Bosætning Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kpdk

Bosætning Tyskland

Indlæg af kpdk » 22.10.2008 09:02:54

Jeg er gift med en udlænding der har fået 2 års opholdstilladelse i Dk,vi overvejer om det kunne være en fordel at tage til Tyskland og søge næste gang så vi får for 5 år istedet..

men hvordan gør man , og kan man det , idet hun jo pt har lovligt ophold i Dk..

Tanken var at vi ville flytte til Flensborg ,bibeholde mit arbejde i Dk ..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.10.2008 09:24:30

Det er vel ikke al flyttebesværet værd, hvis din ægtefælle allerede har en opholdstilladelse i DK!? At være under de nationale danske regler har jo også en række fordele

kpdk

Indlæg af kpdk » 27.10.2008 13:56:19

takker for en besvarelse :D ,måske ikke lige det konstruktive svar jeg håbede på :wink:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.10.2008 14:50:25

Næ, men du må jo forklare lidt mere om baggrunden for, at det skulle være værd at flytte til Tyskland og retur, når din ægtefælle allerede har en opholdstilladelse i Danmark - det virker jo til at være en helt unødig øvelse.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.10.2008 17:47:35

P.S. Den eneste grund, jeg kan tænke, hvorfor det skulle være værd at flytte frem og tilbage mellem Tyskland og Danmark, når din ægtefælle allerede har en opholdstilladelse i Danmark efter de nationale regler, ville være, hvis du var dødeligt syg og ønskede at sikre, at din ægtefælle ville kunne blive i Danmark efter din død. I det tilfælde giver EU-reglerne nemlig din ægtefælle lov til at blive boende i modsætning til de nationale danske regler

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.10.2008 21:41:42

skaanebo skrev:Det er vel ikke al flyttebesværet værd, hvis din ægtefælle allerede har en opholdstilladelse i DK!? At være under de nationale danske regler har jo også en række fordele
Der er kun èn eneste fordel ved at være under de danske regler, og det er, at den udenlandske ægtefælle har ret til SU, også selvom den danske ægtefælle ikke er på arbejdsmarkedet. F.eks. fordi han/hun selv er studerende. Par, hvor begge skal studere, kan derfor med fordel søge efter de danske regler, selvom dette nok sjældent kan lade sig gøre, idet studerende jo netop typisk er dem, som bliver ramt af 24-års reglen.

Alle andre kan derimod med stor fordel søge efter EU-reglerne og slippe for både boligkrav, bankgaranti og kommende indvandringsprøve, få 5 års opholdstilladelse i stedet for 2, og opnå en langt bedre sikkerhed for den udenlandske ægtefælle i tilfælde af dødsfald eller skilsmisse.

Omvendt har Skaanebo ret i, at når man først ER etableret i Danmark, så er det lovligt meget besvær at skulle igennem 2 x flytning blot for at slippe for de ulemper, som der er ved at være under de danske regler.

Det ville jeg nok ikke personligt gide, men i princippet er det vel muligt at gøre det. Det vil dog i givet fald kræve, at man udvandrer så grundigt, at den udenlandske ægtefælle mister sin opholdstilladelse i Danmark. Med andre ord skal begge parter framelde sig det danske folkeregister, og i praksis bliver man vel derfor også nødt til at søge om en opholdstilladelse i Tyskland eller hvor, man nu flytter til.

Jeg ville godt nok ikke gide alt det besvær, hvis jeg allerede var etableret i Danmark.

Besvar