Hej ÆUG.
Min mand og jeg bor pt i Sverige og har søgt om EU-opholdskort til ham, hvilket vi ikke forventer svar på lige foreløbig. Vi har boet her i 6 måneder og min mand er nu på processuelt ophold, da han ikke har et schengen visum. Dog forventer vi at flytte tilbage til Danmark til oktober, men hvad gør vi? Planen er at jeg flytter først og når jeg har modtaget mit sundhedskort efter 2-3 uger, henter jeg min mand i Sverige og kører direkte til Statsforvaltningen med en ansøgning om EU-opholdskort i Danmark. Hvilket jo betyder at min mand er i Danmark ulovligt i et par timer, indtil ansøgningen er lagt og han er på processuelt ophold i Danmark.
Er dette muligt? Hvad er der ellers af muligheder?
Mvh et dansk/Australsk par.
Hjemrejse til Danmark, på processuelt ophold i Sverige.
Re: Hjemrejse til Danmark, på processuelt ophold i Sverige.
Allerførst: Der er IKKE noget, der hedder processuelt ophold, når der er søgt opholdskort efter EU-regler. Din ægtefælle kan fx arbejde lovligt i Sverige, blive folkeregistreret, osv. Han kan blot ikke forlade landet, førend han er i besiddelse af et opholdskort.
Og ja, hvis han ikke får et opholdskort, må I jo bare tage chancen og krydse grænsen uden opholdskort.
Og ja, hvis han ikke får et opholdskort, må I jo bare tage chancen og krydse grænsen uden opholdskort.
Hej
Jeg har nævnt processuelt ophold mange gange over for migrationsverket og statsforvaltningen mht EU ophold og De har aldrig rettet mig og sagt det er der ikke noget der hedder.
Jeg har også ringet til svensk grænsekontrol og de sagde god for at du må forlade og komme ind i Sverige så længe du venter på svar. Og så længe du bor i Sverige.
Du må nok egentlig ikke være i Danmark, men det er der ingen der tjekker.
Jeg har nævnt processuelt ophold mange gange over for migrationsverket og statsforvaltningen mht EU ophold og De har aldrig rettet mig og sagt det er der ikke noget der hedder.
Jeg har også ringet til svensk grænsekontrol og de sagde god for at du må forlade og komme ind i Sverige så længe du venter på svar. Og så længe du bor i Sverige.
Du må nok egentlig ikke være i Danmark, men det er der ingen der tjekker.
Der er som sagt intet processuelt ophold, og det er der ikke, fordi man har lovligt og juridisk ophold i landet fra samme sekund, man har afleveret sin ansøgning. Derfor kan man jo også blive folkeregistreret med det samme. Opholdskortet er ikke nødvendigt for at udøve sine rettigheder.