Vedr. FS og besøgsvisum
Vedr. FS og besøgsvisum
Hej alle,
Det er mit første indlæg og jeg har brug for lidt hjælp og vejledning.
Jeg er fornyligt blevet gift i Pakistan og ønsker at blive Familiesammenført med min kone efter de danske regler.
Jeg er 28 år og født i Danmark.
Jeg er danskstatsborger, har en kandidatgrad og fast job i danske bank.
Det eneste jeg mangler er ejendom på eget navn, hvilket jeg vil få styr på meget snart.
Mine spørgsmål er således:
- jeg er gift i Pakistan, hvordan skal jeg få det registeret i Danmark? Skal jeg tage til rådhuset og fremvise vielsesattest?
- der kræves tilknytningskrav før det endelig FS, hvordan skal det udføres? Jeg har hørt at det kan gøres online, hvilken type visum er det og kræver besøgsvisum også at jeg har bopæl på eget navn? (Bor hjemme).
Hvis i har andre råd må i meget gerne sige til. Jeg gælder mig til at høre fra jer!
Det er mit første indlæg og jeg har brug for lidt hjælp og vejledning.
Jeg er fornyligt blevet gift i Pakistan og ønsker at blive Familiesammenført med min kone efter de danske regler.
Jeg er 28 år og født i Danmark.
Jeg er danskstatsborger, har en kandidatgrad og fast job i danske bank.
Det eneste jeg mangler er ejendom på eget navn, hvilket jeg vil få styr på meget snart.
Mine spørgsmål er således:
- jeg er gift i Pakistan, hvordan skal jeg få det registeret i Danmark? Skal jeg tage til rådhuset og fremvise vielsesattest?
- der kræves tilknytningskrav før det endelig FS, hvordan skal det udføres? Jeg har hørt at det kan gøres online, hvilken type visum er det og kræver besøgsvisum også at jeg har bopæl på eget navn? (Bor hjemme).
Hvis i har andre råd må i meget gerne sige til. Jeg gælder mig til at høre fra jer!
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Vedr. FS og besøgsvisum
Din vielsesattest skal ikke nødvendigvis være legaliseret for at borgerservice vil acceptere den, men for at du senere kan bruge den til at søge om fs SKAL den legaliseres.
Pakistan er ikke et apostilleland, så din vielsesattest skal først stemples hos det pakistanske udenrigsministerium, derpå hos den danske ambassade/konsulat.
Læs her: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalisering/
Pakistan er ikke et apostilleland, så din vielsesattest skal først stemples hos det pakistanske udenrigsministerium, derpå hos den danske ambassade/konsulat.
Læs her: http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalisering/
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Desværre er Pakistan blevet placeret i Hovedgruppe 5, hvor der som udgangspunkt ikke gives visum til at besøge selv sin ægtefælle. Så med mindre jobbet i Danske Bank er på positivlisten, så er familiesammenføring en ret langtrukken affære:
1) Først skal der søges familiesammenføring fra hjemlandet (efter I er gift) - den ansøgning bliver så afslået pga. tilknytningskravet, men det vurderes, om de andre betingelser er opfyldt.
2) Herefter kan der så gives visum, hvis de andre betingelser er opfyldt.
3) Herefter kan der så søges familiesammenføring igen f.eks. under opholdet i Danmark.
Det samlede forløb kan vare op imod 2 år med de nuværende sagsbehandlingstider. Hvis du synes, det er for længe at vente, og at reglerne er lige en tand for vanvittige (og det er de), så læs under "rådgivning" "familiesammenføring efter EU-regler".
1) Først skal der søges familiesammenføring fra hjemlandet (efter I er gift) - den ansøgning bliver så afslået pga. tilknytningskravet, men det vurderes, om de andre betingelser er opfyldt.
2) Herefter kan der så gives visum, hvis de andre betingelser er opfyldt.
3) Herefter kan der så søges familiesammenføring igen f.eks. under opholdet i Danmark.
Det samlede forløb kan vare op imod 2 år med de nuværende sagsbehandlingstider. Hvis du synes, det er for længe at vente, og at reglerne er lige en tand for vanvittige (og det er de), så læs under "rådgivning" "familiesammenføring efter EU-regler".
Jo mit job er på positivlisten, men overordnet kan det danske stat vel ikke sige nej til min ægtefælle? Jeg er godt og har vel ret til at være med hende i det land jeg bor?
Ja min kone er fra Pakistan, men hun er uddannet. Har nogle andre erfaring med FS med ægtefæller fra gruppe 5?
Ja min kone er fra Pakistan, men hun er uddannet. Har nogle andre erfaring med FS med ægtefæller fra gruppe 5?
At I er gift, og at du er Dansk, giver da absolut ikke din ægtefælle ret til at besøge DK!
At jeg har en ægtefælle, har jeg ret til at få hende hvor jeg or og betalt skat?
Der står i øvrigt følgende inde på nyidanmark omkring gruppe 5:
"Desuden kan der i visse tilfælde gives visum til statsborgere fra lande placeret i hovedgruppe 5, der ønsker at besøge en herboende ægtefælle eller fast samlever"
Det betyder vel, at min ægtefælle kan få visum fordi jeg er hendes ægtefælle?
Er der nogen som er lidt klogere på dette?
Der står i øvrigt følgende inde på nyidanmark omkring gruppe 5:
"Desuden kan der i visse tilfælde gives visum til statsborgere fra lande placeret i hovedgruppe 5, der ønsker at besøge en herboende ægtefælle eller fast samlever"
Det betyder vel, at min ægtefælle kan få visum fordi jeg er hendes ægtefælle?
Er der nogen som er lidt klogere på dette?
Kun "i visse tilfælde". Det betyder ikke altid, uden videre, eller at det er en automatisk rettighed, blot fordi I er gift. DK mener, I kan have jeres familieliv uden for landets grænser.