Hvordan faar jeg min kaereste fra Laos til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sectopod

Hvordan faar jeg min kaereste fra Laos til Danmark

Indlæg af Sectopod » 09.10.2017 11:00:52

Min situation er den, at min Laos kaereste(kone) og jeg endnu ikke har faaet det rent juridiske paa plads, saa vi er ikke formelt gift endnu.

Det er ikke saa lige til, at faa de noedvendige papirer fra Laos. Hverken papirer noedvendige for at blive gift i Danmark eller for at blive gift i Laos.
Vi endte med at hyre et bureau i Laos til at fremskaffe aegteskabs dokumenter fra Laos, men det kan tager op til 6 maaneder foer vi faar dokumenterne og de skal derefter oversaettes og legaliseret mv. foer aegteskabet kan blive registeret i Danmark.

Problemet er at, vi ikke har tid til at vente paa disse papirer, da min kaereste er gravid og vi er mest interesseret i, at foedslen skal foregaa i Danmark.
Hvordan skal jeg baere mig ad med at faa dette til at ske?
Kan vi blive familiesammenfoert ?
Lidt om mig:
37 aar og jeg har boet i Danmark, men rejst meget i Asien de seneste 10 aar. Jeg har intet job i Danmark, men eget ejet firma i England, og betaler skat af udbyttet i Danmark.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvordan faar jeg min kaereste fra Laos til Danmark

Indlæg af mh1 » 09.10.2017 13:09:58

Leverer du tjenesteydelser via dit firma indenfor EU?

I givet fald kan du/I få fs efter EU-reglerne selv om du har bopæl i DK. Det kan I dog KUN hvis I bliver gift.

Læs nærmere her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... eu-retten/
mh
Rådgiver for ÆUG

Sectopod

Indlæg af Sectopod » 13.10.2017 08:39:46

Hej mh,

Tak for svaret.

Mit firma er et e-commerce firma, der saelger fysiske varer til hele Verden. Det gaelder vel som tjenesteydelse indenfor EU?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.10.2017 10:50:53

Desværre nej. Som du beskriver det, leverer du ikke tjenesteydelser. Dommen C-60/00 Carpenter handler om tjenesteydelser. Spring eventuelt nedenstående i parentes over, og læs efter mit 'MEN' nedenfor.

(Tjenesteydelser defineres som: "en ydelse, der normalt udføres mod betaling af en selvstændig, men som ikke er en vare. Hvis der indgås en aftale om en leverance, der både omfatter tjenesteydelser og varer, er den samlede kontrakt omfattet af bekendtgørelsen, hvis tjenesteydelsesdelens værdi overstiger varedelens værdi."

"Bygge- og anlægsarbejde er ikke en ydelse, der er omfattet af bekendtgørelsen.

Eksempler på tjenesteydelser:
Catering/madudbringning, :!: medmindre et firma selv producerer maden, og varedelen dermed overgår tjenesteydelsesdelen :!:
Kantinedrift
Transport: Syge-/handicaptransport, godstransport og busdrift
Vagttjenester samt brand- og redningstjeneste
Drift af sociale institutioner: Ældrepleje og børnepasning
Gartneropgaver: Vedligeholdelse af veje, parker mv. samt vintertjeneste i form af fx snerydning og saltning
Teknisk/administrativ drift af bygninger, herunder ejendomsfunktionærarbejde
Autoriseret arbejdsmiljørådgivning
Forskning og udvikling
Undervisning, herunder voksenundervisning
Hospitalsydelser, operationer
Rengøring, hjemmehjælp, vask
Renovation
Telefonsystemer, edb mv."

Nyidanmark skriver følgende om betingelserne for at få fs efter EU-retten uden at flytte ud af DK til et andet EU-land:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... eu-retten/
"Den danske statsborgers ægtefælle og børn under 21 år (tredjelandsstatsborgeren) skal være indrejst lovligt til Danmark.
Den danske statsborger skal bo i Danmark og herfra levere en grænseoverskridende tjenesteydelse i forhold til et andet EU/EØS-land eller Schweiz.
Den danske statsborger skal have forretningsrejser til de øvrige EU-lande, hvortil der leveres tjenesteydelser.
Den danske statsborgers levering af tjenesteydelserne skal udgøre en stor del af den pågældendes erhvervsmæssige aktiviteter, dels i Danmark, dels i andre EU-lande.
Formålet med et ægteskabs indgåelse eller et samlivs etablering må ikke alene være at opnå et selvstændigt opholdsgrundlag for ansøgeren. Hvis parret er gift, skal ægteskabet fortsat være gyldigt ved den udenlandske ægtefælles indrejse i Danmark. Hvis parret er fast samlevende, skal samlivet fortsat bestå under indrejsen i Danmark og under det fortsatte ophold her i landet.
Parret skal have etableret et reelt familieliv i Danmark."

Medmindre du også leverer tjenesteydelser (installation, instruktion/oplæring, service) OG foretager forretningsrejser til dine kunder, kan du altså umiddelbart ikke bruge reglen.)

MEN - hvis din virksomhed er i England, som ENDNU er et EU-land, kan du så ikke flytte til England for tre måneder, og på den måde blive EU-borger, som når du flytter til DK efter de tre måneder har ret til at få din ægtefælle med? Kan det nås? Man kan jo komme til DK uden at skulle flyve ... (tænker på fødslen). Der er ingen specifikke boligkrav efter EU-retten, man skal blot kunne folkeregistreres på adressen. Hvis din bolig i DK er en ejerbolig, kan du vælge at lade den stå tom, men bør i hvert fald 'lade som om' du prøver at udleje den. Du SKAL framelde dig folkeregisteret, ellers falder det hele til jorden.

Læs vejledningerne her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... et-EU-land
http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... g/flyttedk

Du kan også vælge et hvilket som helst andet EU-land, netop når du har en virksomhed, som ikke kræver at du er der dagligt. Hovedsagen er, at du finder en bolig, og opfører dig som om du har tænkt dig at blive mindst et års tid. Sydsverige er overrendt (= svært at finde bolig), og Slesvig tung at danse med, men fx er Hamborg hurtig til at få tingene på plads, når man kan dokumentere sin indkomst og sygesikring (den kan du evt. blive nødt til at betale selv). Spanien er nogenlunde, men bedst hvis man kan sproget. Malta kan også bruges, og der tales der engelsk.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar