Kan man bor i sverige og ...?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Liliana
Geografisk sted: Malmö

Kan man bor i sverige og ...?

Indlæg af Liliana » 26.11.2008 12:57:58

Kan man bor i sverige med en opsparing i 3 måneder og derefter have lettere med at vende tilbage til DK? Eller skal man have arbejdet i sverige?
:D

Liliana

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.11.2008 13:22:12

Ja, det kan du sagtens, hvis du vel at mærke bor sammen med din ægtefælle og ellers sørger for at samle dokumentation.

Se også flere indlæg under "EU-regler & Klagesag Anno 2008"

Liliana

Kan man så söge om det...

Indlæg af Liliana » 26.11.2008 18:25:20

Kan man så söge om det fra danmark eller skal man göre det fra sverige?Skal min mand får en opholdskort i Sverige för vi kan flytte tilbage fra sverige til dk?
Hvor mange penge handler det om at vi skal have med til sverige for at de tro vi kan overleve (vi er en famillie på 2 voksne og snart 2 börn)?. Kan jeg flytte til sverige og modtage i den periode vi bor der mamaledig (lad os sige det sidste 3 måneder af min barsel)? Ved når man ikke har arbejdet at man kun får 180 svenske kroner om dagen. Også tänkte jeg at man kunne klare sig af opsparing.
Til sidst skal vi stille bankgaranti når vi flytter til dk?
Takker for hjlälp.

M.v.h.
Liliana

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.11.2008 20:03:38

Som dansk statsborger har du automatisk ret til at bosætte dig i Sverige p.g.a. Helsinkiaftalen fra omkring 1950. Det er kun, hvis du vil søge om opholdstilladelse til din ægtefælle i Sverige efter EU-reglerne, at du skal dokumentere, at du har tilstrækkelig indkomst eller penge nok på bankbogen til at forsørge jer begge to.

P.g.a. EF-domstolens kendelse i Metocksagen er det ikke længere nødvendigt, at din ægtefælle får en opholdstilladelse i Sverige, før I kan søge efter EU-reglerne i Danmark. Hvis I kan klare jer med, at din ægtefælle er i Sverige på turistvisum, behøver du derfor ikke at bekymre dig om, at de svenske myndigheder stiller nogen krav til din indkomst eller formue. Så den bedste løsning for jer er nok, at du allerede ER flyttet til Sverige, når din ægtefælle kommer og besøger dig på et 3 måneders turistvisum. Dermed kan du nemlig nå at bo mindst 10 uger i Sverige og flytte tilbage til Danmark igen, inden din ægtefælles visum udløber.

Når I vil flytte videre til Danmark, kan I selv vælge, om I vil søge om opholdstilladelse til din ægtefælle efter EU-reglerne, medens I stadig bor I Sverige, eller om I vil vente, til I er flyttet til Danmark. I skal dog senest aflevere ansøgningen umiddelbart efter, at I er flyttet til Danmark. Venter I for længe, vil I blive bedt om at søge efter de nationale danske regler i stedet.

Har I ikke søgt om opholdstilladelse til din ægtefælle i Sverige, bliver I givetvis nødt til at flytte til Danmark, inden I har fået svar på jeres ansøgning, idet myndighederne har lov til at være op til 6 måneder om at behandle denne. Men din ægtefælle får dog i den situation "processuelt ophold" og dermed lov til at blive i Danmark, medens ansøgningen behandles.

Der skal ikke stilles bankgaranti, hvis man søger familiesammenføring efter EU-reglerne, og der er heller ingen krav til ens bolig, uover at den skal være lovlig.

Reglerne for barselspenge o.l. i Sverige ved jeg ikke noget om.

Liliana

Takker

Indlæg af Liliana » 26.11.2008 21:25:35

Tusind tak for svarene. :D

Besvar