Hej ÆUG,
Min kone og jeg sidder og er ved at udfylde FA1 skemaet, og i pkt. 10. "Tilknytning til Danmark og andre lande", står der "Har du tidligere besøgt Danmark (inkl. dit evt. nuværende ophold i Danmark)?
Det har hun så op til flere gange, men der
Det har hun så op til flere gange, men der hvor vi bliver lidt nervøse er, at hun i én af perioderne har opholdt sig i et år på Working Holiday (den fulde periode) + processuelt ophold oveni hatten (da hun ansøgte om studieophold inden udløb). Det er en lille smule kompleks situation, som jeg vil prøve at beskrive nedenunder.
Working Holiday løb fra d. 26/04/15 til d. 24/04/16. Efter d. 24/04/16 var hun her på processuelt ophold ind d. 09/06/16, hvor sagen blev afgjort, og hun fik ny opholdstilladelse fra d. 22/07/16. Samtidig fik hun en udrejsedato sat til d. 27/06/16. D. 27/06 besluttede vi os så for at tage på en ferie uden for Schengen indtil d. 11/07/2016, hvor vi indrejse i DK igen og opholdte os med Schengen dagene indtil d. 22/07. Eftersom hun havde tre måneders Schengen visa efter den endte Working Holiday var dette ikke noget problem i forhold til hendes Schengen dage, men det gav alligevel bøvl og en tysk lufthavn, fordi de ikke helt forstod, hvorfor hun havde været her så lang tid (Working Holiday + processuelt ophold/Schengen dage), og da jeg talte med US var deres svar i forhold til legaliteten af denne manøvre også lidt forskellig, afhængig af hvem jeg talte med.
Min bekymring ligger i, hvad jeg skal skrive præcist i ansøgningen, da jeg er nervøs for, kompleksiteten af situationen kan få behandlingstiden/afgørelsen til at skride, hvis sagsbehandleren ikke helt fatter, hvad der er sket.
Så derfor: Fordi hun har været her så meget, er tilknytningskravet ikke noget problem, så kan vi nøjes med at skrive tidligere perioder på, inden hendes nuværende ophold (som egentlig har været konstant siden hun ankom på Working Holiday), eller kan vi skrive de perioder på, som hun har fået tildelt på papir (Working Holiday periode, studieophold periode etc.)? Eller bør vi skrive *alting* på, præcist som det står angivet med stempler i passet?
Spørgsmål vedr. FA1 tilknytning til DK og andre lande
-
Left4Cookies
Re: Spørgsmål vedr. FA1 tilknytning til DK og andre lande
Hvis man skrive det hele på så er man sikker på at de har fået alle oplysningerne.