nu hersker der altså total forvirring i mit hoved.
da jeg forleden henvendte mig på Bürgerbüro i flensborg for at få afklaret hvordan en flytning til tyskland foregår med min kommende kone som ikke er eu statsborger fik jeg at vide at vi bare skulle komme derned og tilmelde os og det var ikke nødvendigt at søge fs fra den tyske ambasade i dk men blev så sendt videre til ausländerangeledigkeiten hvor jeg så fik at vide at der skulle søges visum på den tyske ambasade i dk til min kommende fillipinske kone.
så er spørgsmålet hvem har ret??????? er her nogen der har erfaring med at flytte til tyskland som eu borger?
håber at der er nogen der kan hjælpe mig
Bürgerbüro vs. auslanderangeledigkeiten
Du har desværre været ude for en sammenblanding af regler.
Ved ansøgning efter Tysklands nationale regler skal visum udstedes, inden din kone kan rejse til Tyskland med dig.
Ved ansøgning efter EU-reglerne kan I sammen rejse til Tyskland og få bevilget opholdsbevis efterfølgende. Det forudsætter dog naturligvis, at din kone allerede opholder sig inden for Schengen-området.
Endvidere er der jo forskel på, om I faktisk er gift eller ej. I kan kun gøre brug af EU-reglerne, hvis I allerede ER gift eller har boet sammen i mindst 18 måneder.
Ved ansøgning efter Tysklands nationale regler skal visum udstedes, inden din kone kan rejse til Tyskland med dig.
Ved ansøgning efter EU-reglerne kan I sammen rejse til Tyskland og få bevilget opholdsbevis efterfølgende. Det forudsætter dog naturligvis, at din kone allerede opholder sig inden for Schengen-området.
Endvidere er der jo forskel på, om I faktisk er gift eller ej. I kan kun gøre brug af EU-reglerne, hvis I allerede ER gift eller har boet sammen i mindst 18 måneder.