Positivlisten

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

turkitonki
Geografisk sted: københavn

hey

Indlæg af turkitonki » 15.10.2008 15:00:15

læste lige indlægget her. Job på positivlisten,så vidt jeg kan tolke reglerne,så er det den ansøgende`s job der tænkes på,ikke den herboende?? eller er det lavet om??? Der kan gives dispensation til den ansøgende ,hvis hendes eller hans job er på listen,hvad den herboende laver er vel lige gyldigt,med midre reglerne ar ændret sig?????
håber i finder en løsning

MadsC

Re: hey

Indlæg af MadsC » 15.10.2008 15:17:43

turkitonki skrev:læste lige indlægget her. Job på positivlisten,så vidt jeg kan tolke reglerne,så er det den ansøgende`s job der tænkes på,ikke den herboende?? eller er det lavet om??? Der kan gives dispensation til den ansøgende ,hvis hendes eller hans job er på listen,hvad den herboende laver er vel lige gyldigt,med midre reglerne ar ændret sig?????
håber i finder en løsning
Tak, jeg tror vi er meget tæt på en løsning heldigvis. Efter at have talt med US idag er jeg ikke så bekymret. Det ser ud som om at mit arbejde, min uddannelse og at hele min familie er i Danmark gør at jeg opfylder tilknytningskravet selv om jeg er under 28. Vi kan så efter alt at dømme nøjes med at søge om turist visum til min kone. Når hun så er landet i Danmark opfylder hun også kravet om tilknytning og vi kan blive familiesammenført.

Jeg havde forstået det ligesom dig mht. positivlisten, indtil der kom et brev fra US.

Men det viser sig, hvis herboendes job er på Positivlisten vil man være i samme situation som hvis man er 28 år eller ældre, dvs. hvis ens job er på Positivlisten opfylder man tilknytningskravet selv om man er under 28 år. Det er ihverfald sådan jeg har forstået det.

Mads

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2008 17:31:26

Hej Mads

Der er ingen tvivl om, at du vil kunne få din kone til Danmark også efter de danske regler. I (og især hun) vil bare være meget bedre stillet, hvis I søger efter EU-reglerne. Men du har da ret i, at der er noget besvær og nogle omkostninger forbundet med at skulle bo 10 uger i enten Tyskland eller Sverige. Og da især hvis man skal passe et job i Odense, som jo ikke lige ligger i nærheden af hverken den ene eller anden landegrænse.

Så det er jo et spørgsmål om at veje fordele og ulemper op imod hinanden. Der er f.eks. også omkostninger forbundet med at skulle stille en bankgaranti igennem 7 år samt ved ikke at have den valgmulighed at bo i en fremlejet bolig i Danmark, hvis det er den løsning, som passer en bedst her og nu.

At være mere eller mindre tvunget til at købe en ejerbolig i et faldende marked, alene for at tilfredsstille de danske politikeres krav til FS, kan godt gå hen og blive en endog særdeles dyr affære.

Personligt kunne jeg aldrig leve med, at min frihed til selv at vælge, hvor jeg vil bo, skal indskrænkes groft, alene fordi jeg er gift med en ikke-EU borger. Men sådan er vi mennesker jo heldigvis så forskellige.

MadsC

Indlæg af MadsC » 16.10.2008 18:52:29

Hej fundiver

Ja det er bestemt en afvejning af fordele og ulemper.

Der er godt og skidt ved begge løsninger, men jeg er sikker på vi vælger den danske løsning, hvis vi ellers undgår nogen større modstand i fremtiden.
Dette gør vi da vi slipper for at skifte lejlighed frem og tilbage, jeg slipper for lang transporttid, min kone kan lettere/hurtigere påbegynde integrationen i Danmark og vi er tættere på familie og venner fra starten.

Jeg er helt sikker på at du har ret mht., at vi på længere sigt ville være bedre stillet med EU løsningen. Men ud fra vores situation har vi vurderet, at de besværligheder vi ville få i starten med flytning etc. overskygger de langsigtede fordele. Så må vi bare håbe på det er den rigtige beslutning.

Tak for din hjælpsomhed, det er alletiders :D Rigtigt godt at kende til alternative muligheder, hvis det skulle blive påkrævet

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.10.2008 18:10:12

Hej Mads

Jeg forstår godt din beslutning. Og i sit stille sind kan man jo håbe på, at par, som er her efter de nationale danske regler, måske kan slippe for nogle af de værste urimeligheder, hvis vi får en anden regering efter næste valg.

Jeg indrømmer, at der ikke er meget at hænge det håb op på, sådan som Socialdemokraterne p.t opfører sig. Men det kan jo være, at piben får en lidt anden lyd - f.eks. efter pres fra R og SF - hvis de først har generobret regeringsmagten.

Mit situation er noget anderledes end din, bl.a. fordi jeg bor i Hovedstadsområdet. Så her er omkostningerne / ulemperne ved at skulle bo en kort periode i Sverige jo unægtelig meget mindre. Og samtidig er ikke mindst min families sikkerhed, hvis der skulle ske noget med mig, meget vigtig for mig.

Og her anser jeg det simpelthen ikke for forsvarligt at overlade deres fremtid til de danske politikeres nåde og barmhjertighed. Men hvis I ikke har børn endnu, så er dette aspekt jo naturligt nok mindre vigtigt for jer.

MadsC

Indlæg af MadsC » 18.10.2008 19:36:22

Hej fundiver

Helt sikkert at vi skal sørge for at være godt forsikret, så min kone ikke får nogen problemer hvis der skulle ske mig noget.

mvh
Mads

gogozec

pisitivlisten, uddannelse og stillingsbetegnelse

Indlæg af gogozec » 22.02.2011 13:37:59

Min kone har fået afslag på familiesammenføring, fordi hun ikke har været i DK før, og derfor har man vurderet at hun ikke opfylder tilknytningskravet.

Da jeg er uddannet maskiningeniør, skrev jeg i ansøgningen at jeg synes at være omfattet af positivlisten. Jeg vedlagde min diplom og en udtalelse fra min arbejdsgiver, hvor der står at det har været et KRAV til min stilling, at man har maskiningeniøruddannelse. US synes at dette var utilstrækkeælig, da min stilling hedder "teknisk konsulent", og de efterspurgte en DISCO kode-08. Denne fik jeg sendt til US.

Deres afgørelse falder på at min STILLING ikke står på positivlisten, men derimod min uddannelse, og derfor synes de at jeg ikke kan fravige tilknytningskravet. Jeg synes selvfølgelig at dette er urimeligt, da min arbejdsgiver skriver til dem at det var ET KRAV, at man har baggrund som maskininegniør, men lige lidt hjalp det!

Ang. DISCO koden, så svarer US at denne ligeledes ikke kan medvirke til fravigelse af tilknytningskravet, da denne åbenbart heller ikke er inkluderet af listen over "særlig kvalificeret arbejdskraft".
Hvor kan man se hvilke DISCO koder hører til listen, som US synes hører til positivlisten?
Jeg skal til at klage, og er lydhør overfor alle kommentarer der kan gavne i sagen? Tak!

fundiver199

Re: Positivlisten

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2011 15:05:52

I stedet for at klage var det måske bedre, at din kone søger om et visum og herefter søger om FS nok engang? Så kan I med sikkerhed nå at søge igen, inden reglerne strammes 1. juli 2011, og din kone kan komme til Danmark med det samme, så I kan være sammen.

Jeg kan ikke vurdere chancerne for, at IM vil omstøde US afgørelse, men umiddelbart vil jeg gætte på, at de fleste afgørelser bare stadfæstes. Der skal være begået egentlige fejl i sagsbehandlingen i US, for at en klage fører til, at en afgørelse omstødes af IM.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Positivlisten

Indlæg af mh1 » 22.02.2011 16:02:24

Jeg ved ikke, om det hjælper dig noget at læse her: viewtopic.php?f=3&t=6370

Links til dst virker ikke, formodentlig pga. at listerne er opdateret.

Noget tyder i øvrigt på at brugeren graenserellerej stadig ikke har fået løst sit problem...
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar