Studerende (selvforsørgende), forsikring og påvirkning af afgørelser.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
danaus

Studerende (selvforsørgende), forsikring og påvirkning af afgørelser.

Indlæg af danaus » 09.08.2017 13:29:38

Hej ÆUG.

Vi (min australske mand og jeg, dansk hustru) sidder nu i saksen, så vidt vi kan forstå og har brug for jeres hjælp!

Jeg har læst lidt rundt på siden og har fundet nogle svar, men ikke alle.

Vi flyttede til Sverige i april, hvor jeg pendler frem og tilbage, da jeg studerer i Kbh. Dette gør mig til selvforsørgende. Vi har planer om at flytte tilbage til Danmark d. 1 oktober, da jeg har fremlejet min lejlighed ud i Danmark, hvilken udløber samme dato. Min mand er i Sverige på processuelt ophold da han har søgt om EU-opholdskort i Sverige.

Vores helt store problem kommer nu; forsikring.

Da vi rejste fra Danmark snakkede jeg med mit forsikringsselskab som sagde at jeg sagtens kunne tage min forsikring med til Sverige. Da jeg modtog mit svenske personnummer, modtog jeg også et brev om at min rejseforsikring i Danmark så blev ugyldig.
Vi snakkede med et svensk forsikringsselskab som sagde at man mindst skulle have boet i Sverige i 2 år for at kunne få en forsikring med Migrationsverkets krav.
Vi fik afvide fra Skatteverket at det var tilstrækkeligt hvis vi begge kunne få det blå sygesikringskort gennem Danmark. Jeg ringede ind for at høre ad hos udbetaling Danmark, som bekræftede det, jeg skulle blot ansøge om det særlige sundhedskort først, hvilket jeg straks gjorde.
Jeg har nu ringet ind for at hvordan det går med behandlingen af kortet. Jeg får besked om at jeg ikke er berettiget til kortet da jeg kun er studerende og ikke arbejdstager og de giver derfor afslag på stedet.
Jeg ringer derfor til min gamle arbejdsgiver i Danmark, som er fantastisk og straks giver mig et studiejob på 10 timer om ugen, hvilket nu gør at jeg er berettiget til at kunne søge på ny. Skønt! (det vil selvfølgelig tage os 1-2 måneder at kunne skaffe både særligt sundhedskort samt blåt sygesikringskort.)

Men men men...
Hvad med alle de måneder vi har boet i Sverige uden tilstrækkelig forsikring. Vil det påvirke Migrationsverkets afgørelse for om min mand kan få EU-opholdskort, eller i tilfælde af at vi kan flytte tilbage til Danmark, vil det da påvirke Statsforvatningens afgørelse for om min mand kan få opholdskort i Danmark.
Vi er på bar bund og frygter det værste.
Vi håber der er nogen som kan være behjælpelige med svar og forslag.

Venlige hilsner fra Sverige!

skaanebo

Re: Studerende (selvforsørgende), forsikring og påvirkning af afgørelser.

Indlæg af skaanebo » 09.08.2017 13:40:32

Det påvirker intet andet end at I selv må betale sundhedsydelser, indtil I hver har det blå kort.

danaus

Indlæg af danaus » 09.08.2017 13:46:09

Jamen er det da ikke et krav for at have opholdsret?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.08.2017 14:01:14

I Sverige jo. Men det er ikke en forudsætning for at I kan benytte den frie bevægelighed til at bosætte jer i DK.

danaus

Indlæg af danaus » 09.08.2017 14:45:06

Men som jeg har fået det forklaret, er det netop det statsforvaltningen ser på, i forhold til om vores ophold i Sverige har været reelt og faktisk. Altså om min mand har haft opholdsret i Sverige.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.08.2017 14:50:55

Nej, det er dig som dansker, der skal have benyttet den frie bevægelighed til at bo og reelt opholde dig i Sverige. Din ægtefælle skal blot have sluttet sig til dig, mens du bor i Sverige. Men der stilles ikke krav om besiddelse af svensk opholdskort for at kunne flytte videre til DK.

danaus

Indlæg af danaus » 09.08.2017 16:44:52

Jeg håber du har ret.
Men skal han ikke have haft ret til at kunne opholde sig i landet også, for at begge vores ophold har været faktiske og reelle?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.08.2017 16:47:00

Nej, ægtefællen må for så vidt gerne opholde sig illegalt i det andet land.

danaus

Indlæg af danaus » 09.08.2017 18:28:28

Jeg har lige prøvet at finde lidt dokumentation for at vise min bekymring.
Jeg skal have haft opholdsret i Sverige under vores ophold, for at vi kan søge EU-opholdskortet til min mand i Danmark. Men hvis du ser §6 stk. 2 i dette link

https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... =137179#K3

Så skal jeg under hele opholdet i Sverige også have en sygesikring, eller indtil at jeg opnår ret til ydelser. Hvilket jeg ikke har haft.
Derfor er jeg bange for at få et afslag.

Jeg håber du har et bedre modsvar, for jeg vil så gerne have at du har ret!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.08.2017 18:37:17

Men som dansker behøver du ingen privat sygesikring for at bosætte dig i Sverige, da vi har de nordiske konventioner, som giver fri ret til bosætning i hele Norden og fri sygesikring for alle nordiske borgere. Så den paragraf er slet ikke relevant i forhold til Sverige.

danaus

Indlæg af danaus » 09.08.2017 19:05:12

Det må jeg lige få undersøgt, så jeg er helt sikker i min sag før vi flytter. Men i al fald, tusind tak for din tid og din hjælp! Det lyder som om du har fat i det helt rigtige her :D

Besvar