Vi har modtaget brev om opholdstilladelse og taget til kommunen for at få min kones CPR nummer aktiveret. Ved henvendelse på International House, hvor Københavns Kommune har samlet international borgerservice, blev vi henvist til en hjemmeside som ikke virkede, hvor en formular skulle udfyldes.
Nu virker hjemmesiden, og vi har fået sendt vores ansøgning til kommunen, om at få aktiveret CPR og tilføjet min kone med adresse i folkeregisteret.
I vores kvittering står der, at vi hører fra dem pr. email om en måneds tid, med en invitation til at komme ind til dem og få behandlet sagen.
Er der nogen der har erfaring med processen omkring udstedelse af opholdskort i Københavns Kommune med det nye hjemmeside system, som kan fortælle hvor længe der gik fra indsendelsen til de hørte tilbage, og til de fik opholdskortet?
Opholdskort i Københavns Kommune v. International House
Re: Opholdskort i Københavns Kommune v. International House
Så vidt jeg ved, er det udlændingestyrelsen, der udsteder opholdskort. Det skulle kommunen ikke være involveret i. Den invitation I får senere fra dem, kommer nok til at handle om integrationsforløbet af din kone - pligter i den forbindelse samt sprogundervisning og rettigheder omkring jobprøvning (løntilskud er vist muligt og måske andre ting).
Idag bliver opholdskoret automatisk sendt når man bliver optaget i folkeregisteret, og det er kommunen som laver registreringen. I Københavns Kommune er det International House som indeholder borgerservice for udenlandske borgere - og det er processen hos dem, jeg søger erfaringer med 
Vi var heldige og møde en sød medarbejder derinde. Han sagde at han ville sætte sig med os hvis vi kom igen 2 timer after at have udfyldt formularen på deres pc. Vi fik valgt læge og aktiveret cpr nr med ham. Der gik ca. 2 uger fra dette tidspunkt til vi modtog opholdskort