Hejsa.
Jeg har haft ringet til us idag for at höre hvor lang tids opholdstilladelse de giver hvis man benytter sig af eu-reglerne. Jeg forklarede vores situation og medarbejderen jeg talte med sagde at de först gav 2 aar og derefter 3 aar og saa put????? Har bare læst herinde at det var 5 aar, hvilket i mit hoved ogsaa lyder mest logisk, eftersom det ogsaa var eu-reglerne vi sögte under da vi flyttede til Sverige. Kan det passe at der er forskel. Medarbejderen sagde dog ogsaa at hun ikk var helt sikker. Hvordan pokker finder jeg ud af det korrekte svar hvis de ikk engang kan svare paa det ved us????
Forvirret efter at have talt med us idag
PUT er et svensk begreb (permanent uppehållstillstånd), på dansk bruger myndighederne vist ikke en tilsvarende forkortelse, men kalder det blot permanent opholdstilladelse.
Og der er sikkert ikke så mange, der har gjort brug af EU-reglerne i Danmark endnu, ligesom der har været stor udskiftning i Udlændingeservices personale, men du kan jo altid bede om at få et skriftligt svar eller tale med en chef, der må formodes at have bedre styr på reglerne.
Uanset om det er 2 år, dernæst 3 år og så permanent, eller 5 år og så permanent, er det jo rettighederne, det handler om, og ikke en administrativ ting, som et opholdsbevis, der automatisk fornyes, hvis de oprindelige forhold stadig er de samme, som da kortet blev udstedt. Om I får 2 år eller 5 år burde jo ikke gøre nogen forskel. Rettighederne er de samme.
EU-reglerne er de samme i alle EU/EØS-lande, men der kan være forskellige fortolkninger af reglerne landene imellem, ligesom der kan være forskellig praksis for, hvordan opholdskort udstedes og for hvor længe ad gangen.
Og der er sikkert ikke så mange, der har gjort brug af EU-reglerne i Danmark endnu, ligesom der har været stor udskiftning i Udlændingeservices personale, men du kan jo altid bede om at få et skriftligt svar eller tale med en chef, der må formodes at have bedre styr på reglerne.
Uanset om det er 2 år, dernæst 3 år og så permanent, eller 5 år og så permanent, er det jo rettighederne, det handler om, og ikke en administrativ ting, som et opholdsbevis, der automatisk fornyes, hvis de oprindelige forhold stadig er de samme, som da kortet blev udstedt. Om I får 2 år eller 5 år burde jo ikke gøre nogen forskel. Rettighederne er de samme.
EU-reglerne er de samme i alle EU/EØS-lande, men der kan være forskellige fortolkninger af reglerne landene imellem, ligesom der kan være forskellig praksis for, hvordan opholdskort udstedes og for hvor længe ad gangen.
Hej Skaanebo
Tusind tak for dit svar. Det eneste der kan bekymre mig er hvilke ting vi skal opfylde for at for opholdstilladelsen forlænget efter de förste 2 aar? Ved det lyder underligt, men vi ved hvad vi har nu her i Sverige....men vi ved ikk hvad vi faar i dk. Vi har snart boet her i Sverige i 1 aar, det ville være saa ærgeligt hvis det hele stoppede brat efter 2 aar i dk, hvis der er nogle krav som skal opfyldes og som vi ikk kan opfylde. Haaber du forstaar hvad jeg mener. Men som vi ogsaa tænkte da vi sögte til SE, at saa længe vi er ærlige med tingene saa kan det vel ikk gaa helt galt 
Det vigtigste, når man gør brug af EU-reglerne, er jo, at man skal være selvforsørgende.
Hvis man overvejer at flytte til Danmark efter at have boet i Sverige, skal man jo også gøre op med sig selv, om man er parat til at begynde forfra i systemet. Det tager trods alt 5 år, før man får en permanent opholdstilladelse i Danmark, og yderligere 2-4 år, før man kan blive dansk statsborger, hvis man ellers består diverse eksamener i dansk sprog og samfund.
Det skal jo holdes op imod, at din ægtefælle kan få svensk statsborgerskab om blot 4 år (når I allerede har boet i Sverige i et år), og som svensker frit kan bosætte sig i Danmark, hvis I skulle få lyst til det senere.
Hvis man overvejer at flytte til Danmark efter at have boet i Sverige, skal man jo også gøre op med sig selv, om man er parat til at begynde forfra i systemet. Det tager trods alt 5 år, før man får en permanent opholdstilladelse i Danmark, og yderligere 2-4 år, før man kan blive dansk statsborger, hvis man ellers består diverse eksamener i dansk sprog og samfund.
Det skal jo holdes op imod, at din ægtefælle kan få svensk statsborgerskab om blot 4 år (når I allerede har boet i Sverige i et år), og som svensker frit kan bosætte sig i Danmark, hvis I skulle få lyst til det senere.
Hej
Ja du har fuldstændig ret. Det er ogsaa derfor vi overvejer det meget. Og efterhaanden er vi egentlig faldet meget godt til her i Sverige. Men nu maa vi se. Min mand skal först afslutte sin SFİ og saa maa vi se.