flex-job pensions process og permanent opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mose

flex-job pensions process og permanent opholdstilladelse

Indlæg af Mose » 26.08.2016 11:58:05

Hej

Jeg har været så heldig at få min mand til Danmark og han har fået opholdstilladelse.
Desværre er mit helbred blevet dårligt, og jeg overvejer at gå in i en process for at få tildelt flex-job og på sigt førtidspension.

Men jeg er bange for, at man i processen risikere at blive sat i et ressourceforløb eller revalidering, og så ryger muligheden for permanent opholdtilladelse for min mand og hans søn.

Min mand starter nu på universitetet på en masteruddannelse, så vi håber da, at han får et job efter det, men det tager jo lige et par år.

Jeg har en paragraf 56, og bruger den desværre flittigt, hvorfor jeg tænker, at et flexjob på egen arbejdsplads ville være bedre. Jeg kan ikke bare gå ned i tid, da det er temmelig mange timer, det drejer sig om, og det kan påvirke min pension i sidste ende.
Er der nogen, der har erfaringer eller god råd?
vh

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: flex-job pensions process og permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 26.08.2016 15:45:46

Du skal formodentlig gennem en arbejdsprøvning, så det kan dokumenteres at du har en nedsat arbejdsevne, selv om man jo skulle synes at det allerede er åbenlyst.

Man kan blive arbejdsprøvet mens man får sygedagpenge, men det er jo desværre tit sådan at sagsbehandlerne ikke får tingene på plads og i orden, så det hele kan nås inden for dagpengeperioden. Måske kan det hjælpe, hvis arbejdsgiveren er med på idéen og stiller såvel arbejdsprøvningssted som efterfølgende fleksjob til rådighed? Altså, hvis I henvender jer til jobcenteret sammen?
mh
Rådgiver for ÆUG

Mose

Indlæg af Mose » 01.11.2016 17:55:21

Tak Mh

Vi gjorde, som du foreslog. Desværre er min leder nu ved at ryste med de økonomiske sabler, så jeg tror, jeg snart bliver fyrret. Det vil nemlig tage et års tid, før myndighederne vil overveje flexjob og det har arbejdspladsen ikke råd til.
Desværre er min sygdom også forværret og det trækker ud med at få diagnose.

Jeg ved, der er visse ydelser jeg ikke kan tage imod, men er der et minimum for hvor lille min indtægt må være for at jeg stadig kan siges at have forsørgerpligten? Min mand får su og hans søn bor også hos os.
vh

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.11.2016 10:50:17

Der er intet i vejen for at man kan have mere end én opholdstilladelse. Når din mand er optaget på en uddannelse, må han kunne søge en studieopholdstilladelse - han må så kun arbejde i begrænset omfang, men det ville måske kunne sikre jer ro i sjælen indtil din situation kan løses - som studerende kan man få opholdstilladelse til sig selv og bl.a. hjemmeboende børn under 18. Så er ingen af deres opholdstilladelser afhængige af, om du har tilstrækkelig indkomst.

Studiestedet skal så med ind i ansøgningsforløbet, og de vil måske blive forvirrede af at han allerede har et opholdsgrundlag, men det er som sagt ikke noget man ikke må. Det skal han blot stå fast på, hvis I vælger den løsning.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mose

Indlæg af Mose » 03.11.2016 08:16:51

Kære Mh
Det er jo fantastisk. Tusind tak for din indsigt og hjælp.
vh
Charlotte

Besvar