Flytte til Sverige
Re: Flytte til Sverige
1. Fordi man godt kan klare sig uden at have svensk ID i Sverige. Fx med sit danske pas eller kørekort. Men hvis du har tænkt dig at blive boende i Sverige i mange år, kan det selvfølgelig være værd at investere i.
2. Når du har fået et svensk personnr., er det jo fordi, du er folkeregistreret i Sverige.
3. Ja, kan bestilles online eller personligt på Skatteverket.
2. Når du har fået et svensk personnr., er det jo fordi, du er folkeregistreret i Sverige.
3. Ja, kan bestilles online eller personligt på Skatteverket.
Mange tak!
1.Jeg tror at jeg vil skaffe id-kortet.
(Muligvis bliver længere).
2.Personnummeret kom i dag.
Er det "smart" at vente lidt før man begynder det med invitationen?
Har det overhovedigt noget betydning?
3.jeg tænkte at min mand skriver i ansøgningen: 15 dages ophold.
Får han så visum kun til 15 dage? Eller giver de til 3 md?
4.Kan man nå registrere ham i løbet af de 15 dage?
5.Invitationen skal sendes i originalversionen via fx DHL, ikke?
Det er ikke nok scanne den ind? Embassaden skal have originalen, ikke?
6.Det med Udbetaling DK kan godt vente? Eller skal man skaffe sig det gule kort hutigst muligt?
Til min man bliver det først aktuelt når han er her, ikke?
1.000 tak!
Mkviola
1.Jeg tror at jeg vil skaffe id-kortet.
(Muligvis bliver længere).
2.Personnummeret kom i dag.
Er det "smart" at vente lidt før man begynder det med invitationen?
Har det overhovedigt noget betydning?
3.jeg tænkte at min mand skriver i ansøgningen: 15 dages ophold.
Får han så visum kun til 15 dage? Eller giver de til 3 md?
4.Kan man nå registrere ham i løbet af de 15 dage?
5.Invitationen skal sendes i originalversionen via fx DHL, ikke?
Det er ikke nok scanne den ind? Embassaden skal have originalen, ikke?
6.Det med Udbetaling DK kan godt vente? Eller skal man skaffe sig det gule kort hutigst muligt?
Til min man bliver det først aktuelt når han er her, ikke?
1.000 tak!
Mkviola
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du kan invitere så snart du har nummeret, og nej, det er ikke 'smart' at vente - måske tværtimod, hvem vil ikke gerne se deres ægtefælle snarest muligt?
Nej, din mand får IKKE 90 dage, hvis han skriver at han vil have 15. Du får jo heller ikke 6 isvafler, hvis du beder om én, vel?
Så snart din mand er kommet, kan I gå hen og bede om at få ham registreret. Husker I al den nødvendige dokumentation, så går processen i gang. Han får IKKE sit kort indenfor 15 dage, snarere først om 6 måneder eller endnu senere. Det betyder ingenting, for så snart han han BEDT om at blive registreret, har han ret til at blive. Husk at bede om at få en kvittering for at han han ansøgt om registrering.
Du skal sende invitationsblanketten, et personnummerbevis (du skal bede Skatteverket om at få et personnummer "ändamål inbjudan", altså IKKE bare en kopi af det, du har fået), og kopi af dit pas, så ja, send med DHL el.lign.
Nej, du bør ikke vente med at bede Udbetaling Danmark om at få dit bevis for sygesikring, det tager sin tid. Det kan tage op til 3-4 uger.
Nej, din mand får IKKE 90 dage, hvis han skriver at han vil have 15. Du får jo heller ikke 6 isvafler, hvis du beder om én, vel?
Så snart din mand er kommet, kan I gå hen og bede om at få ham registreret. Husker I al den nødvendige dokumentation, så går processen i gang. Han får IKKE sit kort indenfor 15 dage, snarere først om 6 måneder eller endnu senere. Det betyder ingenting, for så snart han han BEDT om at blive registreret, har han ret til at blive. Husk at bede om at få en kvittering for at han han ansøgt om registrering.
Du skal sende invitationsblanketten, et personnummerbevis (du skal bede Skatteverket om at få et personnummer "ändamål inbjudan", altså IKKE bare en kopi af det, du har fået), og kopi af dit pas, så ja, send med DHL el.lign.
Nej, du bør ikke vente med at bede Udbetaling Danmark om at få dit bevis for sygesikring, det tager sin tid. Det kan tage op til 3-4 uger.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej.
Tak!
1.Hvad er den "nødvendige" dokumentation du nævner?
2.grunden til at tænke at han beder om 15 dags besøgsvisum er tanken, at det kan være en fordel at bede om et 15 dags visum.
Altså at det ser mere normalt ud og ikke "farligt". Det er meget normalt at tage på ferie til ca 2 uger og ikke 3 md.
Hvad vil I anbefale?
3.siden det er mig som betaler for det hele (krydset på ansøgningen) er det overhovedigt en god ide at han præsenterer for ambassaden sin bankkonto med ca $1.000 på?
Altså det skulle stille ham i et lys at han har nogle midler selv.
Havd er bedre? Med kontoen eller nej?
4.på den applikation som jeg fik fra ambassaden er der et ark med "familiemedlemmer".
Jeg har problem med at forstå om det skal være mine familiemedlemmer som keg skriver på? Eller hans?
Mange tak!
Mkviola
Tak!
1.Hvad er den "nødvendige" dokumentation du nævner?
2.grunden til at tænke at han beder om 15 dags besøgsvisum er tanken, at det kan være en fordel at bede om et 15 dags visum.
Altså at det ser mere normalt ud og ikke "farligt". Det er meget normalt at tage på ferie til ca 2 uger og ikke 3 md.
Hvad vil I anbefale?
3.siden det er mig som betaler for det hele (krydset på ansøgningen) er det overhovedigt en god ide at han præsenterer for ambassaden sin bankkonto med ca $1.000 på?
Altså det skulle stille ham i et lys at han har nogle midler selv.
Havd er bedre? Med kontoen eller nej?
4.på den applikation som jeg fik fra ambassaden er der et ark med "familiemedlemmer".
Jeg har problem med at forstå om det skal være mine familiemedlemmer som keg skriver på? Eller hans?
Mange tak!
Mkviola
Det er jo din mand, der skal udfylde skemaet, så det er også hans familie, der spørges til.
Søg visum til det antal dage, I har brug for. Hvis hensigten er at blive efterfølgende, er det mest hensigtsmæssigt at sige 90 dage, så I har tid til at få ordnet formalia.
Søg visum til det antal dage, I har brug for. Hvis hensigten er at blive efterfølgende, er det mest hensigtsmæssigt at sige 90 dage, så I har tid til at få ordnet formalia.
Hej og tak.
Men SKAL de give ham et visum?
Altså lyser der ikke alle lamper hvis man søger om et 3 md visum?
HVAD ER DE "NØDVENDIGE" DOKUMENTER til man kan tilmelde/registrere ham her ?
Mange tak!
Mkviola
Men SKAL de give ham et visum?
Altså lyser der ikke alle lamper hvis man søger om et 3 md visum?
HVAD ER DE "NØDVENDIGE" DOKUMENTER til man kan tilmelde/registrere ham her ?
Mange tak!
Mkviola
Ja, når han er gift med en EU-borger, der har gjort brug af den frie bevægelighed, er de eneste grunde til ikke at kunne udstede visum, at han er til fare for den offentlige sikkerhed, orden eller sundhed. Så visum vil helt sikkert blive udstedt.
Krav til dokumentation vil fremgå af ansøgningsblanketten.
Krav til dokumentation vil fremgå af ansøgningsblanketten.
Tak!
Jeg spørger til dokumenterne, fordi hvis min mand skal skaffe dem MENS HAN ER I SIT LAND, så skal vi KENDE TIL DEM NU!
Er det en vielsesattest og hans fødselsattest? HVAD MERE?
Tak!
Mkviola
Jeg spørger til dokumenterne, fordi hvis min mand skal skaffe dem MENS HAN ER I SIT LAND, så skal vi KENDE TIL DEM NU!
Er det en vielsesattest og hans fødselsattest? HVAD MERE?
Tak!
Mkviola
Ambassade/visacenter kan vejlede om, hvad der kræves af dokumenter, når man er ægtefælle til en EU-borger.
Mange tak!
Har bestilt personbevis i dag.
Manden på Skatteværket sagde, at "mange bestiller visum herfra via Migrationsværket".
Kender i til det? Nogle erfaringer med det?
Er der et fordel?
Det vil godt nok spare min mand 900-km tur til Hovedstedet.
Men det vigtigste er: ER DET BEDRE FOR RESULTATTET?
1.000 tak!
Mkviola
Har bestilt personbevis i dag.
Manden på Skatteværket sagde, at "mange bestiller visum herfra via Migrationsværket".
Kender i til det? Nogle erfaringer med det?
Er der et fordel?
Det vil godt nok spare min mand 900-km tur til Hovedstedet.
Men det vigtigste er: ER DET BEDRE FOR RESULTATTET?
1.000 tak!
Mkviola
Visum udstedes gratis og normalt inden for 14 dage.
Og selvfølgelig kan man blive boende i længere tid. Du skal blot bo der i 3 måneder, førend I kan flytte videre til DK. Fordelen ved at planlægge dit ophold i Sverige i længere tid er så også, at I kan indgive en ansøgning om opholdskort i Danmark hos Statsforvaltningen, mens I stadig bor i Sverige, og med lidt held, kan det så blive udstedt, så alt er klappet og klart, når I så ønsker at flytte til DK.
Og selvfølgelig kan man blive boende i længere tid. Du skal blot bo der i 3 måneder, førend I kan flytte videre til DK. Fordelen ved at planlægge dit ophold i Sverige i længere tid er så også, at I kan indgive en ansøgning om opholdskort i Danmark hos Statsforvaltningen, mens I stadig bor i Sverige, og med lidt held, kan det så blive udstedt, så alt er klappet og klart, når I så ønsker at flytte til DK.
Det lyder godt. Tak for Infoen!
Nu spørger jeg i mit spørgsmål om er det en god ide at søge om et besøgs visum til min mand via Migrationsværeket? Altså i stedet for at mand søger i sit land, jeg vil søge herfra.
Sådan har medarbejderen på Skatteværket sagt, at nogle søger herfra.
NOGET ERFARING MED DET? ER DET BEDRE?
Tak
Nu spørger jeg i mit spørgsmål om er det en god ide at søge om et besøgs visum til min mand via Migrationsværeket? Altså i stedet for at mand søger i sit land, jeg vil søge herfra.
Sådan har medarbejderen på Skatteværket sagt, at nogle søger herfra.
NOGET ERFARING MED DET? ER DET BEDRE?
Tak
-
- Kontakt:
DU kan ikke søge visum til din mand.
Den normale procedure er at man PERSONLIGT skal aflevere sin ansøgning, således at ambassade/konsulat/vfsglobal-kontoret på stedet kan se, at pas og person hører sammen.
Den normale procedure er at man PERSONLIGT skal aflevere sin ansøgning, således at ambassade/konsulat/vfsglobal-kontoret på stedet kan se, at pas og person hører sammen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej
Er der nogen der kan hjælpe mig? Hvordan opretter jeg et emne? Jeg har ingen knap der hedder "Nyt emne".
Undskyld jeg forstyrrer her i tråden.
Er der nogen der kan hjælpe mig? Hvordan opretter jeg et emne? Jeg har ingen knap der hedder "Nyt emne".
Undskyld jeg forstyrrer her i tråden.
-
- Kontakt:
Gå ud til Boardindeks, der skulle knappen til nyt emne gerne være - jeg har lige nu problemer med at siden ikke ser ud som den plejer, så den er muligvis under 'ombygning'.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG