Hej allesammen. Jeg har en forlovet fra Argentina. Vi bor sammen i Danmark, og hun befinder sig her i landet på et såkaldt Working Holiday-visum. Dette giver hende opholdstilladelse i Danmark frem til juli 2017. Vi vil begge gerne have, at hun bliver i Danmark, og derfor ar vi snakket om at ansøge om familiesammenføring. Til det har jeg et enkelt spørgsmål.
Min forlovedes WH-visum udløber præcist den 12. juli 2017. Men hvis vi sender en ansøgning om familiesammenføring afsted i f.eks. april, og vi først får svar engang i september, da der kan ske at gå op til fem måneder, før man får svar tilbage, er det så sandt at hun kan blive i landet, indtil der er truffet en afgørelse? Altså at hun kan blive i landet på et såkaldt processuelt ophold?
Venlig hilsen Kasper og Maiu.
Processuelt ophold
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Processuelt ophold
Har I på beviselig måde boet sammen i mindst 18 mdr.? Det kan være hvorsomhelst, også fordelt mellem to eller flere lande, endog også uden egentlig bosættelse, nemlig en langsom jordomrejse af ca. 18 mdr.s varighed.
Det skal i hvert fald være opfyldt, for at der er chance for at få godkendt fs, hvis I ikke vil gifte jer (i så fald er der ingen krav til hvor længe I har boet sammen).
Hvis man opfylder div. krav, kan man med nogenlunde sikkerhed forvente at få processuelt ophold, MEN i den tid må man ikke arbejde, har ikke længere gyldig sygesikring, og skal i det store og hele blot trille tommelfingre. De 5 mdr. er kun, hvis man har en 'ikke-kompliceret sag', og der skal ikke meget til før en sag bliver kompliceret og kan vare op til et år.
Det skal i hvert fald være opfyldt, for at der er chance for at få godkendt fs, hvis I ikke vil gifte jer (i så fald er der ingen krav til hvor længe I har boet sammen).
Hvis man opfylder div. krav, kan man med nogenlunde sikkerhed forvente at få processuelt ophold, MEN i den tid må man ikke arbejde, har ikke længere gyldig sygesikring, og skal i det store og hele blot trille tommelfingre. De 5 mdr. er kun, hvis man har en 'ikke-kompliceret sag', og der skal ikke meget til før en sag bliver kompliceret og kan vare op til et år.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ja, vi planlægger at blive gift, inden hendes nuværende WH-visum udløber. Vi håber ikke, at det bliver en kompliceret sag. Jeg opfylder alle betingelser, hun opfylder også sine betingelser, så vidt vi kan se (Hun har besøgt Danmark minimum en gang ved allerede at være her på et gyldigt visum), vi er begge over 24 år, vi har som par større tilknytning til Danmark end Argentina (jeg har boet her hele mit liv, og hun vil have boet her i et år til juli næste år, jeg har aldrig været i Argentina før, hun har ingen børn i Argentina), hun har arbejde her i øjeblikket, hun er i gang med at lære dansk på et lærdansk-kursus, osv...
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Jo før, jo bedre - selv når I er blevet gift vil et processuelt ophold som nævnt betyde at hun ikke har de goder og rettigheder som hun har nu.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG