Forlængelse af OT, to spørgsmål

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lincoln

Forlængelse af OT, to spørgsmål

Indlæg af Lincoln » 10.11.2008 09:48:23

Nu er tiden kommet hvor vi skal søge om forlængelse af OT til min kone.

Det er rart at se at skemaet er forholdsvis simpelt og 'kun' på 10 sider.

2 små spørgsmål er dog opstået:

#1: Mht. til passet... på hjemmesiden står der:

"Du skal fremvise dit pas, hvis du afleverer din ansøgning til politiet, eller vedlægge kopi af dit pas, hvis du sender din ansøgning til Udlændingeservice."

På ansøgningsskemaet nævnes der intet om passet og evt. kopi. Men skal vi bare vedlægge en kopi for en sikkerheds skyld?

#2: Min kone står for at skulle rejse på juleferie fra midten af december til midten af januar. Hendes gl. OT udløber to dage før hun kommer tilbage til DK. Hvis US ikke når at færdigbehandle hendes ansøgning inden hun rejser, så er det en god idé at hun søger om en 'tilbagerejsetilladelse', korrekt? Hvordan gør man det rent praktisk? Jeg kan læse mig til at der et ansøgningsskema til formålet. Men hvor lang sagsbehandlingstid er der på det? Man er jo lige vidt, hvis ikke de færdigbehandler tilbagerejsetilladelsen inden hun skal rejse, idet man skal aflevere passet sammen med dén ansøgning! :?

Mamichula

Indlæg af Mamichula » 10.11.2008 17:29:40

Hej med dig.

Min mand og jeg har lige været igennem det samme, så det kan jeg fluks svare dig på :)

JA, du skal vedlægge en kopi af passet, selvom det ikke står i ansøgningen. Jeg var nemlig også i tvivl om det samme, men ringede til US og fik det at vide.

Mht tilbagerejsetilladelsen, som er nødvendig i tilfælde af at hun ikke når at få svar på forlængelsen, så skal hun bare møde op hos US og bede om et skema (eller I kan selv printe et ud og tage med) og udfylde det og så får I tilladelsen med det samme.

Min mand fik forlænget sin opholdstilladelse 1 måned efter vi sendte ansøgningen ind, så måske er I også heldige at der ikke går så lang tid.

Held og lykke

ZB

Indlæg af ZB » 10.11.2008 21:09:30

Min mand afleverede hos US og fik 89 dage på tilbagerejsetiladelsen i passet med det samme (det max antal dage). Det var supernemt og uden problemer. Tog 5 min. Vi havde fået af vide, at det var bedst at gøre når vi ansøgte og synes det var nemmest at få det lavet med det samme.

Forlængelse tog omkring 40 dage og det var et par måneder siden.

Besvar