Hvad må man og hvad må man ikke efter en FS?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MrsJones
Geografisk sted: Denmark

Hvad må man og hvad må man ikke efter en FS?

Indlæg af MrsJones » 07.11.2008 19:28:12

Hej :-)

Jeg synes jeg har læst hele dette forum igennem mange gange, men sidder aligevel tilbage med nogen spørgsmål som jeg ikke rigtig har kunnet finde frem til selv.

Vi burde få besked om vi har fået FS her senest om 3 uger, hvilket jeg er ret sikker på at vi får.

Men så er det alt det der følger bagefter.

Jeg er klar over vi skal en tur på kommunen for at få ordnet min mands cpr. nr og SKAT.

Men hvad har han egentlig af rettigheder? Han vil jo mega gerne i arbejde.

Skal vi sørge for at få ham meldt ind i en A-kasse? Altså når han har fået et job...

Han savner sin familie i Cameroun frygteligt. Må han tage ned og besøge dem når vi har fået FS? Og hvis, hvor længe må han max være ude af landet og hvad er prosedurerne?

Er der nogen faldgruber her efter vi har fået FS som vi skal være opmærksomme på? Det ville være SÅ øv at være nået så langt som vi er og så træde i spinatten pga uvidenhed.

Håber der er nogen som kan give os vejledning omkring alt det her

Tanker,
Mrs Jones
When God closes a door, Somewhere He opens a window :-)

jlp

Rejse ud af DK

Indlæg af jlp » 07.11.2008 21:01:36

Jeg har lige læst om det i dag

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/h ... der_dk.htm

Man må opholde sig i udlandet op til 6 måneder, hvis man har boet i Danmark i under 2 år.

Håber du kan finde svar til all andre spørgsmål :)

MrsJones

Indlæg af MrsJones » 07.11.2008 22:27:59

Hej :-)

Tak for svar.

Det er meget rart at vide min mand og jeg evt godt kan tage på ferie i Cameroun uden at vi får problemer ud af det. :lol:

Synes nu bare ikke rigtig det giver mening at lægge dén information ind under Asyl på nyidanmark.dk :o :?

Igen tak for svar og god weekend *S*
Knus,
Mrs Jones

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 08.11.2008 13:19:43

Hej Mrs. Jones.
Sammen med opholdstilladelsen følger automatisk arbejdstilladelse, så han kan i princippet begynde at arbejde den dag I får FS. Arbejdspladsen vil nok gerne ha´et skattekort, men det værste der kan ske er at de trækker ham 60 % indtil de får skattekortet, og så får han bare pengene tilbage i skat næste år.

Mht. at blive indmeldt i A-kasse er jeg ikke så meget inde i reglerne, men du kan jo prøve at kontakte en A-kasse for at høre, hvordan I kan gøre.

Hvis din mand har lyst til at studere kan han også det og han kan modtage SU.

Som JLP skriver kan din mand frit rejse frem og tilbage mellem Cameroun og DK. I skal ikke søge om tilladelse eller noget i den stil. Han kan også frit rejse rundt mellem Schengenlandende og opholde sig der op til 3 måneder.

Det bliver dejligt at få FS i hus og komme i gang med hverdagen - den kan også være ganske romantisk :-)

MrsJones

Indlæg af MrsJones » 08.11.2008 14:53:56

Hej ABJ78,

Mange tak for svar :-)

Det er dejligt at finde ud af at min mand både kan komme igang med at arbejde og få SU.

Ja jeg må prøve at finde ud af det med en A-kasse. Det er egentlig utroligt så mange lag der er i at få familiesammenføring.

Jeg fatter ikke politikernes hysteri omkring at "folk" bare skulle gøre det "for sjov"...

Jeg synes det har været så stressende og vi kan ikke vente til at FS er i hus og vi kan komme videre.

Og ja du har helt ret, hverdagen kan faktisk også være helt romantisk især når man har skullet kæmpe så hårdt for at få den :-)

Igen tak for svar.

Knus,
Mrs Jones

ZB

Indlæg af ZB » 08.11.2008 23:40:13

Din mand har ret til su, barsel efter sinoverenskomst, dagpenge efter 1 år i A-kassen hvis han bliver arbejdsløs og optil 90 dages ophold i andre EU lande. Efter to års ophold udvides de 6 til 12 måneder der er lovligt at være væk, men husk I kan søge om opholdstilladelsen ikke skal frafalde. Du kan læse mere på nyidanmark.dk, der står det mere konkret.

MrsJones

Indlæg af MrsJones » 09.11.2008 00:02:13

Hej ZB,

Tak for dit svar :-)

Jeg har læse nyidanmark.dk igennem så godt som muligt synes jeg, men det er noget mudret med hvad man faktisk er forpligtet til.

Nå men der er vel ikke rigtig andet at gøre end når vi får FS at prøve at få sagsbehandleren til at skrive ned på papir hvad vi er forpligtet til at oplyse og gøre...

For lige nu er jeg godt nok noget forvirret om vi kunne rejse imellem DK og Cameroun frit på ferie af max varighed på 1. md eller om man skal ansøge om at tage på ferie? For hvis man skal ansøge om at tage på ferie, ja så kan man da hurtigt komme i klemme :-S

Nå den tid den sorg/glæde :-)

Knus,
Mrs Jones

ZB

Indlæg af ZB » 09.11.2008 10:52:51

Nej, du må gerne tage på ferie.

hilsener

MrsJones

Indlæg af MrsJones » 09.11.2008 23:36:27

Hej ZB,

Okay alletiders. Meget rart at få det på det rene.
Tak for svar :-)

Knus,
Mrs Jones

Besvar