Hælp, gi mig gode råd..

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

DLK

Indlæg af DLK » 19.11.2008 23:53:45

Så vil det sige vi skal beholde adressen i Østrig indtil han får EU opholdsbevis fra DK.

Så har jeg et spørgmål med visum at gøre.
Kan det passe at min mand i Tyrkiet skal have 2000 euro indestået i sin bank? Eller tager jeg fejl har nemlig høret det..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.11.2008 08:47:55

Nej, du SKAL ikke beholde adressen i Østrig efter de 70 dage, men du KAN beholde adressen i Østrig, hvis det ellers tjener noget formål, og du har tænkt dig at blive boende i Østrig i mere end 70 dage.

Der er valgfrihed. Men hvis Østrig blot er en 70 dages oplevelse for at komme under EU-retten, så kan du jo lige så godt flytte din adresse til Danmark med det samme.

Visumspørgsmål er besvaret under visum-emnefeltet

DLK

Indlæg af DLK » 20.11.2008 22:10:33

Tak for dinne hjælp Skaanebo.
Så vis jeg vælger at bo 70 dage i en EU land, kan jeg
så være sikker på at vi ikke får afslag på vores ansøgning.
Vis selvfølgelig jeg dokementer at vi har boet der har betalt husleje osv.
Fordi vi har bestemt os at det er det vi ville gøre.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.11.2008 22:50:54

Der ligger en afgørelse fra EF-retten, der siger, at 10 uger/70 dage er nok for at en statsborger kan vende hjem til sit hjemland efter et ophold i et andet EU/EØS-land og gøre brug af EU-retten om arbejdskraftens frie bevægelighed i sit hjemland.

Og ingen har mig bekendt fået afslag i Danmark, hvis de har søgt efter EU-retten og boet i et andet EU/EØS-land i 10 uger. Juristerne i Justitsministeriet er af samme opfattelse.

En kontorchef i Integrationsministeriet skrev i en mailudveksling med Udlændingeservice den 21. august følgende om vejledningen til sagsbehandlere og borgere:

"Justitsministeriet ser gerne, at følgende sætning indsættes: Hvis arbejdet har haft en udstrækning på ti uger eller mere, vil den pågældende dog blive anset for at have været arbejdstager i det pågældende EU-land."

Og nej, man skal heller ikke have arbejdet i det pågældende land - det er nok blot at have boet der og været selvforsørgende, altså ikke levet af kontanthjælp eller anden socialforsikring.

At Udlændingeservice af politiske grunde ikke ønsker at vejlede borgerne om denne mulighed og derfor heller ikke ønsker at oplyse om Justitsministeriets egen juridiske fortolkning af reglerne fortæller noget om, hvad det er for en regering, vi har siddende i Danmark for tiden - shame on you! :evil:

DLK

Indlæg af DLK » 20.11.2008 23:45:58

Okeyy mange mange tak for hjælpen..
Så er det bare med at gå i gang :)

Besvar