Hej alle,
Starter lige med en klagesang:
Min mand og jeg indgav ansøgningen om opholdstilladelse til ham i Sverige efter EU-retten tilbage i februar. Lige fra starten har vores sagsbehandler virket negativ og har igen og igen udskudt datoen for hvornår vi kunne få svar på vores ansøgning – i starten af august indkaldte hun os så til interview, og sagde at der ville gå tre-fire uger efter det før vi fik afgørelsen. Vi har ikke modtaget den endnu. Vi ringer til hende hele tiden og har oveni sendt et brev for at høre hvad der foregår, men hun er ikke til nogen hjælp overhovedet. Nu siger hun, at det er hendes intention at have en afgørelse til os før jul, men efter det her forløb er hendes intentioner ikke så meget værd for os.
Vi er begge to ved at blive sindssyge af at vente så længe, især min mand, så nu vil vi se på muligheden for at søge til Danmark. Efter Metock-dommen burde der ikke være noget problem i det, selvom han ikke har opholdstilladelse her i Sverige, vel?
Vi har boet sammen i Malmö i et år nu, og været gift siden januar, så det burde da også være nok til at kunne påvise et reelt samliv, eller hvad?
Er der nogen steder man kan få hjælp til at udfylde ansøgningen korrekt? Er der nogen herinde, der har gjort det og kan vejlede os? Vi er så udmattede af at kæmpe mod dem, der skulle have været ”the good guys” i det her, at det er svært at overskue at skulle kæmpe mod det danske system alene.
Og så et sidste spørgsmål: Hvis vi søger hos Udlændingeservice nu, bliver Migrationsverket så oplyst om det? For hvis de gør og afslutter deres sagsbehandling, har min mand jo ikke ret til at opholde sig her længere, og så er vi værre stillede end vi er nu...
Håber I kan hjælpe. På forhånd tak!
Vil søge til Danmark
-
IneKjølner
Tak for det skaanebo! Så vil vi prøve at søge, så får vi se hvordan det går.
Jeg har kigget længe på ansøgningsskemaet nu, men finder en del ting forvirrende. Når vi søger efter EU-reglerne, bortfalder tilknytningskravet så ikke? Under pkt. 8.A står der bare at de kun kan se bort fra tilknytningskravet, hvis man har været dansk statsborger i mere end 28 år, og det er lidt svært når jeg kun er 22.
Der er flere steder i skemaet som dette, hvor spørgsmålene ikke har noget at gøre med ansøgning efter EU-retten, og dog er det kun få steder, hvor de rent faktisk skriver, at det ikke vedrører de ansøgninger. Skal jeg bare vælge ikke at udfylde de felter, jeg ikke synes er relevante, eller skal jeg rent faktisk liste alle de gange jeg har været på ferie og alle de jobs jeg har haft?
Jeg har kigget længe på ansøgningsskemaet nu, men finder en del ting forvirrende. Når vi søger efter EU-reglerne, bortfalder tilknytningskravet så ikke? Under pkt. 8.A står der bare at de kun kan se bort fra tilknytningskravet, hvis man har været dansk statsborger i mere end 28 år, og det er lidt svært når jeg kun er 22.
Der er flere steder i skemaet som dette, hvor spørgsmålene ikke har noget at gøre med ansøgning efter EU-retten, og dog er det kun få steder, hvor de rent faktisk skriver, at det ikke vedrører de ansøgninger. Skal jeg bare vælge ikke at udfylde de felter, jeg ikke synes er relevante, eller skal jeg rent faktisk liste alle de gange jeg har været på ferie og alle de jobs jeg har haft?
-
IneKjølner
Ahaha! Nu fik du mig jo til at kigge bedre efter. Altid dumt at stille spørgsmål før man har læst det hele flere gange, men det troede jeg, jeg havde.
Det er det samme skema, men til gengæld skal man ikke udfylde det hele: "Hvis din ægtefælles ansøgning er omfattet af EU-retten, behøver du kun at udfylde pkt. 1, 2, 3, 5, 11 og 14 i dette skema samt bilag 2 og bilag 3 (kun hvis I ikke er gift/registrerede partnere) og bilag 4."
Så var det på plads. Tak for hjælpen
Det er det samme skema, men til gengæld skal man ikke udfylde det hele: "Hvis din ægtefælles ansøgning er omfattet af EU-retten, behøver du kun at udfylde pkt. 1, 2, 3, 5, 11 og 14 i dette skema samt bilag 2 og bilag 3 (kun hvis I ikke er gift/registrerede partnere) og bilag 4."
Så var det på plads. Tak for hjælpen