke deles ved skilsmisse. I så fald behøver du ingen ægtepagt, men blot en fortegnelse over hvad du ejer. Den kan laves hos en notar.

Hvis det er meningen, at I skal bo sammen i DK, vil det være dansk formueordning, der gælder. I så fald vil det være fornuftigt at lave en ægtepagt. En dansk ægtepagt kan accepteres i Tyrkiet, hvis den ikke strider mod grundlæggende principper i tyrkisk ret. Tyrkiet kender til ægtepagter, men KUN til ægtepagt om fuldt særeje, ikke til skilsmissesæreje eller aftrapningssæreje.
mh
Rådgiver for ÆUG

Vasen

Indlæg af Vasen » 27.10.2017 08:12:11

Tusind tak for svar, der er endnu ikke lavet planer om bosættelse. Jeg har stadig bopæl i Danmark og min forlovede i Tyrkiet. Det er i Tyrkiet vi opholder os sammen, dog skal han da også besøge mig i Danmark på et senere tidspunkt med alm besøgs visa. Om vi om flere år ude i fremtiden vil bosætte PS i Danmark vides endnu ikke.

Gælder det også min lejlighed i Tyrkiet ?

Vil det ændre sig hvis vi engang flytter sammen i Danmark? Altså hvis vi ikke pt har planer om at flytte til Danmark og heller ikke ved vielsen, men vi måske på et senere tidspunkt beslutter dette?

Nogle gode råd til hvad jeg burde gøre?

Mvh HV

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.10.2017 20:42:50

Pt vil I altså få tyrkisk formueordning (med 'indbygget særeje'). Den omfatter AL din formue, uanset hvor den ligger, medmindre det land den ligger i har nogle andre regler. Tyrkiet og DK har ret ens regler, og efter begge landes lov vil din formue være din, både den du har i DK og den du har i Tyrkiet.

I Tyrkiet OG i DK gælder 'formueordningens uforanderlighed', dvs. ægtefæller kan godt nok AFTALE at de vil have en anden ordning, på et hvilket som helst tidspunkt (i DK skal det tinglyses, i Tyrkiet ske for en notar), men den bliver ikke ændret 'af sig selv'.

Hvis du vil gå med livrem og seler, får du lavet en ægtepagt. En tyrkisk vil blive anerkendt i DK. Du skal være opmærksom på at indtægter af særeje efter tyrkisk ret er fælleseje, medmindre andet er aftalt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar