Min amerikanske kone og jeg søgte om opholdstilladelse i slutningen af februar - få dage inden servicemålet blev ændret fra 4 til 10 måneder(op til 12 i vores tilfælde).
Jeg har to spørgsmål som jeg håber, der er nogen herinde som kan hjælpe med.
1) Vi bor pt. i København i en lejlighed som opfylder US krav.
Vi ønsker at flytte til Jylland i en ny lejlighed som opfylder US Krav.
Der er 3 måneders opsigelse på vores lejlighed i København.
Kan vi opsige den nu, og få en ny kontrakt på plads inden vi skal fraflytte lejligheden, eller skal vores nye kontrakt være på plads inden vi kan opsige den nuværende, for til stadighed at opfylde boligkravet?
2) Min kones pas udløber i december i år. Jeg læste et sted at midlertidig opholdstilladelse bliver givet indtil højst 3 måneder før passets udløb. Er der nogen der kan bekræfte denne regel?
Hun ventede med at bestille nyt pas, da hendes processuelle ophold jo er stemplet i hendes nuværende pas - og dengang vi ansøgte regnede vi med 4 måneder, og ikke 12 måneders behandslingstid.
På forhånd tak
Ny lejlighed og nyt pas
Re: Ny lejlighed og nyt pas
Hej,
1) Det skulle der ikke være noget problem i.
2) Øv, dette kunne godt blive irriterende. Det betyder at I skal forlænge opholdstilladelsen allerede inden september i år (og derved betale gebyr for forlængelsen). Dette havde 100% været et kæmpe issue hvis der var tale om en forlængelse da US skriver
1) Det skulle der ikke være noget problem i.
2) Øv, dette kunne godt blive irriterende. Det betyder at I skal forlænge opholdstilladelsen allerede inden september i år (og derved betale gebyr for forlængelsen). Dette havde 100% været et kæmpe issue hvis der var tale om en forlængelse da US skriver
Jeg er faktisk i tvivl hvad praksis er når man søger familiesammenføring første gang, men hvis det er worst-case (samme som ovenstående) så vil den udløbe i september (hvis den overhovedet bliver givet når det kun er et par måneder). Jeg vil ikke male fanden på vægen, men ring asap ind til US for at få klarhed om det her. Og hvis jeg var jer ville jeg skynde mig på den amerikanske ambassaden for at forlænge passet og få det sendt til US. Det kan godt være det forlænger sagsbehandlingen, men det kan også redde jer at skulle starte helt forfra.Bemærk, at en opholdstilladelse kun kan forlænges indtil 3 måneder før passets udløbsdato. Det vil sige, at hvis passet fx udløber om 12 måneder, kan opholdstilladelsen kun forlænges med 9 måneder. Udlændingestyrelsen forlænger ikke en tidsbegrænset opholdstilladelse for mindre end 6 måneder.
Senest rettet af Pelle 07.06.2017 10:48:24, rettet i alt 1 gang.