Syg - ressourceforløbsydelse- kompensation til arbejdsgiver

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mose

Syg - ressourceforløbsydelse- kompensation til arbejdsgiver

Indlæg af Mose » 09.02.2017 10:18:03

Hej
Jeg har været så heldig flere gange at modtage god respons med input og gode svar herinde, så nu prøver jeg igen.

Jeg er kommet i klemme idet, jeg er blevet langtidssygemeldt og fyrret. Jeg har en lang opsigelse, så jeg har løn indtil efter sommerferien. Nu snakker sagsbehandleren om, at de ikke vil forlænge mine sygedagpenge, da jeg ikke har udsigter til at blive rask og i stand til at varetage min nuværende jobfunktion. Så længe jeg stadig får løn, tænker jeg ikke, det er et problem for mig, men.. jeg må jo ikke tage imod ressourceforløbsydelsen, da min mand kommer fra Afrika.

Hvis kommunen stopper sygedagpengene og tildeler mig ressourceforløbsydelse, som min arbejdsgiver modtager som refusion istedet for den løn, han udbetaler til mig, har jeg så ikke rent teknisk modtaget en ydelse, der kan sende min mand ud af landet?

Er jeg i den situation ikke nødt til at nægte at tage imod refusionen til min arbejdsgiver og så sige, det er hans problem?

vh

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Syg - ressourceforløbsydelse- kompensation til arbejdsgiver

Indlæg af mh1 » 09.02.2017 17:01:54

Den er for ny til at fremgå af det vejledende notat om 'forbudte ydelser' som er fra 2010, så jeg kan ikke sige dig det med sikkerhed.

Den er ikke specifikt nævnt som en ydelse der forhindrer at man kan få forlænget, men den er nævnt som en ydelse, der 'står i vejen for' at få permanent opholdstilladelse, hvis det er udlændingen som SELV har fået den. Det kan man dog ikke lægge for meget i, da US er sene til at få opdateret deres oplysninger.

Andre forhold, som dit helbred, hvor længe I har været gift og boet i DK, om I har fælles, mindreårige børn, eller du har særbørn mm. har også betydning for, om en ydelse kan betyde at han får inddraget eller nægtet forlængelse af en midlertidig opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mose

Re: Syg - ressourceforløbsydelse- kompensation til arbejdsgiver

Indlæg af Mose » 13.02.2017 12:13:26

Tak mh
Som jeg læser dit svar er det "better safe than sorry"

vh

Besvar