Hej kære forum.
Jeg har et par spørgsmål, da jeg er lidt på bar bund og ikke rigtig ved hvor jeg kan få hjælp.
Min forlovede er fra USA.
Vi skal giftes.
Er det bedre for os, at blive gift i DK og søge om familiesammenføring derefter? (har hørt at hvis man bliver gift i DK, kan hun få lov til at blive i landet på processuelt ophold?)
Er det altså korrekt forstået, at hvis vi gifter os i udlandet og kommer til DK og søger om familiesammenføring, så kan hun ikke bo her mere end de 3 måneder som hun har visum til, men hun kan bo her så længe vores sag kører hvis vi bliver gift i danmark?
Spørgsmål nr 2:
Skal man råde over egen lejlighed når man indgiver ansøgning om familiesammenføring? eller kan man godt give ansøgning og søge samtidig?
Jeg ser frem til et svar
Tak påforhånd
Vielse i Danmark eller USA
-
AllYouNeedIsLove
Re: Vielse i Danmark eller USA
Hvor I bliver gift har ingen betydning, for om din kommende ægtefælle må blive i DK under behandlingen af sagen.
Så gift jer der hvor I selv har lyst til
Man skal opfylde boligkravet når man indgiver ansøgningen medmindre at man (den danske part) har boet i udlandet, og kommer hjem til DK i forbindelse med ansøgningen indgives. Når man så får svar har man (mener jeg) 6 måneder til at finde en passende bolig.
"Hvis personen i Danmark for nylig er vendt tilbage til Danmark efter at have boet i udlandet i en længere periode, kan det dog være svært med det samme at skaffe sig en bolig, der opfylder kravene. I disse tilfælde kan Udlændingestyrelsen udskyde tidspunktet for, hvornår den herboende ægtefælle skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle har fået opholdstilladelse."
- https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... igkrav.htm
Eftersom du ikke har oplyst hvor i verden du bor, skal jeg ikke kunne sige om du kan benytte dig af denne regel, men det må du jo bedst selv vide
Så gift jer der hvor I selv har lyst til
Man skal opfylde boligkravet når man indgiver ansøgningen medmindre at man (den danske part) har boet i udlandet, og kommer hjem til DK i forbindelse med ansøgningen indgives. Når man så får svar har man (mener jeg) 6 måneder til at finde en passende bolig.
"Hvis personen i Danmark for nylig er vendt tilbage til Danmark efter at have boet i udlandet i en længere periode, kan det dog være svært med det samme at skaffe sig en bolig, der opfylder kravene. I disse tilfælde kan Udlændingestyrelsen udskyde tidspunktet for, hvornår den herboende ægtefælle skal kunne opfylde boligkravet, med op til 6 måneder efter, at den udenlandske ægtefælle har fået opholdstilladelse."
- https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... igkrav.htm
Eftersom du ikke har oplyst hvor i verden du bor, skal jeg ikke kunne sige om du kan benytte dig af denne regel, men det må du jo bedst selv vide
Tusind tak for dit udførlige svar:)
Jeg bor i Danmark, så jeg kan nok ikke gøre brug af den regel, desværre:)
Jeg bor i Danmark, så jeg kan nok ikke gøre brug af den regel, desværre:)
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Køreplan:
1) søg passende bolig, må gerne være fremleje hvis der på tidspunktet for indlevering af ansøgning er mindst 1 ½ år tilbage af fremlejen.
2) når lejeaftalen er indgået, og gerne før indflytningsdatoen, kommer din kæreste til DK med de nødvendige papirer og I søger om vielse (regn med 3-4 ugers ventetid).
3) når I har vielseskontrakten i hænde, afleverer I ansøgning om fs.
1) søg passende bolig, må gerne være fremleje hvis der på tidspunktet for indlevering af ansøgning er mindst 1 ½ år tilbage af fremlejen.
2) når lejeaftalen er indgået, og gerne før indflytningsdatoen, kommer din kæreste til DK med de nødvendige papirer og I søger om vielse (regn med 3-4 ugers ventetid).
3) når I har vielseskontrakten i hænde, afleverer I ansøgning om fs.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG