Må man køre i DK når under processueltophold?

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AmalieOmar

Må man køre i DK når under processueltophold?

Indlæg af AmalieOmar » 02.04.2017 20:35:55

Hej allesammen.

Jeg venter efter 3 måneder stadig på svar fra udlændingestyrelsen, så prøver nu herinde.

Jeg har været i kontakt med forskellige offentlige institutioner(politi, udlændingstyrelsen telefonikse ''rådgivning'', kommune og trafikstyrelsen) for at finde svar, jeg skal snart føde og vil gerne vide om jeg selv skal køre med veer til hospitalet eller min kæreste må side bar rettet!

Jeg henvendte mig først i til kommune samt politi, de sendte mig over til hinandens afdelinger :?
Til sidst foreslog en politi mand at jeg kontakte trafikstyrelsen.

De informerede at det kom an på min mands status i DK.'

1. Midlertidig ophold - så har man ret til at køre i DK.
2. Hans ophold bliver betragtet som sædvanlig bopæl (dvs. han ikke må køre før han har ombyttet ved kontrol prøve)

Jeg kontaktede derfor endnu engang kommunen, de informerede at de ikke vidste hvordan processuelt ophold defineres.

Derfor henviste de til udlændingestyrelsen.

Jeg kontaktede først US per tlf, men hende jeg snakkede med vidste ingen ting. Hun anbefalede mig at skrive. (Hvilket jeg gjorde for 3 måneder siden og venter stadig på svar :shock: )

Vi har stadig heller fået et brev om i var har modtaget processuelt ophold, men har fået at vide per mail at min mand har det.

Hilsen

De højgravide kastebold.

skaanebo

Re: Må man køre i DK når under processueltophold?

Indlæg af skaanebo » 02.04.2017 21:29:13

I behøver ikke at bekymre jer om kørsel. Så længe din ægtefælle ikke er folkeregistret i Danmark, regnes han for turist og må køre efter de regler, der gælder for turister.

shrestha

Indlæg af shrestha » 04.04.2017 11:43:51

Jeg har siddet med de selv samme spoergsmaal og i samme situation som dig og forgaeves soegt rundt paa diverse offentlige hjemmesider. Men det lyder godt at manden kan tage over naar baby er paa vej ;)

Men det kunne da godt blive noget rod hvis nu man bliver stoppet og politi/myndigheder ikke er klar over hvilken status man har naar man er paa processuelt ophold. Saa ville det vaere godt at have paa skrift.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.04.2017 12:07:19

Hvis man ikke er folkeregistreret, så bor man ikke i Danmark og er derfor underlagt de regler, der gælder for folk, som ikke bor fast i riget. Længere er den sådan set ikke.

shrestha

Indlæg af shrestha » 16.07.2017 09:10:42

Blot til orientering har min mand og jeg nu fået oplyst af Østjyllands politi at min mand ikke har lov til at køre i Danmark på et udenlandsk kørekort når han har processuelt ophold. Jeg prøvede med argumentet om at han jo ikke har ophold i Danmark men de virkede meget sikre i deres sag om at han nu, efter vi har afleveret ansøgning om familiesammenføring og han har fået processulet ophold, ikke længere lovligt kan køre i danmark. Det er så ærgerligt og igen endnu en forhindring i at man kan leve nogenlunde normalt imens man venter på svar. For jeg går ikke ud fra at han kan få lov at tage et dansk kørekort under processuelt ophold?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.07.2017 09:40:04

Man må køre i Danmark på et udenlandsk kørekort i op til 90 dage efter, man er registreret med fast bopæl. Herefter skal det ombyttes til et dansk. Jeg vil mene, at når man søger om familiesammenføring, så er man registreret med fast bopæl fra ansøgningsdatoen, uanset at ansøgningen først senere bliver godkendt. Sådan er det i hvert fald i andre sammenhænge herunder skattemæssigt.

https://www.borger.dk/transport-trafik- ... -koerekort

DortheM

Indlæg af DortheM » 16.07.2017 15:28:01

fundiver199 skrev:Sådan er det i hvert fald i andre sammenhænge herunder skattemæssigt.
Hvad mener du med skattemæssigt?
Bliver man registret hos skat når man er på processuelt ophold? Kan jeg få min mands fradrag mens han er på processuelt ophold?

DortheM

Indlæg af DortheM » 16.07.2017 15:46:19

På Københavns kommunes hjemmeside http://www.kk.dk/artikel/fra-udenlandsk ... 3%B8rekort står der under punktet "Så længe kan du køre på det udenlandske kørekort her i Danmark":
"Udenlandske kørekort er gyldige i 90 dage, efter at du er blevet registreret i cpr-registeret."

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.07.2017 17:33:17

Nej, man har ikke hverken i skattemæssig eller anden sammenhæng 'domicil' i DK, før man kan registreres i folkeregisteret, og det kan man først når man har fået opholdstilladelse (medmindre man er EU-borger eller har søgt opholdskort i hht EU-reglerne).

Du kan derfor godt nok HVIS din mand får opholdstilladelse få din mands uudnyttede fradrag fra den dag, han ankom til DK, men kun med tilbagevirkende kraft. Dvs. du kan anmode om at få det, så snart, men ikke før, han har fået opholdstilladelse og er registreret med cpr.nr.
mh
Rådgiver for ÆUG

DortheM

Indlæg af DortheM » 16.07.2017 20:06:23

Tak mh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.07.2017 06:51:37

For at vende tilbage til det med kørekort, så tager vejledningen på f.eks. Københavns Kommunes hjemmeside jo nok udgangspunkt i, at man bliver folkeregistreret straks efter sin ankomst til Danmark, hvis det er meningen, at man skal bo her. Processuelle ophold er jo en slags "undtagelse" og er næppe indtænkt i sådan noget som kørekortsregler eller vejledninger herom.

Hvis det skulle tages bogstaveligt, at man altid må køre i Danmark på et udenlandsk kørekort indtil 3 måneder efter, man er folkeregistreret, så kunne en illegal immigrant lovligt køre bil i Danmark på et udenlandsk kørekort, da han jo aldrig bliver folkeregistreret.

Sådan tror jeg ikke lige, man skal forvente, at det er. Om end politiet selvfølgelig, hvis de stopper ham, nok vil have andre og alvorlige ting at snakke med ham om, end at han ikke har fået ombyttet sit kørekort.

Så nej man må ikke køre bil i Danmark på et udenlandsk kørekort i 10 måneder, bare fordi man har søgt om familiesammenføring og venter på svar. Men man kan jo også bare køre ordentligt og lade være at blive stoppet, og hvis det sker alligevel, kan man forsøge at snakke sig ud af det. Og hvis det ikke går, så kan man betale sin bøde :wink:

Besvar