Kære Skaanebo!!!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

sara-ammad

Indlæg af sara-ammad » 26.10.2008 15:39:52

skaanebo skrev:Ja, hvis I har gjort brug af Sveriges nationale regler for familiesammenføring kan I søge kommunen om det, som hedder introduktionsersättning, der svarer til starthjælp i Danmark, men er på niveau med försörjningsstöd (kontanthjælp).

Hvor i Sverige bor i? I Malmö henvender man sig til Invandrarservice på Kronprinsen og aftaler en tid med en sagsbehandler, hvor I skal medbringe alle jeres økonomiske papirer

Du kan selv gøre en foreløbig beregning af, hvorvidt der er noget at hente fra det offentlige, ved at indtaste jeres indkomster og udgifter i dette skema

http://app.socialstyrelsen.se/sacalc/DefaultJS.aspx
Hejsan...
Mange tak for hjälpen det er dejligt med hjälpsomme medmennesker:)

Vi bor i västerås og har boet her siden 2år.. min mand kom hertil via EUreglerne og vi har netop ändret dette til de svenske nationelleregler..

har overvejet at skifte om til svensk pas nu hvor jeg har boet her i 2år men ved ikke hvilke fordele/ulemper dette har, er det noget du er bekendt med?

tak for skemaet har brugt det og det ser ud til at vi kan modtage en del, hvilket så sandelig vil lettet hverdagen:)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.10.2008 21:01:44

Nu bliver jeg lidt nysgerrig, hvordan har I kunnet ændre en opholdstilladelse fra EU-regler til nationale svenske regler? Tidligere kunne man ændre fra det ene regelsæt til det andet, hvis det var sådan, at danskeren blev svensk statsborger, og grundlaget for EU-opholdsbeviset således havde ændret sig, men dette blev grangiveligt ændret for et par år siden, så et EU-opholdsbevis ikke kunne ændres, heller ikke selv om den danske part blev svensk statsborger. Så derfor er jeg lidt forundret over, at du skriver, at I har formået at ændre en opholdstilladelse fra at have været under EU-regler til at være under de nationale svenske regler...

Ang. fordele og ulemper ved at skifte statsborgerskab fra svensk til dansk... Tja, tidligere var det jo sådan, at der var en del danskere som skiftede til at blive svenskere, alene fordi de dermed kunne gøre brug af EU-reglerne i Danmark - det var indtil forrige måned, hvor danske myndigheder krævede, at man som dansker skulle have arbejdet i Sverige, hvis man ville gøre brug af EU-reglerne i Danmark, men nu er de regler jo ændret, så der er ingen grund til at skifte statsborgerskab til svensk for at få lov til at bo i Danmark. Eneste grund, som jeg ser det, er derfor, at I reelt har tænkt jer at blive boende i Sverige, og som svensker får du jo fx stemmeret til Riksdagen. Ulemper kunne være, at du ikke må eje sommerhus i Danmark som svensker (man kan dog søge om dispensation, hvis man har særlig tilknytning til Danmark)

Når din mand allerede har boet i Sverige i 2 år, er det dog ikke introduktionsersättning, I skal søge hos kommunen, men försörjningsstöd - introduktionsersättning er beregnet for nysankomne indvandrere, og det er man ikke, når man har boet i Sverige i 2 år allerede. Men økonomisk er det altså det samme, dog er der også en række krav knyttet til den økonomiske hjælp - fx at man skal være aktiv jobsøgende eller deltage i kommunale tilbud, der skal hjælpe en med at blive selvforsørgende.

sara-ammad

Indlæg af sara-ammad » 26.10.2008 21:16:05

altså vores beslutsfattere skrev således: migrationsverket beslutter att- bevilje dig (min mand) uppehåls och arbedstillstånd.

Hun skriver videre at normalt skal man beviljes dette tillstand för man indrejser i landet (sverige) og at det kun er undtagelsesvis at man accepter at tildele et sådan tilstand efter indrejse i landet..

Jeg tror at det beror på at vi har en fälles baby for det har jo för i div. medier omtales som "ömmande omständigheter" så tror personlig at det er derfor.. Han skal så bo her yderligere 2år för han kan beviljes permanent uppehållstillstånd.

Får at kort vende tilbage til det med försörjningsstöd er det så muligt at vi modtager dettte og så om 2år söger om permanent uppehållstillstånd.. jeg mener kan det efter din mening give os problemer?

Takk på forhånd

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.10.2008 10:07:06

Når man tildeles PUT, handler det alene om, at grundlaget for den oprindelige opholdstillladelse stadig er til stede - dvs, man ser på, at jeres forhold stadig holder, og at man ikke har begået noget kriminelt

Men det er jo altså ikke kriminelt at have modtaget bistandshjælp, så det burde ikke have nogen som helst betydning

sara-ammad

Indlæg af sara-ammad » 29.10.2008 17:10:29

haha nej det er vist ikke kriminelt :)

Mange tak for dine svar.:)

Besvar