hej
her er en kompliceret sag- jeg er dansk-gift udlændig (med FS, bankgaranti, osv) og har været medlem af en A-kasse i et par år...nu er jeg arbejdsløs og er i det helle jobnet-A-kasse-tredje aktør helvede..og overvejer at søge job-aktivering mugligheder (med støtte).... men jeg lige fik at vide af min A-kasse at jeg ikke er dagbengeberrettet, fordi jeg har for nyligt started eget firma som bibsekæftigelse og nogle gange rejser til udlandet i min ferie og lave "business" der... selvom de foreslår at jeg lukke firmaet for at blive dagpengeberretet igen, lige nu er ikke indstillet på det og overvejer at skifte A-kassen eller bare går ud af dagpengesystemet hvis en anden A-kasse har problemer med det samme "issue"... men jeg vil gerne høre først om jeg overhoved har ret til det aktivering-tilbud hvis jeg medlem af en A-kasse men ikke er dagpengeberretet eller vælger at forlade min nuværende A-kasse og ikke melder mig ind i en anden... jeg ved godt at jeg ikke kan få kontanhjælp, for ellers bliver min mand trukket i bankgarantiet- men jeg har været på dagpenge før, og også på barsel, så jeg ved godt at dagpenge fra A-kassen er ikke rigtig "øffentlig støtte"- men hvad med det "støtte" for at komme på jobmarkedet- er det også ikke rigtig "øffentlig", eller det kommer an på om man er medlem af en A-kasse eller ej? Any ideas? Tak
er jobaktivering en "øffentlig støtte"?
Jeg skulle ikke mene det burde være et problem da støtten vel tilfalder din arbejdsgiver og du er på dagpenge???
Men tjek det med både din kommune, din A-kasse og med Udlændingeservice. Det må IKKE ligger under det der hedder Loven om Aktiv Socialpolitik:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=29856
Men tjek det med både din kommune, din A-kasse og med Udlændingeservice. Det må IKKE ligger under det der hedder Loven om Aktiv Socialpolitik:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=29856
Bad news.
Oops - you are in deep shit !
Så længe du har et momsregistreret firma kan du ikke påberåbe dig, at det kun er på hobbyplan, før du har haft fuldtidsjob uden tilskud i minimum 1 år. Så du kan ikke få noget som helst nogen steder fra, da det i så vil være det samme som at give ulovlig statstøtte. Sådan ser A-Kassen på det.
Det nytter ikke at skifte fagforening, da de ikke laver reglerne - det gør regeringen - fagforeningen håndterer dem blot, så de er ens alle steder.
Så enten må du lukke dit firma omgående, eller også leve at dit firma.
Hilsen, Michael
Så længe du har et momsregistreret firma kan du ikke påberåbe dig, at det kun er på hobbyplan, før du har haft fuldtidsjob uden tilskud i minimum 1 år. Så du kan ikke få noget som helst nogen steder fra, da det i så vil være det samme som at give ulovlig statstøtte. Sådan ser A-Kassen på det.
Det nytter ikke at skifte fagforening, da de ikke laver reglerne - det gør regeringen - fagforeningen håndterer dem blot, så de er ens alle steder.
Så enten må du lukke dit firma omgående, eller også leve at dit firma.
Hilsen, Michael