Skilesmisse - hvad sker der så?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Valnurat

Skilesmisse - hvad sker der så?

Indlæg af Valnurat » 01.05.2017 09:16:45

Hej.
Jeg har et stykke tid gået med tanken omkring at ville lad mig skilles fra min kone. Vi har ikke være gift særlig længe. Vi har et barn sammen på 1½ år. Han har både dansk og filippinsk statsborgerskab.

Hvad kommer der til at ske med hende og barnet, hvis jeg gennemfører det?
Venligst

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilesmisse - hvad sker der så?

Indlæg af mh1 » 02.05.2017 21:36:02

Det kommer, som du tidligere har fået at vide, an på flere ting, bl.a. om barnet skal bo hos hende eller dig, og om den barnet ikke bor hos skal have 'mindst normalsamvær'.
mh
Rådgiver for ÆUG

Valnurat

Indlæg af Valnurat » 05.05.2017 09:55:51

Korrekt.
Jeg vil selvfølgelig helst gerne have at barnet er her i DK. Hvis det skal være hos mor, så skal hun finde en bolig, men før hun kan det, så skal hun søge om familiesamføring, ikk? Hvor stor en sandsynlighed er der for at hun får det godkendt? Hvis hun ikke bliver godkendt, så skal hun rejse hjem til sit hjemland, ikk?

Og hvis jeg ikke ønsker samvær med barnet, så skal hun også rejse hjem, ikk?
Venligst

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.05.2017 16:48:47

Hvis din kone har fået opholdstilladelse, kan hun søge om bolig på mandag, hvis det skal være. Boligmarkedet er privat, og udlejerne stiller ikke krav om at se opholdsgrundlag. Hun skal så dog kunne betale huslejen.

Hvis du eller hun selv ikke vil have noget med barnet at gøre, vil hun sandsynligvis få inddraget sin opholdstilladelse ved skilsmisse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Valnurat

Indlæg af Valnurat » 08.05.2017 07:57:58

Hvis barnet flytter tilbage til hendes hjemland, som er udenfor EU. Skal jeg så betale børnepenge og er der nogen af os der berettiget til børneydelserne?
Venligst

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.05.2017 16:52:49

Ja, du er forpligtet til at deltage i forsørgelsen af dit barn, uanset hvor i Verden det bor. Børneydelse får man som udgangspunkt kun, hvis barnet bor i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Valnurat

Indlæg af Valnurat » 09.05.2017 12:37:06

mh skrev:Ja, du er forpligtet til at deltage i forsørgelsen af dit barn, uanset hvor i Verden det bor.
Er det samme beløb som det ville være, hvis det var i DK. På statsforvaltningens hjemmeside ligger det på. 1.333 kr. Det skal ikke afspejle sig i værdien af møntfoden?
mh skrev:Børneydelse får man som udgangspunkt kun, hvis barnet bor i DK.
Så hvis barnet er kidnappet, så har det ikke nogen betydning?
Venligst

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.05.2017 15:11:02

Nej, du skal betale det samme, som hvis mor og barn bor i DK.

Og nej, det har ingen betydning for bortfald af udbetaling af børneydelse om barnet er flyttet med sin mor, uden at I er enige om det. Børneydelse får man kun, hvis barnet bor i DK.

https://ast.dk/born-familie/familieydel ... ornebidrag
mh
Rådgiver for ÆUG

Valnurat

Indlæg af Valnurat » 06.06.2017 10:49:03

Ok. Tak.

Det ser ud til at der er 2 muligheder for skillesmisse. Med eller uden separation. Hvis jeg nu vælger den uden separation og min kone ikke med det samme skriver under, hvad så?

Hvor længe må man bo sammen efter en skillesmisse?

Den dag der bliver skrevet under fra begge parter og vi får det bekræftet, så ophøre hendes opholdstilladelse. Hvor længe kan hun blive i landet? Og før hun kan lave en familieansøgning skal hun jo også have et sted at bo. De hænger jo ikke sådan lige på træerne.
Venligst

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.06.2017 17:08:15

Man kan ikke få separation uden at skulle i retten, hvis den anden part ikke er enig. Det står altsammen forklaret på http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=6012

Man kan heller ikke blive boende sammen under en separation, medmindre det er ganske kortvarigt, mens den der skal flytte aktivt søger efter ny bolig. Bliver man boende længere end nogle måneder, bortfalder separationen.

Hvis man først er skilt, kan man fsv. flytte sammen igen, uden nogen andre konsekvenser end at man så fx ikke længere er enlig i forhold til børneydelser og andre offentlige ydelser.

Hendes opholdstilladelse 'ophører' ikke automatisk, fordi I bliver separeret eller skilt. Hun vil på et tidspunkt få et brev fra US, hvor de bl.a. vil spørge om hun har nogen grunde til at de IKKE skulle inddrage hendes opholdstilladelse. Hun skal så hurtigst muligt svare tilbage, og oplyse om barnet, hvem det bor hos, dets forhold til dig og hende og om hvor tit der er samvær med barnet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Valnurat

Indlæg af Valnurat » 07.06.2017 13:33:39

Ok. Jeg takker.
Venligst

Sgr

Re: Skilsmisse - hvad sker der så?

Indlæg af Sgr » 10.06.2017 22:28:43

Hmm, jeg tror du glemmer at medtænke en lille detalje: Man kan ikke blive skilt på Filippinerne. Well, man kan godt, men det er vist i store træk det samme som at sige at man er død. Kan du få visum til Philippinerne efter en skilsmisse fra en af deres borgere?

Så din kone vil stritte mere end ekstraordinært i mod. Igen såvidt jeg ved så vælger Filippinere blot at samlivet ophører hvis de ikke kan mere sammen.

Så spørgsmålet er vel mest hvad du får ud af at lade dig skille fremfor at hun bare tage tilbage til Philippinerne? Du kommer ikke til at slippe billigere (snarere tværtimod for der bliver måske et hustru bidrag). Og måske bliver hun (hun kan lave mange finter som får dig til at sidde med skægget i postkassen) i Danmark.

Jeg ville trække vejret meget dybt hvis jeg var dig.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.06.2017 11:37:34

Ved en dansk skilsmisse - som naturligvis er gangbar i DK - ophører formuefælleskabet OG arveretten ml. ægtefællerne. Dette gælder uanset om andre lande anerkender skilsmissen eller ej, og skulle Valnurat få lyst til at gifte sig igen, så er det også muligt i DK.

Hvis Valnurat vælger at blot lade konen rejse til Filippinerne, så vil han ikke kunne blive gift igen, og hvis han dør, vil hans kone være berettiget til evt. arv i konkurrence med barnet samt evt. senere børn med andre.

Bidrag til ægtefællen kan man OGSÅ blive pålagt under ægteskabet, så man kan ikke 'spare' sig for ægtefællebidrag blot ved at undlade den officielle skilsmisse. Valnurats ægteskab har så vidt jeg kan huske fra hans indlæg været ganske kortvarigt, og et bidrag vil derfor enten slet ikke komme på tale, eller blive tidsbegrænset til højst så længe ægteskabet har varet. Det kan evt. komme på tale at han blot skal betale et engangsbeløb, så hans kone har midler til at genetablere sig i Filippinerne, altså et beløb afstemt efter filippinske forhold.

Men det er korrekt, at når et andet land ikke umiddelbart, eller slet ikke, anerkender (en dansk) skilsmisse, skal man være opmærksom på det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Valnurat

Indlæg af Valnurat » 21.07.2017 19:39:43

Vi blev ikke gift i en katolsk kirke da vi var på Filippinerne. Det skete i et badeland med en dommer.
Venligst

Valnurat

Indlæg af Valnurat » 21.07.2017 19:42:43

1. En anden lille ting. Hvis vi bliver separeret, hvad så?
2. Kan hun så søge en bolig på samme vilkår som andre?
3. Hun skal jo flytte adresse, og kan hun det når hun er kommet hertil på at hun skal bo hos mig?
Venligst

Besvar