Kære kloge mennesker
Jeg står i den uheldige situation, at min tyrkiske kæreste har fået afslag på et almindeligt turistvisum til at komme til Danmark på besøg i otte dage (det er der 23 dage til). Set i bakspejlet skulle vi have søgt kærestevisum fra start med mig som vært, men hun søgte i stedet med Danhostel som destination, da hun aldrig tidligere har haft problemer. Det fik hun afslag på (pga. hun er ung, ugift og uden fast job), men skyndte sig at appellere afgørelsen. I sin appel vedlagde hun et bevis på, at vi er blevet godkendt til at blive viet i DK i den periode, hun skal på besøg. Efterfølgende blev hun ringet op og udspurgt flere gange, og svarede blandt andet at vi endnu ikke har nogen planer om at slå os ned i Danmark. Hun fik sjovt nok endnu et afslag, denne gang fra ambassadøren i Ankara himself. Appellen er blevet anket til US (men hun har kontaktet dem for at trække den tilbage). Jeg er blevet rådet af US til straks at søge kærestevisum til den samme periode, men vi er meget i tvivl om det er en god idé. Hvis vi nu skulle få endnu et afslag på dét visum står vi måske svagere i fremtiden? I min invitation og hendes ansøgning vedlægger vi både bevis på, at hun er studerende i hjemlandet, og at vi har købt billetter og planlagt fælles ferie i Tyrkiet til september for at vise, at hun har tænkt sig at vende hjem efter sit besøg. Men bør vi udskyde besøget for ikke at skyde os selv i foden?
På forhånd tak for hjælpen!
Kærestevisum efter afslag på alm. turistvisum
-
Gingerbread
-
fundiver199
Re: Kærestevisum efter afslag på alm. turistvisum
Tyrkiet er i Hovedgruppe 3, hvor der som udgangspunkt kræves en vært i Danmark og en vis tilknytning til værten for at få visum. Så det var et meget forudsigeligt afslag, og der er ikke noget i vejen for at søge visum igen med et nyt rejseformål. Som du selv skriver, er det, hvad I burde have gjort fra start af. Det spiller ingen rolle, hvor lang tid der går mellem ansøgningerne, da der er tale om et nyt rejseformål.