Opholdskort på rekord tid

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JA1415

Opholdskort på rekord tid

Indlæg af JA1415 » 17.10.2016 21:10:24

Min hustru har i dag modtaget brev fra migrationsverket at de bevilger hende uppehållstillstånd ( opholdskort ) Det hele har kun taget 1½ måned fra vi søgte til hun fik svar.

Men hun har dog kun fået 2 år, hvorfor ved jeg ikke.
Er det ikke normalt 5 år. ?

skaanebo

Re: Opholdskort på rekord tid

Indlæg af skaanebo » 18.10.2016 11:00:21

Det er ikke opholdskort, I har fået bevilget, men opholdstilladelse. Det er givet efter nationale svenske regler, ikke efter EU-regler. Og er derfor kun på 2 år.

JA1415

Indlæg af JA1415 » 23.10.2016 11:06:35

Ja det fandt jeg ud af.
Jeg kontaktede Migrationsverket og spurgte hvorfor de ikke havde behandlet begge ansøgninger på samme tid, hvortil de svarede at det er 2 forskellige enheder i migrationsverket som behandler ansøgningerne. En enhed for ansøgninger efter svenske regler og en enhed efter EU regler.

Men alligevel hurtigt vi fik svar efter Svenske regler nu når denne normalt tager meget længere tid.

Så vi venter stadig på EU opholdskort. Håber ikke der går for længe.

Et enkelt spørgsmål. Kan min hustru rejse til DK på svenske opholdstilladelse ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.10.2016 16:49:12

Ja, hun kan rejse i hele Schengenområdet. Medbring pas og opholdstilladelse.

mfewk

Indlæg af mfewk » 26.10.2016 14:48:32

JA1415 skrev:Ja det fandt jeg ud af.
Jeg kontaktede Migrationsverket og spurgte hvorfor de ikke havde behandlet begge ansøgninger på samme tid, hvortil de svarede at det er 2 forskellige enheder i migrationsverket som behandler ansøgningerne. En enhed for ansøgninger efter svenske regler og en enhed efter EU regler.

Men alligevel hurtigt vi fik svar efter Svenske regler nu når denne normalt tager meget længere tid.

Min ægtefælles ansøgninger blev godkendt samtidigt. Vi ventede i 5,5 måned men vi søgte også primo september sidste år hvor hele Migrationsverket blev "væltet" omkuld.

Du skriver at I venter på EU kortet. Men hvad skal du bruge EU kortet til nu hvor din ægtefælle har efter de svenske regler?

Jeg kan umiddelbart ikke se nogen fordel ved EU reglerne når I først har fået kortet efter de svenske regler.

Fordelen ved at søge efter EU reglerne er at ægtefællen kan blive folkebogført i Sverige allerede ved ansøgningen men når først opholdstilladelsen er opnået er de svenske regler da at foretrække.

Blandt andet kan I søge permanent efter allerede 2 år istedet for 5 år. Så glem bare EU kortet nu

JA1415

Indlæg af JA1415 » 27.10.2016 19:32:29

mfewk skrev:
JA1415 skrev:Ja det fandt jeg ud af.

Min ægtefælles ansøgninger blev godkendt samtidigt. Vi ventede i 5,5 måned men vi søgte også primo september sidste år hvor hele Migrationsverket blev "væltet" omkuld.

Du skriver at I venter på EU kortet. Men hvad skal du bruge EU kortet til nu hvor din ægtefælle har efter de svenske regler?

Jeg kan umiddelbart ikke se nogen fordel ved EU reglerne når I først har fået kortet efter de svenske regler.

Fordelen ved at søge efter EU reglerne er at ægtefællen kan blive folkebogført i Sverige allerede ved ansøgningen men når først opholdstilladelsen er opnået er de svenske regler da at foretrække.

Blandt andet kan I søge permanent efter allerede 2 år istedet for 5 år. Så glem bare EU kortet nu
Det er naturligvis rigtigt. Vi søgte begge regelsæt, da jeg forventede at opholdstilladelsen efter de svenske regler ville tage 1-2 år at få svar på, men det tog altså kun små 2 måneder. Da vi indleverede ansøgningerne, blev vi fortalt at vi sandsynligvis ville få afslag efter svenske regler, da denne ansøgning ikke kan indgives når man opholder sig i Sverige. Det var hvad skrankepaven fortalte.

Men nu da hun har fået opholdstilladelse efter Svenske regler, og kan rejse uden for Sverige, og tilmed ansøge om permanent ophold efter 2 år, så er vente tiden underordnet for opholdskortet.

Men hvis vi nu på et tidspunkt vælger at flytte til Danmark. Er det så ikke en fordel, at have opholdskort, eller vil en evt. permanent svensk opholdstilladelse være bedre i den forbindelse. ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.10.2016 19:48:08

Opholdskort og opholdstilladelse udstedt i Sverige gælder KUN til Sverige. Man kan rejse inden for Schengen, men man kan ikke tage fast ophold i et andet EU-land med svensk opholdstilladelse eller opholdskort.

Så svenske papirer hjælper ikke, hvis I ønsker at flytte til Danmark.

JA1415

Indlæg af JA1415 » 27.10.2016 20:17:12

skaanebo skrev:Opholdskort og opholdstilladelse udstedt i Sverige gælder KUN til Sverige. Man kan rejse inden for Schengen, men man kan ikke tage fast ophold i et andet EU-land med svensk opholdstilladelse eller opholdskort.

Så svenske papirer hjælper ikke, hvis I ønsker at flytte til Danmark.
Jeg er klar over at hvis vi flytter til Danmark at vi skal søge om opholdskort der. Det var mere om det var en fordel at man havde et svensks opholdskort når man søgte et dansk.
Men så længe min hustru kan tage til danmark og besøge venner og hjem igen, så er det fint.
De sagde på migrationsverket at hun bare skulle huske pas sammen med kortet om opholdstilladelse, når hun skulle til danmark.

Besvar