Hejsa ÆUG,
Jeg står over for at skulle søge om ægtefællesammenføring med min kommende sydkoreanske kone, og har et spørgsmål angående hvis hun skulle studere her i Danmark efter opnået opholdstilladelse på baggrund af ægtefællesammenføring, og hvad det betyder i forhold til egenbetaling på en videregående uddannelse.
Spørgsmålet lyder på, om ægtefællesammenføring er det samme som familiesammenføring? For jeg ved at Danmarks Tekniske Universitet, hvor jeg selv er fra, ikke kræver egenbetaling hvis den udenlandske studerende har en opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring. Vil hun have det, hvis vi er ægtefællesammenført?
Ægtefællesammenføring/familiesammenføring og uddannelse
-
Left4Cookies
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Ægtefællesammenføring/familiesammenføring og uddannelse
Svaret er ja, for familiesammenføring dækker samlet over ægtefælle og eventuelle børn.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
-
Left4Cookies
Okay, tak for svar, det var også nogenlunde det jeg tænkte, men blev lidt forvirret af de forskellige beskrivelser på nyidanmark.dk af de mange måder, man kan opnå familiesammenføring på.Kim P. Nyberg skrev:Svaret er ja, for familiesammenføring dækker samlet over ægtefælle og eventuelle børn.
Der kan eventuelt også være mulighed for at modtage SU. Noget med at man skal søge om at blive sidestillet med danske statsborgere (og det er der så forskellige muligheder for alt efter hvilket grundlag udlændingen har for at være i Danmark).
http://www.su.dk/su/udenlandsk-statsborger/
Mangler jeg at få sat mig mere ind i.
http://www.su.dk/su/udenlandsk-statsborger/
Mangler jeg at få sat mig mere ind i.
-
Left4Cookies
Tak for info. Ja, jeg havde også fundet den tidligere, og selvom kravet (hvis vi søger under reglerne med at være gift med en dansk statsborger) for to års ophold sammen er nået, når vi desværre nok ikke at være gift i to år, før det bliver relevant. Det kan det dog selvfølgelig muligvis blive for noget af uddannelsen, men ikke fra uddannelsens start dog.