Hej !
Jeg er en mand der er gift med en fra Brasilien, hun er også Spansk statsborger og vi fik en datter efter vi var blevet gift.
Nu snakker hun om at ville flytte tilbage til Spanien og tage vores datter med, men vores datter har pt kun Dansk statsborgerskab.
Kan hun sådan uden vider tage hende med ? og hvis ja, bliver min datter Spansk statsborger uden min underskrift ?
Er der noget jeg kan gøre for at min 1 års datter ikke bliver taget med ?
Mvh
skor1970
Nogle der kan hjælpe mig
Re: Nogle der kan hjælpe mig
Hun må slet ikke tage din datter med til udlandet uden din samtykke, det er Børne bortførelse . Du kan henvende dig til statsforvaltningen og sige du er bekymret for at dit barn bliver taget med til udlandet.
Tak for svar og hjælp
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
I har fælles forældremyndighed, og ingen af jer kan tage barnet med til udlandet uden den andens samtykke. Det gælder uanset barnets statsborgerskab.
Det kan imidlertid være vanskeligt at forhindre at din ægtefælle tager din datter med ud af landet, idet hun jo fx blot kan tage til Spanien med bus, tog eller bil, og i sydgående retning næppe skal vise pas ved nogen af de grænser, hun skal krydse. Da du frygter det, skal du følge dette:
"Er dit barn blevet bortført til udlandet, eller frygter du, at dette vil kunne ske, og har du brug for akut hjælp skal du kontakte politiet på telefon 114. Står du ikke i en akut situation, kan du uanset hvilket land dit barn er bortført til, henvende dig til Koordinationsenheden for Børnebortførelser. Koordinationsenheden ligger i Social- og Indenrigsministeriet og kan kontaktes på tlf. 40 50 50 26."
http://um.dk/da/rejse-og-ophold/hvis-uh ... tfoerelser
I øvrigt: Hvis et barn har en brasiliansk forælder, får det brasiliansk statsborgerskab, uanset hvor det er født, når blot det bliver registreret hos den brasilianske ambassade/ i Brasilien, hvilket kan ske på et hvilket som helst senere tidspunkt.
Hvis et barn har en spansk forælder, gælder det samme. OG hvis det har en dansk forælder.
Dit barn er født med 3 statsborgerskaber.
Det kan imidlertid være vanskeligt at forhindre at din ægtefælle tager din datter med ud af landet, idet hun jo fx blot kan tage til Spanien med bus, tog eller bil, og i sydgående retning næppe skal vise pas ved nogen af de grænser, hun skal krydse. Da du frygter det, skal du følge dette:
"Er dit barn blevet bortført til udlandet, eller frygter du, at dette vil kunne ske, og har du brug for akut hjælp skal du kontakte politiet på telefon 114. Står du ikke i en akut situation, kan du uanset hvilket land dit barn er bortført til, henvende dig til Koordinationsenheden for Børnebortførelser. Koordinationsenheden ligger i Social- og Indenrigsministeriet og kan kontaktes på tlf. 40 50 50 26."
http://um.dk/da/rejse-og-ophold/hvis-uh ... tfoerelser
I øvrigt: Hvis et barn har en brasiliansk forælder, får det brasiliansk statsborgerskab, uanset hvor det er født, når blot det bliver registreret hos den brasilianske ambassade/ i Brasilien, hvilket kan ske på et hvilket som helst senere tidspunkt.
Hvis et barn har en spansk forælder, gælder det samme. OG hvis det har en dansk forælder.
Dit barn er født med 3 statsborgerskaber.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Min kone er fra Brasilien, men jeg er Dansk. Men da vi skulle have nyt pas til Konen, tilbød de at vi kunne reg. det, men jeg skulle også skrive under på det. Dog valgt vi at vente..