Hej,
Min kone og jeg har påbegyndt vores sagsbehandling ift. ægtefællesammenføring og samtidigt har min kone søgt om at komme ind på et Master studie, opstart i september 2017 (afventer optagelse endnu). Vi er bekendt med, at man ikke kan have to verserende sager ift. opholdstilladelse (f.eks at søge om studie visum samtidigt). Da vi kontaktede Styrelsen for International Rekruttering og Integration besvarede de os med følgende:
" Såfremt din ægtefælle er i Danmark kan med fordel kontakte udlændingestyrelsen for at høre nærmere om deres betingelser om hvorvidt din ægtefælle må studere men hun afventer deres afgørelse."
Det eneste jeg har fået tilbage fra vores sagsbehandler v/Udlændingestyrelsen er:
"Man må ikke have to verserende førstegangsansøgninger om opholdstilladelse i Danmark. Dette betyder, at din ægtefælle ikke kan søge om studietilladelse, mens hun venter på en afgørelse i hendes familiesammenføringssag med dig. Det er enten eller."
Jeg kan ikke finde et klart svar i Udlændingeloven om der kan gives dispensation til optagelse på et studie, da ingen paragraffer henviser til dem der søger ægtefællesammenføring via §9 stk. 1a.
Har i/du nogle råd ift. videre angsøgning om studie-dispensation under sagsbehandling?
Min kone er ikke i landet.
Mvh.
PM
Ægtefællesammenføring og dispensation for master-studie
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Ægtefællesammenføring og dispensation for master-studie
Man må ikke deltage i undervisning i offentligt regi, gå til eksamen mv. før man har har opholdstilladelse.
Hvis hun ikke er fs, vil hun jo formodentlig også blive afkrævet undervisningsafgift, og den kan være hamper.
Hvis hun bliver optaget, kan hun formodentlig 'indefryse' sin optagelse så hun kan starte det første semester efter at hun får fs.
Hvis hun ikke er fs, vil hun jo formodentlig også blive afkrævet undervisningsafgift, og den kan være hamper.
Hvis hun bliver optaget, kan hun formodentlig 'indefryse' sin optagelse så hun kan starte det første semester efter at hun får fs.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG