Bo i sverige, studere i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Robin

Bo i sverige, studere i Danmark

Indlæg af Robin » 23.07.2017 14:52:38

Hej

Håber nogen herinde kan svare på mine spørgsmål.

Jeg studerer lige for tiden i Danmark og afslutter uddannelsen til aug. 2018
Min forlovede er IKKE fra et EU land, hvorfor jeg søger hjælp herinde.

Jeg har tænkt mig at benytte EU-reglerne for familiesammenføring.
Jeg har fået anskaffet mig en lejlighed i Malmø og fået søgt om svensk ID-kort. I de kommende dage vil jeg få åbnet en svensk bankkonto også.
Jeg har et studiejob i København hvor jeg arbejder ca 2 dage om ugen altså ca 15 timer/uge. Ved siden af får jeg SU og SU lån.
Vi regner med at blive gift omkring April i 2018.

Jeg har tænk mig at gøre følgende:
- Juli 2017: flyt ind i ny lejlighed i Malmø og få indregistreret min bil i Sverige
- Aug 2017: finde et fritidsjob i Malmø og arbejde der i ca. 3 måneder. Herefter siger jeg op da jeg skal til at skrive speciale på uddannelsen og vil ikke have tid til arbejde ved siden af.

- April 2018: Efter brylluppet i April søger vi visum på baggrund af EU-reglerne, og min kone vil så bo i Malmø med mig, mens jeg stadig studerer i DK. Vi søger med det samme, at få opholdskort i Sverige. Så snart hun har fået Svensk opholdskort, søger vi om at flytte tilbage til Danmark.

Mine spørgsmål er så:

1)Kan jeg benytte EU-reglerne hvis jeg er bosat i Sverige men studerer i Danmark? Vil det give mig nogen problemer når jeg i fremtiden vil søge opholdskort i Sverige (5 års) og derefter, ved flytning til Danmark, vil søge opholdskort i Danmark (5 års + permanent efterfølgende)?

2)Vil det give mig problemer at jeg vælger at arbejde (i Sverige) allerede nu og samler 3 mdrs. lønseddler hvorefter jeg siger op. Kræves der, at jeg ER i arbejde når der søges om opholdskort for min kone altså ved indgivelsestidspunktet.
Det samme spørgsmål opstår når jeg skal flytte til DK igen. ELLER er det fint at vise at man tidligere har arbejdet i Sverige men nu blot bor der?

3)Kan jeg beholde mit fritidsjob i 'Danmark og undlade at arbejde i Sverige, eller skal jeg finde et job i Sverige for at "opfylde kravet" om ugentlig arbejde på ca. 12 timer i 3 mdr?

Håber I kan give feed-back på min plan og mine spørgsmål.

Mvh.

fundiver199

Re: Bo i sverige, studere i Danmark

Indlæg af fundiver199 » 24.07.2017 09:25:55

1) Ja så er du "person med tilstrækkelige midler", hvis I kan leve af din SU, SU-lån, fritidsjob og opsparing.

2) Nej men hvis du ikke er arbejdstager, skal du være "person med tilstrækkelige midler", dvs. I skal kunne leve af din indtægt og formue jævnfør punkt 1. Du kan ikke "gemme" en arbejdstagerstatus. Hvis du selv siger dit job op og ikke stiller dig til rådighed for arbejdsmarkedet, så er du ikke længere arbejdstager.

3) Ja du kan nøjes med at arbejde i Danmark, så skal du være "person med tilstrækkelige midler" jævnfør 1) og 2).

Besvar