er jobaktivering en "øffentlig støtte"?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
aloha

er jobaktivering en "øffentlig støtte"?

Indlæg af aloha » 08.11.2008 12:03:20

hej
her er en kompliceret sag- jeg er dansk-gift udlændig (med FS, bankgaranti, osv) og har været medlem af en A-kasse i et par år...nu er jeg arbejdsløs og er i det helle jobnet-A-kasse-tredje aktør helvede..og overvejer at søge job-aktivering mugligheder (med støtte).... men jeg lige fik at vide af min A-kasse at jeg ikke er dagbengeberrettet, fordi jeg har for nyligt started eget firma som bibsekæftigelse og nogle gange rejser til udlandet i min ferie og lave "business" der... selvom de foreslår at jeg lukke firmaet for at blive dagpengeberretet igen, lige nu er ikke indstillet på det og overvejer at skifte A-kassen eller bare går ud af dagpengesystemet hvis en anden A-kasse har problemer med det samme "issue"... men jeg vil gerne høre først om jeg overhoved har ret til det aktivering-tilbud hvis jeg medlem af en A-kasse men ikke er dagpengeberretet eller vælger at forlade min nuværende A-kasse og ikke melder mig ind i en anden... jeg ved godt at jeg ikke kan få kontanhjælp, for ellers bliver min mand trukket i bankgarantiet- men jeg har været på dagpenge før, og også på barsel, så jeg ved godt at dagpenge fra A-kassen er ikke rigtig "øffentlig støtte"- men hvad med det "støtte" for at komme på jobmarkedet- er det også ikke rigtig "øffentlig", eller det kommer an på om man er medlem af en A-kasse eller ej? Any ideas? Tak

ZB

Indlæg af ZB » 10.11.2008 21:28:11

Jeg skulle ikke mene det burde være et problem da støtten vel tilfalder din arbejdsgiver og du er på dagpenge???
Men tjek det med både din kommune, din A-kasse og med Udlændingeservice. Det må IKKE ligger under det der hedder Loven om Aktiv Socialpolitik:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=29856

aloha

Indlæg af aloha » 12.11.2008 09:04:46

tak for svaret- du har ret...jeg ringede til Udlændingstyrelsen, til kommunen, til Jobnet, igen til kommunen og til Jobbanken i Staten, og fik at vide til sidst at det er arbejdsgiveren, der får støtten, og ikke mig...

mmjdk

Bad news.

Indlæg af mmjdk » 12.11.2008 15:50:47

Oops - you are in deep shit !

Så længe du har et momsregistreret firma kan du ikke påberåbe dig, at det kun er på hobbyplan, før du har haft fuldtidsjob uden tilskud i minimum 1 år. Så du kan ikke få noget som helst nogen steder fra, da det i så vil være det samme som at give ulovlig statstøtte. Sådan ser A-Kassen på det.
Det nytter ikke at skifte fagforening, da de ikke laver reglerne - det gør regeringen - fagforeningen håndterer dem blot, så de er ens alle steder.

Så enten må du lukke dit firma omgående, eller også leve at dit firma.

Hilsen, Michael

aloha

Indlæg af aloha » 12.11.2008 16:07:12

will keep in mind
tak

Besvar