Udenlandsophold

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sønderlund

Udenlandsophold

Indlæg af Sønderlund » 03.09.2016 13:37:47

Hej.

Har prøvet at finde svar på et par spørgsmål, men stoler ikke helt på det jeg får at vide, når jeg ringer til US grundet tidligere episoder.
Sagen er den, at min kone (fra Australien) søger om ægteskabssammenføring hertil. Vi har været gift i 5 år (fik det registreret i DK sidste år) og har en 7 måneder gammel søn sammen, som blev født i Australien, men som er dansk statsborger. Vi søgte tilbage i Marts (fra Australien) og flyttede hertil i juni, så min kone er pt på turist visum, og når det løber ud kan hun blive indtil ansøgningen er blevet afgjort.

Da jeg boede i Australien meddelte jeg aldrig opholdet til folkeregistret, da jeg ikke vidste at man skulle gøre det. US beder nu om at jeg ændrer min oplysninger ved CPR om at jeg har boet i Australien, før de kan køre videre med vores ansøgning. Jeg boede i Australien i 10 år, og under den tid har min kone og jeg været i Danmark sammen fem gange.

Spørgsmålet lyder:
- Er det et problem at jeg har boet i Australien de seneste 10 år, da jeg er 33 år gammel mht ændringerne ved 26-års reglen? Hvis ja, også selvom jeg er født og opvokset i Danmark?

Calle2

Re: Udenlandsophold

Indlæg af Calle2 » 03.09.2016 13:51:45

Ja, som jeg forstår den nye praksis med tilknytningskravet, så vil I blive ramt af den. Det kan der så evt. køres en sag på, da det er tvivlsomt om denne praksisændring er lovlig, men den slags sager har jo ofte lange udsigter (i mellemtiden bliver den sikkert bare gjort lovlig og så har I bare spildt tid og penge).

Dit job i Danmark er vel ikke på positivlisten? For så kan det lette familiesammenføringen. Eller hvis din kone kan få tilbudt et job med en høj nok løn (så hun kan komme her på arbejdsvisum).

Alternativt bør I nok begynde at læse om EU muligheden (flytte til Sverige/EU-land under rådgivning her på siden), for derefter at kunne flytte til Danmark.

Calle2

Re: Udenlandsophold

Indlæg af Calle2 » 03.09.2016 13:55:12

At din kone har været på besøg i Danmark fem gange, giver dog lidt håb, så måske det med EU-reglerne ikke bliver nødvendigt. Bare en god idé at undersøge det på forhånd.

Besvar