Studie & permanent opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Voresliv

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 03.12.2016 15:30:53

Lige en gang for alle, og ALLE for en - i grove træk! (er ved at blive skeptisk over, hvad jeg skal foretage mig...)

1) Jeg søger om optagelse i start februar - får svar om optagelse senest 30 juli. Jeg går stærkt ud fra og blive optaget, da jeg opfylder adgangskravet osv.

2) Udannelsestedet starter selve ansøgningen op mht. studieopholdstilladelse - jeg afslutter min del, kvitterer og dokumenterer for alt og sender videre ind til SIRI på Nyidanmark, hvor der betales gebyr mv.

3) Udannelsen starter 1 september og har inden da forhåbentligt modtaget opholdstilladelsen

4) Jeg skal også indsende ansøgning for mit barn - skal dette gøres samtidigt eller efter? Jeg ser da helst vi modtager samtidigt

5) Udannelsen tager 3,5 år, hvor jeg efterledes har 6 fulde mdr. til at finde et arbejde.

6) Jeg finder et arbejde, som jeg er uddannet til, og med en OK løn og en arbejdskontrakt. Kan se deres beløbsgrænse nu er 400.000 kr. "min" løn ligger mellem 30.000-35.000, så det ligger jo liiiiige op til grænsen. Kan være jeg er heldig om 4 år. Jeg er MEGA bange for, at jeg ikke lever op til det efter uddannelse, da det kan ske de hæver grænsen igen.

7) Der gives en "fast" opholds-og arbejdstilladelse på 4 år (kan se, de skriver, at hvis man er ansat på ubestemt tid/kontrakt gives der for 4 år.

8) Jeg er eks.vis fortsat i det samme arbejde i den samme kommune, jobcenter el. lign, i 4 år. MIT SPG. ER NU: Er det fuldkommen korrekt at jeg sammenlagt da, har boet i Danmark i 8 år (4 års studie samt 4 års fuldtidsarbejde hos den samme arbejdsgiver), og kan der indgive en ansøgning om PERMANENT OPHOLDSTILLADELSE?! (hvis reglerne fortsat er som de er nu mht antal år i Danmark, samt 3,5 års fuldstidsarbejde (uden nogle offentlige ydelser)) ?????

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.12.2016 21:11:09

Det er fint nok at planlægge, men som du jo ved ændres reglerne nærmest hveranden dag, så det er svært, for ikke at sige umuligt, at fortælle dig hvad du kan gøre nu, som vil sikre dig at din fremtidsplan kan holde 100%.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 06.12.2016 01:04:23

Det har du 100% ret i Mh, men det er rart at danne sig et billede af, hvordan tingene fungerer (hvis reglerne fortsat ER, som de er til den tid).

MEN, noget skal jo sættes igang, og den eneste udvej er jo gennem studie. Lever jeg ikke op til selve beløbsordningen efter endt uddannelse, tager jeg helt klart en kandidat, hvor jeg herefter med garanti vil.

Mit spørgsmål er, 1) jeg til start får en studieopholdstilladelse med varighed i 4 år, og efterledes eks.vis lever op til beløbsordningen efter endt uddannelse og får derefter NY opholdstilladelse for 4 år igen, så vil det sige, at jeg har boet i Danmark på det tidspunkt i 8 år, som er kravet, samt arbejdet i 3,5 år, som er kravet - vil det sige at jeg kan få permanent/tidsubegrænset efterledes? Altså årene skal ikke tælles 'forfra', fordi jeg ændrer opholdsgrundlag. Jeg går jo fra studieopholdstilladelse, til en opholds- og arbejdstilladelse efter Fast Track/ eller Beløbsordningen (lønningsordningen).

Et underspørgsmål, er, 2) at jeg er lidt forvirret mht. medfølgende barn. Der står på Nyidanmark, (citerer ikke direkte), at man kan når man HAR fået opholdstilladelse få opholdstilladelse til et medfølgende barn få baggrund af den studerende (mig). Vil dette sige, at jeg dermed først kan søge til mit barn EFTER, jeg selv har modtaget mit opholdskort? Er lidt skeptisk, for da barnet rejser med mig, er vi visumfrie og benytter os af de 90 dage, hvor jeg indgiver selve ansøgningen i Danmark, da vi er der under 'lovligt ophold'. De KAN tage 2 mdr. om at behandle selve ansøgningen, og lad os antage at vi indrejser 1. august, jeg starter på mit studie 1. september, har inden da modtaget (forhåbenligt!) mit opholdskort, kan jeg så godt indgive ansøgning til mit barn efter 2 mdrs. opholds, for vi har jo reelt 1 mdr. tilbage af 'lovligt ophold'. Ansøgningen foretages online, kan jeg se, men hvad med biometri? Kan simpelthen ikke lige fange den.

En lille sidste ting, 3), de 72.000 som jeg skal stille til rådighed for mit barn, ser jeg helst skal ligge på en dansk konto, og ikke udenlandsk. Jeg kan dog først oprette en dansk konto efter jeg har modtaget CPR og blevet registreret, så det giver måske sig selv, at jeg rent faktisk kan sende ansøgningen ind for mit barn EFTER jeg selv har modtaget opholdskort eller er jeg helt galt på den? Man tænker jo altid det værreste, alle de historier/nyheder om børn der bliver "taget fra" moderen osv., for mit barn skal bestemt med mig, så derfor er jeg lidt skeptisk over at indgive efterledes. Er mest tryg ved at ingive samtidigt med min egen, selvom det er 2 ansøgninger..

Mvh...

govindudu

Indlæg af govindudu » 06.12.2016 09:54:16

Denmark student visa process is very clearly explained on nyidanmark website. If you go through all related topics everything is clearly explained. The problem is your plan for permenant residence. Nobody knows what happens after 8 yrs. If everything goes good then you may end up having permenant residence or it will be too difficult. As i can say that your focus should be getting a good degree which is usefull for you anywhere in the world to work not eyeing PR. Why i am saying this because visas, pr and all these things are not guaranteed.education is the one stays permenant.with all your posts what i can see is your focus is more on PR and all these things.well from 8 yrs from now will be sky of changes, planning immigration to denmark after 8-10 yrs will be purely waste of energy. You don't have any previleges as a former resident, you have to go through tidious process for years like all people do here.

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 07.12.2016 09:16:35

Jeg mener bestemt også, at jeg er helt inde i selve processen for ansøgningen for studieopholdstilladelse, men jeg kan ikke se, om man kan søge for medfølgende familiemedlem (barn) samtidigt man indsender sin egen ansøgning, eller om det skal ske efterledes. Derfor kunne det være lækkert, hvis der sad andre kloge hoveder med bud om dette, eller evt selv har været under studieopholdstilladelse.

Jeg mener da klart, at jeg efter endt uddannelse kommer til at stå med flere muligheder end jeg står med nu. Kommer jeg ikke til at leve op til selve beløbsordningen, så er der jo altid en kandidat, som jeg kan tage videre...

Der står heller ej specifik hvads ens f.eks. ægtefælle må, mener nemlig Mh skrev et sted, at han var berettiget til fuldtidsarbejde, hvilket gøre det hellere mere behageligt. Vi skal ikke være adskilt og at han hver weekend skal rejse til Danmark, og derimod kan han også bidrage økonomisk.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.12.2016 17:25:06

Der står klart på nyidanmark, at man kan få sin familie med når man HAR opholdstilladelse som studerende på en videregående uddannelse. Så den skal altså være på plads, før du kan søge til din datter.

OG der står: "Medfølgende familiemedlemmer til en udenlandsk studerende på en videregående uddannelse eller på en ph.d.-uddannelse behøver ikke ansøge om en arbejdstilladelse, da opholdstilladelsen giver ret til at arbejde eller studere under opholdet i Danmark."

Den medfølgende ægtefælles tilladelse gælder også i de seks måneder, man har til at søge job efter endt uddannelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 09.12.2016 11:49:03

Igen, tusind tak Mh..

Det har jeg godt læst, men synes ikke det specifik beskriver, hvad ens ægtefælle har ret til, udover: ...."behøver ikke ansøge om en arbejdstilladelse, da opholdstilladelsen giver ret til at arbejde eller studere under opholdet i Danmark." Hvor meget må min mand arbejde, og endda det med studere, er det gratis for ham osv. osv...

Ja, den har jeg fået ridset op nu, at jeg skal have opholdstilladelsen på plads til mig selv, inden jeg søger til mit barn.

De skriver, at deres behandlingstid på 'studiesager' er 2 mdr. (min ansøgning), og så har vi jo reelt 1 mdr. tilbage af 'lovligt' ophold (er visumfri jo) - mit spørgsmål lyder flg.: jeg får opholdstilladelse lad os antage ca. 1,5 mdr. efter vores indrejse/efter ansøgningen er sendt til SIRI, og vi har 1,5 mdr. tilbage af 'lovligt' ophold, er det helt okay at indsende ansøgningen der til mit barn, og den vil ikke blive afvist fordi der "kun" er 1,5 mdr. tilbage af 'lovligt' ophold og de skal have 2 mdr. til at behandle ansøgningen???

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.12.2016 17:05:24

Din ægtefælle må arbejde fuld- eller deltid, men kan ikke uden videre få lov at studere gratis, ligesom du jo heller ikke selv kan. Din (og dermed hans) opholdstilladelse er (isoleret set) en tidsbegrænset UDEN mulighed for varigt ophold i DK.

Man kan kun studere gratis, hvis man har en o.t. som kan gøres permanent eller er permanent.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 14.12.2016 15:02:19

Det er måske lidt "misvisende", da der jo ikke står hverken om det er betalt studie eller ganske gratis.

Ganske korrekt forstået, at vi ikke kan få permanent opholdstilladelse med studieopholdstilladelse, men vi kan efterledes mht. en opholdstilladelse (arbejde osv. mht ordningen) få efter jeg eks. har arbejdet i 4 hele år. Der har jeg jo boet i 8 år i Danmark, samt arbejdet 3,5. Er dette ikke korrekt forstået? Mine studieår tæller jo med, ikke sandt?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.12.2016 21:40:37

nyidanmark oplyser om opholdsreglerne, de er ikke en studievejledning, så man må selv tjekke studiestedernes regler og SU-reglerne de relevante steder. Hvis du skal bruge en madopskrift kan du jo heller ikke finde den i en bog om cykelreparation, vel?

De gældende regler for permanent ophold som andet end familiesammenført finder du her:
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... ophold.htm

Da der kun står 'lovligt ophold' må det betyde at alt lovligt ophold kan tælles med.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 15.12.2016 10:51:50

Klart. :)

Det er da vildt som de ændre reglerne, nu er selve beløbsordningen hævet til 408.000 kr. Nå, det er da meget umuligt at sige, hvordan ens fremtid kommer til at 'se ud'. Dog er det godt, at jeg kan videruddanne mig og/eller, hvis mit land blev medlem af EU, så var alt MEGET nemmere.

Hvordan fungere det så, hvis landet blev medlem af EU? Så ved jeg at jeg er ligestillet med alle EU borgere og har fri bevægelighed samt samme rettigheder, men men hensyn til selve permanent opholdstilladelse i Danmark?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.12.2016 15:31:40

Hvis dit statsborgerland blive EU-land, vil du få permanent ophold efter 5 års lovligt ophold. Jeg vil dog gå ud fra at der tælles fra datoen for dit lands indtræden i EU, og ikke fra dit faktiske, lovlige opholds begyndelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 26.12.2016 08:28:15

Skidt pyt, en situation ser bare en milion gange lysere ud, hvis de kommer i EU.

Jeg kommer tænke på noget, om det er lovligt at få arbejde i Tyskland (nede mod grænsen, for der er jo mange der snakker dansk dernede), f.eks., hvis man har afsluttet en uddannelse i Danmark?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.12.2016 13:23:18

Hvis du bliver EU-borger, så ja. Men ikke, hvis du blot har opholdstilladelse som ikke-EU-borger. Så skal du søge arbejdstilladelse. Jeg ved ikke, hvor svært det er at få i Tyskland.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 04.01.2017 09:48:34

Det er da godt nok kringlet, men jeg skal bare igang, så kommer det hele af sig selv.. Step by step, som loven siger ;)

Besvar