1 måned til flytning til Sverige - hvad skal jeg huske?
1 måned til flytning til Sverige - hvad skal jeg huske?
Kære æug
Min ægtefælle er amerikansk statsborger, og jeg er dansk. Jeg flytter fra DK til Malmø den 1. august, og min ægtefælle kommer fra USA omkring 20 dage efterfølgende.
Er det nogen formelle ting, papirarbejde eller andet praktisk vi skal gøre eller huske i denne måned op til flytningen? Herunder sygeforsikring til min mand?
På forhånd tak.
Mvh.
N
Min ægtefælle er amerikansk statsborger, og jeg er dansk. Jeg flytter fra DK til Malmø den 1. august, og min ægtefælle kommer fra USA omkring 20 dage efterfølgende.
Er det nogen formelle ting, papirarbejde eller andet praktisk vi skal gøre eller huske i denne måned op til flytningen? Herunder sygeforsikring til min mand?
På forhånd tak.
Mvh.
N
Senest rettet af Nattidk 07.07.2017 12:01:36, rettet i alt 1 gang.
Re: 1 måned til flytning til Sverige - hvad skal jeg huske?
Din ægtefælle er ikke omfattet af den offentlige sygesikring, førend han er blevet folkeregistreret.
Det afgørende i den forbindelse er, hvad din status vil være i Sverige. Er du fx arbejdstager i Sverige?
Det afgørende i den forbindelse er, hvad din status vil være i Sverige. Er du fx arbejdstager i Sverige?
Tak for dit hurtige svar.
Jeg arbejder i Kbh og skal pendle. Jeg tænker også mht. både min egen og min ægtefælle - er det noget vi kan/skal gøre inden flytning?
Hvad med sygeforsikring til min ægtefælle?
Mvh N
Jeg arbejder i Kbh og skal pendle. Jeg tænker også mht. både min egen og min ægtefælle - er det noget vi kan/skal gøre inden flytning?
Hvad med sygeforsikring til min ægtefælle?
Mvh N
Som grænsegænger skal du skaffe det særlige sundhedskort for grænsegængere samt det blå kort for både dig selv og din ægtefælle, efter at din ægtefælle er ankommet og har indgivet ansøgning om opholdskort i Sverige. Det blå kort udstedes af Udbetaling Danmark. Men intet du kan gøre, førend du faktisk er flyttet. Og som nævnt er din ægtefælle først om fattet af den offentlige sygesikring, når han er blevet folkeregistreret. Indtil da kan det være en god ide at have en rejsesygeforsikring, der evt. kan forlænges ved behov.
Mange mange tak!
Jeg har ét til spørgsmål - er det korrekt forstået, at for at indgive ansøgningen om EU-opholdskort kræves det at man samtidig indgiver en ansøgning om familiesammenføring efter de nationale regler i Sverige?
På forhånd tak!
Mvh. N
Jeg har ét til spørgsmål - er det korrekt forstået, at for at indgive ansøgningen om EU-opholdskort kræves det at man samtidig indgiver en ansøgning om familiesammenføring efter de nationale regler i Sverige?
På forhånd tak!
Mvh. N
Nej. Man vælger selv, om man vil søge efter det ene eller det andet regelsæt. Eller begge.
Min mand er, som amerikaner, visumfri, men kan jo ikke overskride 90 dages ophold - så får han vel ikke lovligt ophold ved blot at søge om EU- opholdskort? Troede at man skulle søge om familiesammenføring efter de svenske nationale regler for at opnå processuelt ophold under behandlingen af sagen? Samt at EU-opholdskortet blot gav rettigheder til arbejde, svensk undervisning osv.?
Der er nogle ting, du har misforstået.
Man får lovligt ophold i samme sekund, man har søgt om opholdskort efter EU-regler. Man kan således også søge om at blive folkeregistreret, begynde arbejde, osv.
Grunden til at man kan søge efter nationale svenske regler, mens man opholder sig i Sverige, er alene, at man er ægtefælle til en EU-borger. Hvis din amerikanske ægtefælle derimod var gift med en svensker, ville din ægtefælle KUN kunne søge om opholdstilladelse efter nationale svenske regler fra sit hjemland.
Man får lovligt ophold i samme sekund, man har søgt om opholdskort efter EU-regler. Man kan således også søge om at blive folkeregistreret, begynde arbejde, osv.
Grunden til at man kan søge efter nationale svenske regler, mens man opholder sig i Sverige, er alene, at man er ægtefælle til en EU-borger. Hvis din amerikanske ægtefælle derimod var gift med en svensker, ville din ægtefælle KUN kunne søge om opholdstilladelse efter nationale svenske regler fra sit hjemland.
Okay mange tak for hjælpen! Så det faktum at man er gift med en EU borger giver i sig selv opholdstilladelse, når man søger om EU- opholdskort? Er det en permenent opholdstilladelse?
Du blander stadig rigtig mange begreber sammen.
Man får IKKE opholdstilladelse, hvis man søger om opholdskort efter EU-regler. Opholdskortet dokumenterer, at man har opholdsret. Efter 5 år har man permanent opholdsret og kan derfor få udstedt et permanent opholdskort.
Opholdstilladelse gives alene efter national lovgivning og ikke efter EU-regler.
Har du læst menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden om brug af EU-regler?
Man får IKKE opholdstilladelse, hvis man søger om opholdskort efter EU-regler. Opholdskortet dokumenterer, at man har opholdsret. Efter 5 år har man permanent opholdsret og kan derfor få udstedt et permanent opholdskort.
Opholdstilladelse gives alene efter national lovgivning og ikke efter EU-regler.
Har du læst menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden om brug af EU-regler?