Studie & permanent opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Voresliv

Re: Studie & permanent opholdstilladelse

Indlæg af Voresliv » 27.10.2016 08:10:55

Tak for dit svar Mh.

Nej, det giver heller ingen mening, hvis det er de skal have en kontoudskrift hver mdr. på, at jeg har de 72.000 liggende til min datter. Men jeg vil hellere være "safe than sorry". Så må de penge bare hvile på min konto i de 3,5 år.

Det har jeg også læst, at man netop skal være 18 år, men min undren ligger i den periode efter forlængelse.

1) Efter jeg har afsluttet min uddannelse 3,5 år og har de 6 mdr. til at finde et arbejde. Jeg finder et arbejde inden kort tid og søger om forlængelse. Der er jeg i fuldtidsarbejde og har ikke modtaget nogle af de "fy-fy" (sociale) ydelser, dvs betingelserne fortsat er opfyldt for selve opholdstilladelsen, for kan ikke læse, at man skal opfylde mere. Vi får vores opholdstilladelser forlænget - er det 2 år eller mere??

2) Efter forlængelsen "udløber" og jeg endelig kan søge om permanent. Jeg søger på baggrund af: 1) fuldtidsbeskæftiget i 2.5 år, i de sidste 3 år og er det stadig, når jeg indgiver ansøgningen 2) har ikke modtaget nogle sociale ydelser 3) prøverne kan jeg vidst bestå med lukkede øjne 4) accepteret en erklæring om integration og aktivt medborgerskab i det danske samfund 5) er der mere som jeg skal opfylde??

3) Jeg får permanent ophold, men nu er mit spg. hvad med min datter? Hun kan jo først søge når hun bliver 18 år, men hvad med INDTIL da, hendes forlængelse udløber jo, det er det jeg er nervøs for. Håber ikke, det blev for kringlet.

MVh

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 27.10.2016 08:18:30

Jeg sidder lige og griner lidt, for pinligt at jeg har misset EN linje. :)

Kan se, at der står:

Mange unge har en opholdstilladelse på baggrund af deres forældre, indtil de fylder 18 år. Når man fylder 18 år, skal man søge om sin egen opholdstilladelse. Man kan enten søge om forlængelse af sin tidsbegrænsede opholdstilladelse eller om permanent opholdstilladelse.

Så dvs, at hun har opholdstilladelse INDTIL de 18 år på baggrund af mig - er dette korrekt forstået?

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 27.10.2016 13:21:23

Jeg skal modtage svar af uddannelsen SENEST 30. juli om optagelse. Studiestart er 1. september.

Lad os antage at jeg kommer til Danmark start juli, for der skal jo søges opholdstilladelse for studiet, og kan se de har en behandlingstid på 2 mdr., og kan jeg være sikker på, at jeg modtager min opholdstilladelse INDEN studiestart, for det skal jeg jo have for at studere i Danmark.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.10.2016 21:49:43

Mht. din datter, ja, rigtigt forstået.

Har dit uddannelsessted ikke et internationalt kontor, der hjælper med info om det praktiske? For jeg kender ikke svaret. Pas på de ikke lader sig forvirre af at du lyder pæredansk ...
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 30.10.2016 08:50:58

Tusinde tak! Endelig har jeg det på plads.

Mht deres internationale kontor, så har jeg haft kontakt til selve deres kordinationsleder, der står for det.

Det eneste hun sagde er, at jeg efter optagelse ville få sendt en faktura om, at jeg skulle betale deres 1 semester forud for studiestart. Derefter, (går jeg ud fra) at de SELV starter ansøgningen hurtigst muligt mht opholdstilladelsen, da der jo vil være studiestart inden længe, for de skal udfylde del 2, og jeg skal udfylde del 1. De er jo informeret om, hvilke regler, der gælder mht selvbetalt studerende/opholdstilladelse. (?)

Jeg mailer dem alligevel straks mht det med studiestart og SIRIs behandlingstid, for SIRI har krav på MAX 2 mdr. behandlingstid på selve ansøgningen på opholdstilladelse. Det ser stramt ud mht tiden...

Er det lovligt og overhovedet muligt, at jeg kan efter at have sendt MIN ansøgning på opholdstilladelse, indsende til min datter? Min plan var at udfylde, og indsende samtidigt. Der skal nemlig udfyldes en for hende også, ved siden af min. Den der gælder for "medflg. familiemedlemmer" herunder barn. Kan ikke læse mig frem til, om jeg skal have fået opholdstilladelse først, før jeg kan søge for min datter. Det står der intet om på Nyidanmark.

Mvh

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 30.10.2016 18:49:32

Det er aktid lovligt at søge, og jeg fandt det her (skal udfyldes og sendes sammen med din):
https://www.nyidanmark.dk/xform/formula ... .form.aspx

(Hvis linket ikke virker, så skriv det ned og sæt ind i søgefeltet)
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 31.10.2016 10:47:42

Smart! Det var også min plan, at hun fik samtidigt som mig.

Jeg kan se, at uddannelsesstedet starter med selve ansøgningen, hvorefter de sender mig en kode og log-in navn, som jeg skal udfylde resten af ansøgningen (min), vedlægge dokumentation for betalt semester, optagelse, dokumentation for betalt gebyr mv.

Der skal udfyldes en ansøgning ved siden af til mit barn, dvs., det du mener med "(skal udfyldes og sendes sammen med din):" er, at jeg efterledes udfylder hendes og sender samtidigt, for der skal jo udfyldes to ansøgninger og betales 2 gebyr. Håber du forstod mig.

Igen, MANGE tak for dine råd og fifs.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.10.2016 17:31:47

:)
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 02.11.2016 12:15:08

:) :) :)

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 02.11.2016 14:29:38

Kære Mh.

Igen, er jeg så nervøs for, om jeg kommer til at have al dokumentation med, når jeg søger til den tid om opholdstilladelse.

Vil du rette mig?

Dokumentation for min egen ansøgning:
1) optaget på vidergående uddannelse - bekræftelse af optagelse af uddannelsesstedet fra min onlineansøgning
2) kvittering for at have betalt 1 semester
3) HVORDAN skal jeg dokumentere, at jeg kan forstå sproget? Er det eks.vis, vedhæfte eksamensbevis/folkeskolebevis (?)

Dokumentation for mit barns ansøgning:
1) at jeg har 72.000 liggende på min udenlandske konto
2) dåbsattest
3) bekræftelse fra mit barns far, er det "bare" hvor han skriver på engelsk på et stykke papir, at han er enig og at jeg har retten til at rejse/bo med vores barn i Danmark, hvor han underskriver? Er lidt forvirret over, hvad og hvor meget, der skal skrives...

Nu, hvor alle vores papirer er på et andet sprog, kan jeg se, at det er OK, hvis de bliver oversat til engelsk. Skal det være i Danmark, eller er det OK, det bliver hernede? Vil ikke have, at når det kommer til selve behandlingen af vores ansøgninger, at de ikke godkender selve oversættelserne, og derfor bliver langtrukket det hele.

Ydermere, kan jeg se, at mit barn faktisk har retten til at få et opholdkort, ligesom jeg kommer til at få. Men HVOR vigtigt er det for mit barn at få/have? Vi kommer begge til at bo hos mine forældre til start. Kan se at man kan krydse af, enten at have, eller ikke. Hvis ikke, skal man bare vedlægge 2 stk. pas foto af barnet, og hvordan skal det lige ske når det er en ONLINE ansøgning?

En ting mere, er at jeg kan se i ansøgninger, kan man skrive CPR nr. samt udl.nr., kan jeg skrive begge dele? Udl.nr, er jo i mit pas, men jeg kan jo stadig huske mit CPR nr., osv.. Kommer ligeledes til at skrive mit tidligere efternavn, da der bliver bedt om det.

Undskyld det lange, men det er virkelig mange ting man skal terpe, selv de mindste ting har betydning...

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.11.2016 15:30:16

Dokumentation for min egen ansøgning:
1) optaget på vidergående uddannelse - bekræftelse af optagelse af uddannelsesstedet fra min onlineansøgning
* JA
2) kvittering for at have betalt 1 semester
* JA
3) HVORDAN skal jeg dokumentere, at jeg kan forstå sproget? Er det eks.vis, vedhæfte eksamensbevis/folkeskolebevis (?)
* JA

Dokumentation for mit barns ansøgning:
1) at jeg har 72.000 liggende på min udenlandske konto
*JA
2) dåbsattest
* JA
3) bekræftelse fra mit barns far, er det "bare" hvor han skriver på engelsk på et stykke papir, at han er enig og at jeg har retten til at rejse/bo med vores barn i Danmark, hvor han underskriver? Er lidt forvirret over, hvad og hvor meget, der skal skrives...
* Det er bedst med et officielt dokument. Lav et hos notaren. Det må så nok være på landets sprog, og skal oversættes.

Nu, hvor alle vores papirer er på et andet sprog, kan jeg se, at det er OK, hvis de bliver oversat til engelsk. Skal det være i Danmark, eller er det OK, det bliver hernede?
*JA, det kan oversættes i det land du er i nu.

Ydermere, kan jeg se, at mit barn faktisk har retten til at få et opholdkort, ligesom jeg kommer til at få. Men HVOR vigtigt er det for mit barn at få/have?
* Så længe hun er så lille, at hun ikke går ud på egen hånd, næppe vigtigt. Men når hun kommer i skolealderen bør hun nok.

Hvis ikke, skal man bare vedlægge 2 stk. pas foto af barnet, og hvordan skal det lige ske når det er en ONLINE ansøgning?
* Jeg ved ikke om det er muligt i det danske system, men her i Tyrkiet kunne jeg skanne mit pasfoto ind - jeg skulle så dog stadig have rigtige fotos med, da jeg skulle aflevere ansøgningen (her søger man først on-line, men skal så møde personligt og aflevere hele baduljen igen - 7 mdr.s ventetid).

En ting mere, er at jeg kan se i ansøgninger, kan man skrive CPR nr. samt udl.nr., kan jeg skrive begge dele?
* US kan sikkert ikke finde ud af det, hvis du skriver dit CPR nr., for de journaliserer efter udlændingenummer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 10.11.2016 13:49:34

Mange, mange tak for dine svar, Mh! Det er yderst venligt af dig at tage dig tiden for at svare. :)

Det var godt, så har jeg i bund og grund alt "på plads" med henyn til, hvilke dokumenter jeg skal medbringe for mig og mit barn til den tid, samt hvilke dokumenter, der skal oversættes (det kan jeg gøre i forvejen jo).

Jeg er lidt nervøs for, om det bliver noget bøvl, hvis ikke de "godkender" oversættelserne fra mit land af - det håber jeg ikke.

Er der nogen bud på, hvor meget det koster derhjemme, altså oversat direkte til dansk? For vil helst være "safe then sorry".

Med hensyn til mit barn og spørgsmålet angående opholdskort, hvad er den smarteste løsning? Det eneste jeg kan se, at de ligger vægt på er, at hvis mit barn skulle f.eks. bo hos mine forældre UDEN mig, så skal hun have sit eget opholdskort, men da vi bor SAMMEN, er det jo ikke nødvendigt, men nu hvor man kan vælge, gad vide, hvad der er det fornuftigste?

Noget andet, er der nogen, der yder hjælp til at udfylde ansøgninger, nogen der er kompetent på det område/ har erfaring mht. studie opholdstilladelse (med barn)? Selvom jeg er godt med, at det rart at have en hjælpende hånd, der lige kan sidde og tjekke efter.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.11.2016 15:44:31

Er det ikke sådan, at oversættere sørger for at oversættelsen bliver notarstemplet? I så fald burde det ikke være noget problem med godkendelse i DK. Det er i reglen ikke oversættelserne, som er årsag til at tingene går i fisk.

For oversættelser i DK skal du som tommelfingerregel gange antallet af ord med 2 kr. Du kan google "oversættelsesbureau priser", så får du nogle at vælge imellem - prisen kan afhænge af sproget.

Mht. kortet kan du formodentlig vente og få det senere, medmindre processen går lettest hvis du vælger at sige hun skal have det samtidig med dig.
mh
Rådgiver for ÆUG

Voresliv

Indlæg af Voresliv » 11.11.2016 12:29:17

Jeg tjekker lige priserne hernede, og sammenligner med hjemme i Danmark, så kan jeg lige få det til at gå op, hvad der er fornuftigst og billigst. Og ja, de skal jo stemple oversættelserne.

I mellemtiden har jeg fået svar fra deres Internationale kontor, h*n skriver så, at "...Så længe du opholder dig lovligt i Danmark, når du påbegynder din ansøgning om opholdstilladelse til studier, så er det tilladt at påbegynde det nye studie mens din sag behandles..." - det finder jeg lidt underligt, for skal man ikke have en ansøgning godkendt og et GO for, at man nu kan studere og opholde sig lovligt i Danmark og HAR opholdstilladelse? Altså opholdstilladelse og godkendelse af ansøgning, og derefter studere.

Jeg har virkelig terpet det igennem, hvad man skal opfylde for, at jeg og mit barn kan få opholdstilladelse på baggrund af mit studie. Vi har sat kryds ved det hele, som de kræver og som vi har. Men er det virkelig så "nemt"., eller er det bare mig, altså det ER mange penge man skal betale/have stående på kontoen, men alligevel... Man er jo lidt skeptisk ved det hele...

Hvad ville du anbefale mig mht opholdskortet til mit barn? Hun har jo alle rettigheder, som jeg har, på baggrund af mig, ikke?

Mvh..

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.11.2016 15:58:40

Jeg gætter på at det er en oplysning til dem, som har en anden opholdstilladelse i forvejen, eller dem der har planlagt en ansøgning, men kommer til DK på visum/som visumfri og afleverer ansøgningen under det ophold om at de godt må begynde på studierne, selv om alting ikke er på plads.

Hvis du føler dig mest rolig ved at I begge har et kort, så søg om det. Det burde ikke gøre nogen forskel på udfaldet af ansøgningen.

Der ER jo mange 3.-landsudlændinge, som studerer i DK, så helt vildt svært kan det ikke være. Men jeg forstår da godt at du er nervøs, selv om du mener at alt skulle være klappet og klart.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar